• Anonym (Orolig)

Skyddsrum

I o m kriget i Ukraina  har skyddsrummen kommit på tapeten här i Sverige. För första gången besökte jag mitt närmaste skyddsum, och det var förråd där nu. Och skyddsrumsutrustning som såg ut att vara från 40-talet.
    Dessa skyddsrum ska ju röjas ur och vara användbara av fastighetsägaren inom 48 timmar vid kris, men hur ska vi alla få plats???
    Får panik av tanken att sitta instängda där med massa andra. 0,75 kvadratmeter per person är beräkningen.

En sak som slog mig, om det bombas ovanför en, hur sjutton kommer man ut ut skyddsrummet om hela trevåningshuset ovanför ligger i ruiner???

Ni som bor i stan, har ni koll på ert närmsta skyddsrum??

• Svar på tråden Skyddsrum
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (pfft) skrev 2022-03-06 23:46:17 följande:
    Jodå, det funkar. Det är ingen optimal situation, som det sällan är i krig. Men det funkar. Och nej människor går inte först. Ditt liv är inte ens i närheten värt så mycket för mig som mina djur. 
    Såklart, för egon som dig är dina behov viktigare än kollektivets.
    Så trevligt om någons pundares oberäkneliga hund släpps in i skyddsrummet och atttackerar dina små älsklingar och fler i tumultet som kommer uppstå.

Så du vet att det funkar med massa husdjur i ett skyddsrum i skarpt läge i några dygn... all hund och kattskit, och piss från stressade djur, trängsel och stress och obehag. 

Nä, lägg ner. Husdjuren kommer inte in i skyddsrummen hur gärna du än vill tro det. Människor går först.
    Du får väl sätta dig i säkerhet på landet istället med dina djur.
  • Anonym (pfft)
    Anonym (Stina) skrev 2022-03-06 23:53:04 följande:

Och hur tror du det blir när du kommer ut ur skyddsrummet? Vilka ska hjälpa dig när du behöver dina grannar - vilket du kommer behöva - om du sett till att hälften av grannarna dött och hälften hatar dig? 

Fast det är ju inte säkert att du ens kommer ut, för att dela en trång yta med ett panikslaget djur brukar inte vara en bra kombination. 

Aja,
    just nu sitter många små rollspelare och fantiserar om vad de minsann ska göra om det blir krig. det brukar sällan stämma med verkligheten när det faktiskt gäller  

Haha har jag dödat hälften av mina grannar plötsligt? Intressant.
  • Aniiee
    Anonym (Orolig) skrev 2022-03-06 23:29:34 följande:
    Borde inte vara möjligt men så är det säkert. Finns säkert idioter som skulle göra det.
    Tanke: häromkring är det elektronlås överallt. Ingen bricka, ingen tillgång. Det lär inte förändras om larmet går. Ställer man upp dörrarna så går hela skyddsrumstanken förlorad. Så vad ska man göra för att inte vara en idiot?
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (pfft)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-03-06 23:54:59 följande:
    Såklart, för egon som dig är dina behov viktigare än kollektivets.
    Så trevligt om någons pundares oberäkneliga hund släpps in i skyddsrummet och atttackerar dina små älsklingar och fler i tumultet som kommer uppstå.

Så du vet att det funkar med massa husdjur i ett skyddsrum i skarpt läge i några dygn... all hund och kattskit, och piss från stressade djur, trängsel och stress och obehag. 

Nä, lägg ner. Husdjuren kommer inte in i skyddsrummen hur gärna du än vill tro det. Människor går först.
    Du får väl sätta dig i säkerhet på landet istället med dina djur.
    Haha hör du inte hur du låter? Du är inte mindre ego för att du sätter människoliv över djurens liv. Jag sätter mina familjemedlemmars liv, där hundarna ingår, först precis som du gör med din familj. 

Ja individer kan vara jäkligt oberäkneliga, speciellt människor. Kommer du sitta vid dörren till skyddsrummet och göra en bedömning om vilka människor som är oberäkneliga nog att inte släppas in? Det kommer förvisso inte gå att se. Men eftersom du uttrycker dig med nedsättande ord som "pundare" om människor som lider av missbruk kan jag nog gissa på var din människosyn ligger.

Ja krig är stressigt och ohygieniskt och fult. Ditt prinsessliv får du släppa när kriget kommer hjärtat. 
  • Anonym (Orolig)
    Aniiee skrev 2022-03-06 23:59:19 följande:
    Tanke: häromkring är det elektronlås överallt. Ingen bricka, ingen tillgång. Det lär inte förändras om larmet går. Ställer man upp dörrarna så går hela skyddsrumstanken förlorad. Så vad ska man göra för att inte vara en idiot?
    Det är fastighetsägarens ansvar och skyldighet att alla kan ta sig in i skyddsrummet och att skyddsrummet fungerar. Är elen utslagen (troligt om det är krig) så måste det ju finns andra alternativ. Finns väl inga skyddsrum som är byggda med modern teknik?
  • Aniiee
    Anonym (Orolig) skrev 2022-03-07 00:06:01 följande:
    Det är fastighetsägarens ansvar och skyldighet att alla kan ta sig in i skyddsrummet och att skyddsrummet fungerar. Är elen utslagen (troligt om det är krig) så måste det ju finns andra alternativ. Finns väl inga skyddsrum som är byggda med modern teknik?
    Det räcker ju att dörrarna är moderna och har moderna lås. Vårt skyddsrum/förråd finns inga vanliga nycklar till, bara vridlås på insidan, sånna som inte går att ställa upp, och elektronlås på utsidan. Fungerar inte elektronlås en så kommer man inte in. Det händer ett par gånger om året att man inte kommer in dit, genom porten eller genom cykelförrådet pga att låsen havererat.

