• Anonym (Uppgiven man)

    Vad är problemet? Varför vill hon inte ha sex?

    Hej!
    Jag vill först be om ursäkt då sannolikheten är rätt stor att detta blir ett långt inlägg.
    Syftet med inlägget är nog främst bara för att jag behöver skriva av mig, om ni vill så får ni gärna bidra med råd, tankar och idéer.
    Jag är en man på 32 år och bor i en villa tillsammans med min kvinnliga sambo och våra två underbara barn. Jag och min sambo har varit ihop i 12 år, vi fick barn efter 4 års samboskap då vi båda kände det var dags.
    Vi har båda jobb och en bra stabil ekonomi, gott om fritid, vi delar jämnt ut på hushållssysslorna, tid med barnen och sånt. Jag tar lite större ansvar ekonomiskt då jag jobbar heltid och även tjänar mer än min sambo.
    Jag själv är till och från mer aktiv av mig med löpträning och gym, men vi håller oss båda i bra fysisk form.
    Vad är problemet då kan man tänka?
    Tyvärr är det vad jag förstår det klassiska: sexet, eller rättare sagt lusten (sexet är bra när det väl händer).
    Vårt förhållande började som de flesta andra, vi var båda 20-åringar och hade sex ofta, men inte överdrivet. Sex på första dejten (morgonen efter en festkväll där vi träffades) och därefter gjorde vi det i lagom mängd för mig, några gånger i veckan. Detta fortskred sedan i ett par år.
    Sedan hände något som säkert händer i de flesta förhållanden efter ett par år att sexet blir lite mer sällan, låt säga att det kanske var 1-2 dagar varje 14-dagars period.
    Sen fick vi vårt första barn.
    Under hela graviditeten så hade min sambo 0 sexlust, förlossningen var rätt så tuff och utdragen och det blev en del klipp och sy. Så av förklarliga skäl så hade vi inget sex under ett halvår efter förlossningen, därefter så återgick det till dåvarande "normal-läget" med
    sex max en gång per vecka. Här började det kännas att det var mer att hon ställde upp för mig och gjorde det bara för min skull.
    Vårt andra barn kom två år efter det första och den graviditeten var rätt så likt den första, förlossningen var desto mer annorlunda då det gick supersnabbt och utan några men alls.
    Men efter den sista graviditeten detta så har min sambo fortsatt haft ingen lust alls.
    Det sex vi har idag och sex år tillbaka är när jag själv initierar det, jag själv är så otroligt tänd på min sambo. Hon ser fantastisk ut och varje dag så får jag lust att vara med henne.
    Jag håller det såklart tillbaka så mycket jag kan då jag inte vill tjata mig till samlag, men när det gått 3-4 veckor så står jag inte ut längre och försöker så försiktigt jag kan att föreslå sex. Varje gång blir jag nekad direkt av flera olka förklaringar: "Du kan inte komma med sånt nu, det är för sent", "Det är för tidigt, barnen har inte somnat än", "jag är trött".
    Efter att ha blivit nekad några kvällar på raken så säger hon tillslut att vi kan göra det dagen efter, så blir det också oftast men känslan är förstås att det blir planerat och hon har egentligen ingen lust.
    När vi väl har sex så är jag säker på att hon verkligen tycker om det, jag själv blir "mätt" på sexet efter den kvällen och känner ingen kåthet på ett par dagar men sen börjar det om igen.
    Det som jag har märkt på sistonde är att jag blir mer och mer påverkad av situationen, när jag vi är inne i "neka-fasen" tappar jag tålamodet och blir frustrerad för minsta lilla, barnen kan göra mig så irriterad och arg.
    Min sambo skulle däremot kunna leva utan sex helt och hållet, vi har haft uppehåll helt med sex i flera månader utan att det bekymrar henne något alls.
    Det finns säkert underliggande orsaker att det blir så här.
    Innan jag träffade min sambo så menar hon att hon aldrig onanerat, nu har hon visserligen gjort det någon gång då jag uppmuntrat henne till det, köpt leksak o.s.v. men sexlusten har nog varit väldigt låg hos henne under hela hennes liv.
    Hon har också erkänt det själv att hon ofta inte har någon sexlust, men att det kommer ibland. Vi har därför testat att sluta med hormonella preventivmedel och sånt men det gav inget resultat, vi har öven testat kosttillskott som ska öka sexlusten men samma sak där.
    Jag hittar på olika aktiviteter/resor, köper presenter till henne ibland (utan självklar baktanke), uppmuntrar henne att träffa vänner/gå ut osv.
    Jag vet inte hur vi ska lösa detta.
    Jag mår så dåligt av att veta att hon bara har sex med mig för tillfredställa mig, men mår samtidigt ännu sämre av att inte få ha sex öht.
    Att det nu går ut över folk omkring mig är inte heller bra.
    Jag känner också att vi är unga fortfarande, ser ungdomliga ut och är i bra fysisk form än. Det kan väl inte vara slut på sexlivet redan innan det än har hunnit börja på riktigt? Borde inte vi vara i de bästa åren just nu sexmässigt?
    Ibland efter att jag blivit nekad i sängen så kan jag få en sån otrolig deppig känsla, ibland på morgon när jag sitter i bilen till jobbet känner jag att jag bara vill stänga av telefonen och bara fortsätta åka/försvinna.
    Är jag bara en ynklig man som göra ett stort problem av ingenting?
    Är jag beroende av något jag aldrig får?
    Behöver jag hjälp?
    Behöver vi hjälp?
    Behöver hon hjälp?
    Uppgiven...
  • Svar på tråden Vad är problemet? Varför vill hon inte ha sex?
  • wolf666
    Guldnovan skrev 2022-04-12 09:37:43 följande:
    Absolut blir jag och många med mig kåt av kyssar. Det  kan även få mig att vilja ha mer. I rätt sammanhang och tillfälle.   Naturligtvis. Älskar att kyssas.
    Det är däremot inte de kyssarna jag menar. 

