Inlägg från: Jordgubbe123456 |Visa alla inlägg
  • Jordgubbe123456

    Förändrad mens?

    Jag har senaste 6 månaderna upptäckt förändringar med min mens. Är 29 år. Jag har i princip alltid haft samma mängd mens, men nu har den minskat avsevärt. Tidigare hade jag mens i 6 dagar, riktigt med blod  framtill dag 2, dag 3 medel, dag 4 avtog, dag 5 och 6 mindre - sista dagen räcker att ha trosskydd. Nu jag har relativt riklig mens 1 dag (snarare en halv dag - typ en natt eller en dag dagtid), kraftigt avtagande på dag 2, dag 3-5 räcker oftast trosskydd. Det har blivit lite mindre varje gång senaste månaderna.
    Mensen kommer fortfarande med regelbundna intervaller, faktiskt mer regelbundet än tidigare, 27 dagar. Tycker mig vara torr i underlivet på ett sätt som jag inte upplevt tidigare.

    Någon annan som varit med om detta? Vad kan det bero på? Min gynekolog menar att det är normalt att man ibland blöder mindre, men jag tycker det är konstigt att det plötsligt ändras (och så drastiskt).

    Kan det ha något samband med covidvaccinet? Vissa kvinnor har ju rapporterat förändringar. Mitt började en månad efter dos 2.

  • Svar på tråden Förändrad mens?
  • Jordgubbe123456
    Gameofthrones skrev 2022-03-15 13:49:27 följande:
    Det är nog jobbigt jag är där nog själv, tror jag. Det känns som det men är 10 år äldre än dig. Det känns i hjärtat och själen. 

    Vet du det finns tester på Apoteket om man är i klimakteriet? Jag har inte tänkt på det förrän nu. När det kom upp med denna fråga.

    -usch vad man ska gå igenom... När vi är fortfarande unga. 

    Jag har lure som dig när det är mensen. 
    Ja det vet jag. Men jag har redan tagit hormonprover. Klimakterietestet från apoteket mäter FSH-nivå som stiger kraftigt vid östrogenbrist. Mitt FSH var ca 5 när jag kollade mina värden och således helt normalt. 
Svar på tråden Förändrad mens?