Inlägg från: Anonym (Stina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Stina)

Skyddsrum

Glinda från Oz skrev 2022-03-06 20:51:27 följande:

Om kriget väl kommer så släpper snart priviligierade tankar som att man inte vill trängas. Hamnar man under en rasmassa och bor så det finns andra hur i närheten hjälper folk till att gräva fram utgången. Det är viktigt att ha vattendunkar ifall det blir långvarigt. 

Jag bor i en förort till Stockholm och det är ett skyddsrum i min källare (där jag har förråd) Det känns tryggt att ha det så nära, vad som inte känns tryggt är att man inte får ha med husdjur. Jag hoppas folk struntar i det. Att låta djuret dö för att någon kanske, möjligen, eventuellt är allergiskt känns inte rimligt. Är någon superallergisk får man lösa det då. 

i mitt stora hyres hus bor åtminstone fyra hundar, flera  katter samt antagligen ett antal marsvin, kaniner, undulater och andra smådjur. 

jag kan se vissa problem med att trängas bortåt 100 pers i ett skyddsrum med massa panikslagna djur. 

• Anonym (Stina)
    Anonym (pfft) skrev 2022-03-06 23:19:00 följande:
    Tja jag vill inte dela skyddsrum med känslokalla idioter som dig men ibland får man stå ut med saker man inte gillar. 
    Vill du dela mindre än en kvm yta med två hundar som börjar slåss med varandra? Du förstår att husdjur inte kommer uppföra sig som vanligt i ett trångt utrymme tillsammans med massa vettskrämda människor och skrikande barn? 
  • Anonym (Stina)
    Anonym (pfft) skrev 2022-03-06 23:46:17 följande:
    Jodå, det funkar. Det är ingen optimal situation, som det sällan är i krig. Men det funkar. Och nej människor går inte först. Ditt liv är inte ens i närheten värt så mycket för mig som mina djur. 

Och hur tror du det blir när du kommer ut ur skyddsrummet? Vilka ska hjälpa dig när du behöver dina grannar - vilket du kommer behöva - om du sett till att hälften av grannarna dött och hälften hatar dig? 

Fast det är ju inte säkert att du ens kommer ut, för att dela en trång yta med ett panikslaget djur brukar inte vara en bra kombination. 

Aja,
    just nu sitter många små rollspelare och fantiserar om vad de minsann ska göra om det blir krig. det brukar sällan stämma med verkligheten när det faktiskt gäller  

Svar på tråden Skyddsrum