• Anonym (Anna)
    Tor 24 nov 2022 08:20
    5284 visningar
    11 svar
    11
    5284

Förändrad mens?

Jag vet inte många kvinnor som har sin mens oförändrad från 15 och uppåt. Min förändrades något med 5 års intervaller.

Om du hamnat i förklimakteriet så behöver inte testerna visa någonting. De kan visa normalt för du testade på fel dag i cykeln. Jättevanligt att gynekologen säger allt är normalt pga detta.
    Skulle du vara i förklimakteriet så finns det krämer du kan smörja fiffi med så du inte blir så torr och därmed skör i slemhinnorna.
    Be då att få göra tester som kontrollerar dina värden för att kunna bli gravid, för är det så kan det vara läge att spara ägg (om du nu inte är klar med graviditeter/ej vill ha barn)

• Anonym (Anna)
    Tor 24 nov 2022 17:49
    Elle1234 skrev 2022-11-24 11:27:59 följande:

Hej!
    Vad menar du med fel dag i cykeln?

När man gör en fertilitetsutredning så kollar de ju specifikt förutsättningarna för att bli gravid? Har alltså gjort ultraljudsundersökning, gynundersökning, spolning av äggledare och blodprov. Jag är ingen läkare, men känns väl som att en fertilitetsutredning bla borde kolla specifikt efter tecken på förklimakterie m.m.?

Det trodde jag också. Jag hade extremt låga värden, frågade specifikt om jag snart hamnar i klimakteriet men de nekade till detta när jag var i IVF karusellen.

När du hamnar i klimakteriet så går man mest på symtomen. Vissa läkare vill ta blodprover för att konstatera att det är så. Men att bara gå på blodprover är konstaterat värdelöst för hormonerna i kroppen förändras över tid i månaden. 
    Är själv ingen expert men det är vad som diskuteras bla i klimakteriepodden och i stark genom klimakteriet (FB grupp). 
Svar på tråden Förändrad mens?
Logga in
Bli medlem