    Jag hade inga  problem att kyssa min man utan att bli kåt. Utan att automatiskt leda det till att ligga. Utan att ta honom i skrevet och jucka på honom. Utan att säga "du gör mig så kåt, känn vad du gör med mig"
    För det gjorde han och säker fler.. 
     Det gick liksom inte att bara att kyssas en gång och fortsätta med det man gjorde. Handen hamnade direkt på bröstet. Stånd på en sekund och det gick ju inte att inte låta mig veta. Där och då blev det ofta helt fel för mig. Det var säkert länge sedan vi hade sex men ändå....
    Ser du skillnaden? Han gjorde inte det.
    Jag vet att jag inte är ensam om att känna så här. 

    Jag kan kyssa honom och sen är det bra. Pussa honom och sen är det bra. 
    Det som var jobbigt var pressen att det måste leda till ligga bara för att man kysser varandra. Den känslan kanske jag inbillade mig ibland men den var trots allt där. 
    Det där är ju en klassiskt fälla. Egentligen upplever jag det som att kyssarna är det som kan tända en kvinna. Men samtidigt kan det ju få till följd att kvinnan INTE vill kyssas för att hon inte VILL bli tänd.

    Ursäkta skrikandet, men vill bara peka på det svåra här....
  • Guldnovan
    wolf666 skrev 2022-04-12 09:45:59 följande:
    Det där är ju en klassiskt fälla. Egentligen upplever jag det som att kyssarna är det som kan tända en kvinna. Men samtidigt kan det ju få till följd att kvinnan INTE vill kyssas för att hon inte VILL bli tänd.

