• Fri 1 Apr 2022 23:42
    13133 visningar
    22 svar
    +1
    22
    13133

    Matsedel för kött/allätare (som snittar på under 25 kr/portion)

    Ja, det är första april men istället för något dåligt skämt eller lureri känner jag för att vara motvalls. Det är ju så jävla inne att vara vego så här är en meny middagar för en hel vecka utan en enda vegetarisk rätt i sikte.

    Obs att priserna kommer hemifrån mig. Du kanske har billigare eller dyrare. Priset är räknat på varenda ingrediens, även salt och steksmör/olja. 

    Måndag: Enkel Spaghetti Carbonara (16,16 kr/port) 

    Tisdag: Pannbiffar med pepprig sås och potatis (19, 87 kr/port) 

    Onsdag: kokt torsk med äggsås och potatis (29, 85 kr/port)

    Torsdag: blodpudding med bacon, rårörda lingon och apelsinjuice. (18.16 kr) 

    Fredag: Paprika- och Chili kycklinggryta med ris.

    Lördag: fiskbiffar med spelsinsås (31,33 kr/port)

    Söndag: grillad kyckling med paprika (30,


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Svar på tråden Matsedel för kött/allätare (som snittar på under 25 kr/portion)
  • Sat 2 Apr 2022 14:14
    #6
    Mortiscia80 skrev 2022-04-02 10:10:53 följande:

    Stort tack för tipset! :) Det ser ut som en trevlig meny, har du fler förslag så tas de gärna emot.


    Jag har en veckomeny för alla veckor i år utom v1.... Oskyldig
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Sat 2 Apr 2022 14:15
    #7
    PrissySmögstedt skrev 2022-04-02 09:19:13 följande:

    Låter som man kommer bli hård i magen av din matsedel på ett jobbigt sätt så måste sitta och krysta bajset tills man får rödsprängda ögon. 


    Låter trist att ha en mage som krånglar så. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Sat 2 Apr 2022 14:17
    #8
    Tecum skrev 2022-04-02 09:43:32 följande:

    Helt okej matsedel. Kul att någon vågar gå emot vegotrenden.


    Mmm... Kände mig motvalls i natt. Men ja, eftersom jag själv inte kan äta helt vegetariskt så blir det att vara gammaldags. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Sat 2 Apr 2022 14:18
    #9
    Tow2Mater skrev 2022-04-02 02:56:56 följande:

    Fisk är tydligen dyrt....


    Ja. Fisk är dyrt och det går dessutom åt mer fisk. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Sat 2 Apr 2022 15:07
    #11
    Jag är bara jag skrev 2022-04-02 15:02:57 följande:

    Fiskbiffar ! Det var länge sen vi åt, tack för tipset.


    Any time=) 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Mon 2 May 2022 12:45
    #12
    +1

    Veckns matsedel (fast jag har inte räknat ut portionspriset än...)

    Måndag: Fetaostfyllda pannbiffar, tomatsallad och tzatziki
    Tisdag; Pasta med kycklinglårfilé, stekt svamp, rostad broccoli och vitlökscreme fraiche
    Onsdag: Kokosmarinerad torskrygg med vildrissallad
    Torsdag: Pasta salsiccia
    Fredag: Citronkyckling med rostad, smashad potatis
    Lördag: 1:2-köttgryta med ungerskt lantbröd
    Söndag: Paj med varmrökt lax


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Wed 3 Aug 2022 19:57
    #14

    Hey, vad sägs om en ny matsedel. Denna är ihopplockad från Arlas hemsida!

    Måndag: Korv Stroganoff med basilikasmak, med långkornigt ris och frysta ärter, (18.44 kr/port)
    Tisdag: Fiskgryta med räkor, med potatis (ca 33 kr, glömde räkna med potatisen)
    Onsdag: Köttfärslimpa med potatis och gräddsås (26,98 kr/porti)
    Torsdag: Vi kör en klassiker! Typ. Svamp- och löksoppa och pannkakor med sylt och vispad grädde  (23,34 kr/port)
    Fredag: Kycklingcurry med ris (30,65 kr/port)
    Lördag: Laxpasta med citron och wasabi (22,44 kr/port)
    Söndag: Biff Stroganoff med syrad grädde, med ris (34,78 kr/port)

    Lite dyrare än 25 kr/portion, Hela 27,22 i snittpris.

    Jag slänger med ett fikabak och en efterrätt också!

    Fika: Hallonmuffins (4,15kr/muffins, 12 muffins)
    Efterrätt: Frozen cheesecake (8,88kr/bit, 14 bitar)


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Wed 3 Aug 2022 20:00
    #15

    Om någon vill ha ett recept uträknat, btw, så är det bara att länka. Jag kan så klart inte ta hänsyn till allas affärer, så priserna är ju riktmärken. 


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Thu 4 Aug 2022 11:43
    #17
    +1
    Mortiscia80 skrev 2022-08-04 11:37:47 följande:

    Åh, den där menyn såg verkligen intressant ut! :) Vi har legat sjuka här sedan i helgen och nu börjar man bli sugen på mat igen.


    Tråkigt att vara sjuk. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Thu 4 Aug 2022 15:18
    #20
    Litorina skrev 2022-08-04 14:49:51 följande:

    Kul att du räknar på allt! :) Har du ett program som räknar åt dig eller räknar du, så att säga, för hand?

    Som vegis slås jag av hur dyr mat det är. Köper du lite extra lyxiga fisk- och köttvaror eller är det  vanliga svenssonvaror? 


    Jag har ett program. Shop 'n Cook. Du kan testa det om du vill, pro-versionen har 45 dagars testperiod. Det är lite pyssel i början med att lägga till varor på svenska med svenska priser, men om man gör det recept för recept så ger det sig efter ett tag. Vill man vara ännu ambitiösare kan man fylla i näringsämnen också.

    För att vara lite realistisk då tar jag priserna från Coop hemma hos mig, vilket lägger priset lite högt få jag bor i Stockholm/Huddinge. Jag ser det som en bonus för alla som bor på orter där mat kan vara billigare. Bara vanliga grejer, det mesta i vanliga märkessegmentet eller coops egna. Felix ketchup, scans falukorv och coops krossade tomater, om man säger. Men jag är kanske också lite noggrannare än många skulle vara, jag räknar med saker som salt, peppar, kryddor, som faktiskt kan påverka priset ganska mycket. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Mon 22 Aug 2022 15:48
    #21

    Så.... förra gången postade jag en meny plockad från alra. VIll ni att jag ska göra detsamma med några andra hemsidor, och isf vilka?


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
Svar på tråden Matsedel för kött/allätare (som snittar på under 25 kr/portion)