Anonym (Elisa) skrev 2022-03-24 07:05:27 följande:
I natt har min fd sambo ringt minst 30 gånger sedan stängde jag av telefonen, de första samtalen svarade jag för jag trodde att det hänt något allvarligt.
Han började mjukt och förstående, vädjade om medkänsla och sympati.
Han började också med skuldkänslor och att barnen behöver båda föräldrarna under samma tak för att må bra, skolgång och kompisar mm.
Jag sa då att tåget har redan gått och att det är för sent, vi har växt ifrån varandra och för mycket hårda ord har sagts.
Han blev då irriterad och aggressiv höjde rösten och började prata om konsekvenser, att alla våa gemensamma vänner tar hans parti och att jag gjort fel. Jag bad honom att inte ringa mera då kontakten bara blir sämre.
Jag var allmänt glad men blev ledsen och bedrövad.
Det är dags att sätta gränser. T ex är det bra att säga till att han inte får ringa efter kl. si eller så, i god tid för dig att varva ner inför att sova. En sak som du måste hålla på är att ni avslutar samtal när han blir aggressiv, berätta det för honom och när han sätter igång talar du om att ni kan prata när han är lugnare och att du kommer att lägga på. Och om han ringer flera gånger så svara inte på fler än det första. Då får han skicka sms eller nåt istället. Men tro mig, det är inte viktigt. Skulle det vara något akut, vi pratar så han ligger på sjukhus eller liknande, då kommer någon sjukvårdspersonal att kontakta dig. 99,9 % av hans ärenden kan garanterat vänta till en annan dag.
Era barn skulle ha mått sämre av att vara kvar i samma hem som honom, garanterat. Han ljuger så klart om era bekanta, han skämmer bara ut sig själv och om det skulle finnas några som tar hans parti är det lika bra att du blir av med dem också.