    Ursäkta skrikandet, men vill bara peka på det svåra här....
    Vi blir tända av annat också. Men du har rättt i att det här är  besvärligt. Inte vill bli tänd är inte den enda anledningen. Jag vill bli tänd men det måste ff vara vid ett  lämpligt (enligt mig iaf) tillfälle. 
    Tyvärr innebar det att jag av bara farten bidrog till att det blev för sällan. Jag har också del i detta. 
    Det finns skillnader i hur män och kvinnor tänker, reagerar och agerar i mycket och verkligen när det det gäller detta. 
    Männen behöver sex för att må bra och resten ska fungera någorlunda. Kvinnor behöver må bra och känna sig tillfreds för att kunna ha sex. 
    Generellt sätt, naturligtvis finns det många undantag. 
  • wolf666
    Guldnovan skrev 2022-04-12 09:57:31 följande:
    Vi blir tända av annat också. Men du har rättt i att det här är  besvärligt. Inte vill bli tänd är inte den enda anledningen. Jag vill bli tänd men det måste ff vara vid ett  lämpligt (enligt mig iaf) tillfälle. 
    Tyvärr innebar det att jag av bara farten bidrog till att det blev för sällan. Jag har också del i detta. 
    Det finns skillnader i hur män och kvinnor tänker, reagerar och agerar i mycket och verkligen när det det gäller detta. 
    Männen behöver sex för att må bra och resten ska fungera någorlunda. Kvinnor behöver må bra och känna sig tillfreds för att kunna ha sex. 
    Generellt sätt, naturligtvis finns det många undantag. 
    Nej såklart det inte behöver vara den enda anledningen. Det svåra är nog att mötas på halva vägen, eller ja. Mötas någonstans på vägen så man inte hamnar vilse.

    Undantagen är många. Jag tror att ett tecken på att man hamnat fel är när man inte gillar att hångla, kyssas längre. Så blev det för oss, och att hitta tillbaka till det när man tappat lusten till det är inte lätt.
  • Anonym (Grissom)
    Guldnovan skrev 2022-04-12 09:37:43 följande:
    Absolut blir jag och många med mig kåt av kyssar. Det  kan även få mig att vilja ha mer. I rätt sammanhang och tillfälle.   Naturligtvis. Älskar att kyssas.
    Det är däremot inte de kyssarna jag menar. 

    Jag hade inga  problem att kyssa min man utan att bli kåt. Utan att automatiskt leda det till att ligga. Utan att ta honom i skrevet och jucka på honom. Utan att säga "du gör mig så kåt, känn vad du gör med mig"
    För det gjorde han och säker fler.. 
     Det gick liksom inte att bara att kyssas en gång och fortsätta med det man gjorde. Handen hamnade direkt på bröstet. Stånd på en sekund och det gick ju inte att inte låta mig veta. Där och då blev det ofta helt fel för mig. Det var säkert länge sedan vi hade sex men ändå....
    Ser du skillnaden? Han gjorde inte det.
    Jag vet att jag inte är ensam om att känna så här. 

    Jag kan kyssa honom och sen är det bra. Pussa honom och sen är det bra. 
    Det som var jobbigt var pressen att det måste leda till ligga bara för att man kysser varandra. Den känslan kanske jag inbillade mig ibland men den var trots allt där. 

    Vad tycker du om att många män blir kåta av att kyssas med en kvinna, och att han blir hård?
  • Ascendere
    Anonym (Uppgiven man) skrev 2022-04-11 11:20:59 följande:
    Är jag bara en ynklig man som göra ett stort problem av ingenting?
    Ja, inte låter du speciellt manlig att döma av ditt inlägg. Ditt största och enda mål i livet verkar vara att få din fru att vilja ligga med dig. 
  • Guldnovan
    wolf666 skrev 2022-04-12 10:00:56 följande:
    Nej såklart det inte behöver vara den enda anledningen. Det svåra är nog att mötas på halva vägen, eller ja. Mötas någonstans på vägen så man inte hamnar vilse.

