• Anonym (Uppgiven flerbarnsmamma från GBG)

    Min man har barn med en narcissist

    Hej, 

    Min man har barn med en narcissist. Hur gör man? Var kan man vända sig?

    Det är sån smutskastningskampanj, alienering av honom som förälder och mig som bonusförälder, det görs anmälningar överallt, vi sitter på soc 2 gånger om året för okynningsanmälningar. Manipulerar och spelar in, fotograferar barnet. Skickar barnet till både BUP, kurator och soc med föreskrivet manus med lögner kring vad hen ska säga.

    Det är så utmattande och våra andra barn blir drabbade, vår relation blir drabbad, vi kan inte leva vårt liv utan konstanta trakasserier hot, förtal m.m. Vi kan inte vistas i några sociala sammanhang som rör barnet längre. Dels är hon där och vaktar men det är så uppenbart att hon spridit lögner om pappan. Hon försöker prata över lärare, läkare alla personer hon kan komma i kontakt med. Har till och med försökt kontakta våra grannar för att berätta vilken hemsk människa min man är.

    Vi är givetvis inte perfekta föräldrar och har inte skött alla situationer med den andra föräldern exemplariskt men vi försöker att inte dras med i hennes hat och framför allt hålla alla barnen utanför situationen. Medan hon gör sitt bästa för att prata med barnen om både skilsmässa, min och pappans relation (att han kommer lämna osv), påhitt om att han har tagit med sig massa pengar, att han skulle ha gått till angrepp mot henne vilket aldrig någonsin har hänt. Däremot så har hon både fysiskt misshandlat honom och framför allt psykiskt under 10 års tid under deras äktenskap.

    Jag blir så uppgiven och vet inte vad vi ska ta oss till. Som pappa blir han behandlad som gärningsman tills motsatsen är bevisad. Han är världen bästa pappa och gör allt för sina barn och finns inget ont i honom någonstans. 

    Vad gör man för att bli trodd, var kan man vända sig för att få råd? Hur ska vi få ett slut på detta innan det förgör oss? 

  • Svar på tråden Min man har barn med en narcissist
  • Anonym (Ouch)

    Ja mot en sådan madam har man inte så mycket att sätta emot, ärligt talat. Ger hon barnet manus som skall måla ut pappan som ett as och liknande som hon redan gjort, så kan du bara tänka dig vilken kapacitet hon har för att göra en radda andra otrevligheter.

    Har ni barn ihop du och din man? Om inte, så föreslår jag faktiskt att du lämnar honom. Han är en bra man och du älskar honom, men med den föredettan i hans bagage kommer det drabba dig och dina barn rejält. I åratal, kanske hon aldrig lägger av? Om du kan rädda dig och dina barn från det, så är hans barn och han värda att offra för det. Krasst och tragiskt, men såna människor har en enorm kapacitet att sabba livet för andra. Det är inte din mans fel, inte hans barns fel och det är jäkligt sorgligt och orättvist. Men du måste tänka på ditt och dina barns liv i första hand.

  • Anonym (Jobbig sits)

    Det går inte att ändra på narcissistiska personer .Det mannkan göra är att undvika dom,inte hamna i onödiga konflikter med dom,vara väldig tråkig och hålla sig borta.Markera.

  • Anonvm

    Jag förstår exact vad du pratat om TS, då jag har 2 barn i förskoleåldern ihop med en kvinna som är gravt narcissistisk. 
    Hon visar, enligt mig, även tydliga spår av andra psykiska besvär och personlighetsstörningar.

    Vi har levt isär i lite mer än 3år nu, hon för en ständig kamp för att sänka mig som förälder, vi har varit i tingsrätten och blivit utredda av socialen ett otal gånger.
    Hittills har allt slutat med att hon fått ordentligt motstånd och blivit ifrågasatt... Vilket i sin tur gör att hon fullständigt gått i taket... Med socialtjänsten eller domaren på första parkett.

    Lärdomar jag tagit med mig är att jag bör försöka hålla mig lugn och neutral i alla lägen, försöka hålla mig lite i bakgrunden och låta exet få mer uppmärksamhet.

    Jag har stöttning av en förening som hanterar frågor likt denna, jag har även en etablerad kontakt med juridiskt ombud.
    Det jag i korthet gör nu är att enbart dokumentera alla "tokigheter" som exet har för sig, den mesta kommunikationen går via mail som är enkel att arkivera, jag spelar även in de få telefonsamtal som blir, har även en diktafon i fickan som spelar in alla tillfällen när vi ses.

    Jag upplever ständigt att mycket av det hon gör är försök till provokation, hon vill driva mig över gränsen för att sen utnyttja det emot mig.
    Är man bara medveten om detta så blir det så mycket enklare att bita sig i tungan och låta sin instinktiva reaktion utebli i många lägen, något som jag märker i sin tur är otroligt provocerande åt andra hållet, hon blir galen av att hennes försök till provokation inte biter, detta leder ofta till att hon gör och säger mycket tokigheter i affekt.

    Planen på medellång sikt är att antingen få ihop en tillräckligt stor samling med galenskaper, eller lyckas spela in något grövre. Sen använda detta, antingen i ny vårdnadsprocess, eller genom socialutredning. 

  • Anonym (zorba)

    Alla elaka personer är narcissister idag. Det är verkligen ett modeord. 

    Ändå har ytterst få av dem fått en diagnos. 

