• Anonym (Bella)

Soc tagit barn. Anhörig?

Huruvida man kan bli familjehem som anhörig beror helt på situationen. Ibland kan närmast anhöriga bli jourhem om barn akut behöver placeras. Ibland är det inte aktuellt då barnet omgående behöver flyttas från sin närmiljö och då faller även anhöriga bort. Men senare, om barnet behöver en längre placering, kan anhöriga komma ifråga igen. 
    Dock behöver man gå igenom en utredning. Det är inte så att socialtjänsten ringer och frågar om man kan tänka sig att ta emot ett barn för sex månaders placering bara sådär. 
    Jag skulle ringa socialtjänsten på måndag om jag var du. Eller om det finns en socialjour. De kommer inte gå in på sakfrågor och det är inte det du ska fråga heller utan ställ frågan precis som du gjort här. Jag är anhörig till en familj som fått ett barn omhändertaget - finns det någon sorts stöd från er, någon jag kan prata med? Eller om de kan hänvisa.
    Det finns olika sorters stöd på andra ställen också, som kyrkan, jourhavande medmänniska, digitala vårdtjänster typ Mindler och förstås även ens egen husläkare. Du får försöka hitta något som passar för det som du känner att du vill ventilera.  Och om du är intresserad av att bli familjehem så anmäl ditt intresse.

Svar på tråden Soc tagit barn. Anhörig?