    Undantagen är många. Jag tror att ett tecken på att man hamnat fel är när man inte gillar att hångla, kyssas längre. Så blev det för oss, och att hitta tillbaka till det när man tappat lusten till det är inte lätt.
    Mycket svårt. Vi lyckades inte. 25 år trots allt men det var inte bra alla de åren. 
  • Guldnovan
    Anonym (Grissom) skrev 2022-04-12 10:02:48 följande:

    Vad tycker du om att många män blir kåta av att kyssas med en kvinna, och att han blir hård?
    Kaffe
  • Anonym (Fru strerad)

    Du vet ju bäst när det gäller er relation såklart. På din beskrivning låter det som att ni har en bra relation för övrigt och det är givetvis värt en hel del även om det intima hackar och har mer att önska. Förstår din frustration. Har själv varit i de skorna och är väl det fortfarande i viss mån. Tor det kan vara bra att värdesätta det man har och försöka se det lite mer långsiktigt utan att förminska sig själv alltför mycket. Tror vidare att det är bra om ni kan ha en så bra dialog som möjligt om hur ni känner och tycker kring sex och ert intima umgänge. Kan öka förståelsen på flera plan. Sen tror jag inte man kan bortse från att man faktiskt och högst troligt är olika. Men, viktigt att få uttrycka sig om hur man tänker och tycker samt om hur man mår mm. Så båda förstår varandra mer. Kan du, så försök att tona ner dina behov/begär inför din partner och uttrycker dem hellre i ord. Behåll underhållet i kyssar och kramar och andra kärleksfulla handlingar och bygg genom dessa framtiden. Lättare sagt/skriver än gjort, jag vet :) Egen erfarenhet är att barnen tar mycket energi och tankar för att inte tala om prioriteringar. Självklart brydde jag mig lika mycket om barnen och gjorde min del av helheten, vilket även du verkar göra. Tror dock att det är vanligt och kanske naturligt så att det ändå blir olika och på olika sätt. En mamma är ändå en mamma utan att säga att det är konstigt eller fel. Tror man ser på det med lite olika ögon. Olika avslappnat och med olika perspektiv. Först nu när jag gått igenom en bra bit av den resan du beskriver som jag känner att det har tagit och tar för mkt energi från mig att känna den sexuella frustrationen. Känna hur den påverkar och påverkar mig. Är inte drivande sexuellt längre. Bryr mig inte lika mkt även om jag onanerar lite då och då för att hålla mig i trim och undan eventuella problem senare. Visst, vi har sex, men bara när min partner vill. Annars blir det inte bra och så skönt som man vill ha det ändå. Visst är det trist ibland. Trist att inte leva ut lite mer. Ser dock gärna till helheten. Ibland kan det vara bra att ta ett steg eller tre tillbaka, ibland kan det vara bättre att driva på lite försiktigt. Du får fundera ut en smidig väg som kan öppna upp.

  • wolf666
    Guldnovan skrev 2022-04-12 10:04:05 följande:
    Mycket svårt. Vi lyckades inte. 25 år trots allt men det var inte bra alla de åren. 
    Jag försöker hitta tillbaka men det börjar kännas mer och mer omöjligt. Hur hittar man rätta känslan. Det finns tydligen alltid något annat som är viktigare än att kyssas, smekas....trots att vi nu inte ens har småbarn längre. Dom är vuxna, men nu lyckas hon uppehålla sig med hundar och tror att detta blivit något substitut för henne.

    Mig verkar hon iallafall totalt ointresserad av.
  • Anonym (Fru strerad)
    wolf666 skrev 2022-04-12 10:30:35 följande:
    Jag försöker hitta tillbaka men det börjar kännas mer och mer omöjligt. Hur hittar man rätta känslan. Det finns tydligen alltid något annat som är viktigare än att kyssas, smekas....trots att vi nu inte ens har småbarn längre. Dom är vuxna, men nu lyckas hon uppehålla sig med hundar och tror att detta blivit något substitut för henne.

    Mig verkar hon iallafall totalt ointresserad av.
    Slå dig fri från dessa tankar, de grumlar vyn om dig själv och kanske även din partners vy om dig. Ta tag i träningen eller en hobby som får igång dig och ditt driv, så du visar att du har ditt egna. Kanske ser din partner på dig med andra ögon, kanske inte. Oavsett så kan det bli så att du mår bättre själv och ser det ni har med andra ögon. 
Svar på tråden Vad är problemet? Varför vill hon inte ha sex?