• Mon 11 Apr 2022 14:49
    7948 visningar
    33 svar
    +1
    33
    7948

    Har alla det undanplockat och välstädat alltid?

    Vi tycker det är alldeles för jobbigt att ha det stökigt, rörigt och mycket prylar hemma.

    Vi tycker det är mycket lättare och att det tar minst tid att dagligen hålla efter och att ha som rutin att plocka undan allt som man plockar fram.
    Ta bort det första innan man plockar fram nästa, plocka undan kläder innan man plockar fram andra kläder.
    Då blir det ju också enkelt och snabbt att damma, dammsuga och torka golven.

    Det svåraste, det som har krävt både mest tid, tålamod och pedagogik har varit att lära barnen att leva så här. Men med tiden har de själva insett att det är smartast och att det kräver minst tid om man håller ordning varje dag och har det som rutin. Vi har inte behövt sätta några fasta regler utan vi har tillsammans kommit överens om vilka rutiner som passar bäst för oss alla i vår familj.

    Nu när barnen blivit större, två utflugna och en snart på väg ut, så är alla i familjen överens om att det också har varit mycket värdefullt för alla att ha fått lära sig att hålla ordning och att lära sig städa.
    Jag kan se att våra utflugna barn också lever sina nya liv ganska mycket så som de har lärt hemifrån. Jag kan också notera att de försöker lära sambos och andra nära att leva så, men att det kräver lite extra tålamod och också att man ibland får vara lite överseende med andra...

    Under en period hade vi städfirma varannan vecka men vi tyckte det blev helt fel att våra ungdomar fick lära sig att "någon annan städar efter mig". Det blev liksom inga sunda värderingar av det och dessutom missade de viktig kunskap gällande att lära sig hur man städar på riktigt. Pengarna som vi sparade under ett år använde vi till en gemensam familjeaktivitet som barnen fick bestämma.

Svar på tråden Har alla det undanplockat och välstädat alltid?