• idisb

    Tung barn i bil

    Min dotter har ökat mkt i vikt sen hon föddes. Hon utreds för det men nu vid 3 år väger hon 25 kg och är lite över en meter lång. Stolen vi har räcker bara till 25 kg och är på gränsen.  Vill inte vända henne men kan ha kvar henne i stolen trots hon passera kg gränsen?

  • Svar på tråden Tung barn i bil
  • cosinus

    Om något är godkänt och testat för 25 kg kan man nog kallt räkna med att den inte går i delar vid 26 kg heller men jag skulle inte chansa så länge. Är ju inte bara stolen det handlar om utan stödben och ev kraften på sätet framför som blir en helt annan när kg ökar. 

    Hittade ett coolt företag när jag googlade. https://bilanpassning.com/anpassningar/barn-i-bilen/


    Nu har ju ditt barn kanske inte den typen av anpassningsbehov. Hon behöver ju eg bara en större stol. Men gissningsvis har de stenkoll på vad som ev finns och vad man kan göra och inte göra säkerhetsmässigt i en bil. Går ju prova ringa och fråga om råd. 

  • T W

    Jag har dålig koll på vad som gäller ang att gå över viktgränsen, jag vet att det finns en grupp som heter något i stil med "bilbarnstolar" på facebook som har många kunniga. 
    Skulle det i värsta fall inte gå att  använda stolen så vet jag att Klippan Opti129 fungerar upp till 32 kg. Trist om man behöver köpa ny stol, men bättre än att vända så tidigt. 

Svar på tråden Tung barn i bil