Inlägg från: Mimosa86 |Visa alla inlägg
  • Mimosa86

Parterapi eller är det för sent

Anonym (Elisa) skrev 2022-03-11 04:05:09 följande:

Jag var på gymmet igår efter jobbet mest för att kunna skingra tankarna, träffade då den personen som alltid har tid för mig och prata.
    Vi pratade en lång stund och han var stöttande utan att komma för nära.
    När jag sedan kom hem undrade min sambo om jag ville utsätta barnen för att bo på flera ställen och ryckas upp med rötterna, han var full med självömkan och kastade skuldkänslor på mig. Efter 20 år älskar jag fortfarande honom eller är det det att jag älskar honom för att han är mina barns pappa? Rådgivaren sa att jag är förvirrad inför det faktum att jag har känslor för två personer samtidigt. Finns det någon som varit med om något liknande och kan råda hur jag skall tänka?  

Ja, du ska verkligen utsätta sina barn att bo på två ställen! det kan inte vara bra för dem att konstant se sin mamma förminskas av deras pappa och får se hur illa en partner kan behandla sin sambo. Var ett gods föredöme för barnen och gå isär så de inte tror att man kan behandla någon på detta vis.

Sen att du älskar honom har väl inget att göra med att ni måste vara ett par?? Du kan väl älska att han är pappa till era barn?

Separera, gå i terapi för att bygga upp dig själv, få distans till din man som kontrollerar dig, skaffa EGNA vänner (testa appen GoFriendly) och intressen och gå INTE in i en relation med killen på gymmet. Risk finns att du kan bli riktigt sårad på nytt när du är i ett så känsligt tillstånd. Släpp inte in en man i ditt liv förändras du känner dig stabil! 

Stålsätt dig. Stå upp för din rätt att vara lycklig och må bra!! Låt inte sambon utpressa dig emotionellt. 
  • Mimosa86
    Anonym (Elisa) skrev 2022-03-13 08:57:23 följande:

Igår drack han och kom med skuldkänslor och vädjade för att sedan vända och vara anklagande, han förstår inte att jag har nått gränsen för vad jag orkar med.
    Han säger också att jag kommer att bli mycket ensam då barnen inte kommer att vara med mig hela tiden. Han säger att jag kommer att få ett skitliv.
    Då jag alltid lyssnat på honom och inte har några andra att prata med tar det väldigt hårt.

var lugn och sansad och säg bara att ditt liv är inget han behöver bekymra sig för. Du kommer orda upp det. Fortsätter han så avbryt bara och säg att det är inget han har med att göra längre.

Det är ju inte värre än att du får skaffa dig ett umgänge? eller hur? Och det kan ju bli nära vänner eftersom denimet kommer ha koppling till honom. Testa appen -gofriendly- som är en knytpunkt för kvinnor (enbart) som söker vänner i området la bor. Man kan haka på bokcirklar, middagar, mellokvällar eller träningspass. 

ta kontakt med mammor till dina barns vänner, bjud in till mamma och barnhäng (när du har eget). Men framförallt- fortsätt gång terapi för att bygga upp digsjälv och få handfasta tips hur du ska hantera vissa situationer.

och sluta lyssna på någon som vill dig illa. Han villa ha dig kvar, för sin egen skull! annars hade han inte behandlat dig så som han gjort.

• Mimosa86

Du är på rätt väg TS. Och det kommer bli bra! När du sakta får bygga upp dig själv igen. Alla kommer tjäna på en glad mamma.

Men du får också kallt räkna med att Rom inte byggdes på en dag. Det kommer ta tid och du kommer tveka och känna panik och ifrågasätta dig själv - det är normalt när man tar sig ut ur ett beroende. Så förbered redan nu vem du ska kunna ringer (vän, mamma, terapeut) när det börjar kännas jobbigt och du behöver ett lugnande ord.

Det kommer bli bra! Du kommer må bra! Och du gör helt rätt, för dig, för barnen och kanske t.o.m. att detta är vad ditt (ex) behöver för att förändra sitt beteende? för det är han som felat, inte du.

Svar på tråden Parterapi eller är det för sent