Aja, bara en tanke som slog mig. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (pfft) skrev 2022-03-07 00:05:15 följande:
    Haha hör du inte hur du låter? Du är inte mindre ego för att du sätter människoliv över djurens liv. Jag sätter mina familjemedlemmars liv, där hundarna ingår, först precis som du gör med din familj. 

Ja individer kan vara jäkligt oberäkneliga, speciellt människor. Kommer du sitta vid dörren till skyddsrummet och göra en bedömning om vilka människor som är oberäkneliga nog att inte släppas in? Det kommer förvisso inte gå att se. Men eftersom du uttrycker dig med nedsättande ord som "pundare" om människor som lider av missbruk kan jag nog gissa på var din människosyn ligger.

Ja krig är stressigt och ohygieniskt och fult. Ditt prinsessliv får du släppa när kriget kommer hjärtat. 
    Ditt resonemang är bara löjligt och håller inte i kris. Du går på känsla att dina behov står över alla andras och att du liksom kan göra som du vill, du är t o m beredd att "ta makten" i skyddsrummet med vapen för att få in dina djur...
    Det håller ju inte, och det är väl därför du går till personangrepp och tar till förminskande tillmälen för att få ut din frustration.
    Du kan inte ens bemöta det jag skrev på ett konstruktivt och resonerande sätt.
    Förstår att detta är tufft för dig och alla djurägare, men det är bara att acceptera.
    Har du skaffat djur får du sätta sig i säkerhet på landet istället.
    Men förhoppningsvis blir det inget krig.
  • Anonym (Orolig)
    Aniiee skrev 2022-03-07 00:14:11 följande:
    Det räcker ju att dörrarna är moderna och har moderna lås. Vårt skyddsrum/förråd finns inga vanliga nycklar till, bara vridlås på insidan, sånna som inte går att ställa upp, och elektronlås på utsidan. Fungerar inte elektronlås en så kommer man inte in. Det händer ett par gånger om året att man inte kommer in dit, genom porten eller genom cykelförrådet pga att låsen havererat.

Aja, bara en tanke som slog mig. 
    Skyddsrum har speciella metalldörrar med olika vred som öppnar och stänger. De ska ju kunna stå emot bomber och gasattacker, så det är inga vanliga dörrar... Finns knappast skyddsrum som har kodlås och blippgrejer...
    Skyddsrum slutade byggas på 90-talet, kanske t o m 80-talet.
  • Anonym (pfft)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-03-07 00:15:50 följande:
    Ditt resonemang är bara löjligt och håller inte i kris. Du går på känsla att dina behov står över alla andras och att du liksom kan göra som du vill, du är t o m beredd att "ta makten" i skyddsrummet med vapen för att få in dina djur...
    Det håller ju inte, och det är väl därför du går till personangrepp och tar till förminskande tillmälen för att få ut din frustration.
    Du kan inte ens bemöta det jag skrev på ett konstruktivt och resonerande sätt.
    Förstår att detta är tufft för dig och alla djurägare, men det är bara att acceptera.
    Har du skaffat djur får du sätta sig i säkerhet på landet istället.
    Men förhoppningsvis blir det inget krig.
    Jag går på att jag tänker rädda mina familjemedlemmars liv först, precis som alla andra människor. Och jag kommer självklart försvara min familj från människor som försöker skada dem med de medel som behövs. Självklart är det dem med makten som bestämmer. Antingen att man har majoriteten, kroppsstyrkan och/eller vapnen för att förhindra djur eller för att tillåta djur. 

Du har inga argument förutom dina känslor. Du tycker det är lite jobbigt och känns lite läskigt med djur i tighta utrymmen. Och mitt argument är att dina känslor är värdelösa över mina djurs liv och säkerhet. Krig är jobbigt och du får komma över dina känslor. 

Det är inte mina hundar som kommer göra din tillvaro i skyddsrummet osäker, det är andra människor. Rädda människor är bland det farligaste som finns. Och då snackar vi bara vanliga människor. Sedan ska du tänka på alla kvinnomisshandlare, våldtäktsmän, själviska tjuvar som snor alla dina livsnödvändiga produkter osv som du kommer dela rummet med. 
  • Gameofthrones
    Anonym (Orolig) skrev 2022-03-06 23:37:23 följande:
    Låt säga att 70 personer får plats i skyddsrummet. Då har alla 1 kvm säger vi. Där ska du sitta i kanske tre dygn, och även sova.
    Tycker du då att det är ok att åtta hundar, 10 katter, 16 burfåglar och 15 tamråttor/kaniner/marsvin också ska trängas där? Var ska de kissa och bajsa? Kommer alla djur att hålla sams? Störa de andra? 
    Hur ser du på hygienen? Folk med pälsdjursallergi? 
    Tror du att man bryr sig om det under ett krig? Hygien vad tror du vad man gör i en tunnelbanestation vad tror du vad Ukrainare gör? Tror du att det tänker hygien när det tänker överlevnad? Alla har skyldigheter Att hjälpas åt. Och skydda sina familjemedlemmar. Man gör det bästa åt situationen.

Du, Men dela rum med våldtäktsmän, rånare, kvinnomisshandlare, mördare, psykopat, sociopater, pedofiler. Det har du inte nått emot? 
Svar på tråden Skyddsrum