  • Anonym (Ouch)
    Anonym (zorba) skrev 2022-04-01 09:31:16 följande:

    Alla elaka personer är narcissister idag. Det är verkligen ett modeord. 

    Ändå har ytterst få av dem fått en diagnos. 


    Ja det är ett modeord, men de flesta elaka  personer har narcissistiska drag och/eller narcissistiska konflikthanteringsmönster. Betyder inte att de är narcissistiskt störda nödvändigtvis då man måste ha flera kriterier för att klassas som det. Men kallas för det ändå pga drag av det är en modegrej.
  • Anonym (Ja)
    Anonvm skrev 2022-04-01 07:55:42 följande:

    Jag förstår exact vad du pratat om TS, då jag har 2 barn i förskoleåldern ihop med en kvinna som är gravt narcissistisk. 
    Hon visar, enligt mig, även tydliga spår av andra psykiska besvär och personlighetsstörningar.

    Vi har levt isär i lite mer än 3år nu, hon för en ständig kamp för att sänka mig som förälder, vi har varit i tingsrätten och blivit utredda av socialen ett otal gånger.
    Hittills har allt slutat med att hon fått ordentligt motstånd och blivit ifrågasatt... Vilket i sin tur gör att hon fullständigt gått i taket... Med socialtjänsten eller domaren på första parkett.

    Lärdomar jag tagit med mig är att jag bör försöka hålla mig lugn och neutral i alla lägen, försöka hålla mig lite i bakgrunden och låta exet få mer uppmärksamhet.

    Jag har stöttning av en förening som hanterar frågor likt denna, jag har även en etablerad kontakt med juridiskt ombud.
    Det jag i korthet gör nu är att enbart dokumentera alla "tokigheter" som exet har för sig, den mesta kommunikationen går via mail som är enkel att arkivera, jag spelar även in de få telefonsamtal som blir, har även en diktafon i fickan som spelar in alla tillfällen när vi ses.

    Jag upplever ständigt att mycket av det hon gör är försök till provokation, hon vill driva mig över gränsen för att sen utnyttja det emot mig.
    Är man bara medveten om detta så blir det så mycket enklare att bita sig i tungan och låta sin instinktiva reaktion utebli i många lägen, något som jag märker i sin tur är otroligt provocerande åt andra hållet, hon blir galen av att hennes försök till provokation inte biter, detta leder ofta till att hon gör och säger mycket tokigheter i affekt.

    Planen på medellång sikt är att antingen få ihop en tillräckligt stor samling med galenskaper, eller lyckas spela in något grövre. Sen använda detta, antingen i ny vårdnadsprocess, eller genom socialutredning. 


    Vad heter den stöttande föreningen? Skulle behöva den.
  • Anonym (Uppgiven flerbarnsmamma från GBG)
    Anonym (Ja) skrev 2022-04-01 10:11:43 följande:
    Vad heter den stöttande föreningen? Skulle behöva den.
    Samma här. 
  • Anonvm
    Anonym (zorba) skrev 2022-04-01 09:31:16 följande:

    Alla elaka personer är narcissister idag. Det är verkligen ett modeord. 

    Ändå har ytterst få av dem fått en diagnos. 


    Anonym (Ouch) skrev 2022-04-01 10:04:37 följande:
    Ja det är ett modeord, kallas för det ändå pga drag av det är en modegrej.

    Absolut är det så. Men om man läser in sig i ämnet så finns det mycket man kan få med sig o form av verktyg hur man skall hantera personer som visar upp dessa drag, oavsett om de har fastställd diagnos eller inte.
    Anonym (Ja) skrev 2022-04-01 10:11:43 följande:
    Vad heter den stöttande föreningen? Skulle behöva den.
    Anonym (Uppgiven flerbarnsmamma från GBG) skrev 2022-04-01 16:45:18 följande:
    Samma här. 

    vardnad.se/

    Föreningens "hjärtefråga" är det som idag kallas föräldraallienation (parental allienation).

    I princip alltid förekommer det någon form av psykiska problem hos ena eller båda parter, det går som en röd tråd igenom alla "fall"...
  • Anonym (Jobbig sits)

    Mitt ex är klassisk narcissistisk.Jag har levt i eftervåld och manipulation i flera år och är tvungen att leva i detta flera år till.

  • Anonym (Ja)
    Anonvm skrev 2022-04-01 17:44:43 följande:
    Anonym (Ouch) skrev 2022-04-01 10:04:37 följande:
    Ja det är ett modeord, kallas för det ändå pga drag av det är en modegrej.

    Absolut är det så. Men om man läser in sig i ämnet så finns det mycket man kan få med sig o form av verktyg hur man skall hantera personer som visar upp dessa drag, oavsett om de har fastställd diagnos eller inte.
    Anonym (Uppgiven flerbarnsmamma från GBG) skrev 2022-04-01 16:45:18 följande:
    Samma här. 

    vardnad.se/

    Föreningens "hjärtefråga" är det som idag kallas föräldraallienation (parental allienation).

    I princip alltid förekommer det någon form av psykiska problem hos ena eller båda parter, det går som en röd tråd igenom alla "fall"...
    Tack!
  • Anonym (K)

    Hon går igång på era reaktioner. Ignorera henne. Ta hand om barnet. Lev ert liv. <3

    Din familj kanske ska gå och prata med någon? Tillsammans eller en i taget. Även alla barn. 

Svar på tråden Min man har barn med en narcissist