Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Familjebalken om vårdnad är Utdaterad & Diskriminerende

Achilles22 skrev 2022-04-15 13:14:40 följande:

Jag anser att lagen om att ensam vårdnad tilldelas mamma vid födsel när ogift måste bort, och istället ska det alltid tilldelas gemensam vårdnad för båda föräldrar vid födsel oavsett civiltillstånd (där faderskap kan fastställas). En sådan enkel lagändring hade kunnat rädda många barns situation och vi hade sluppit många vårdnadstvister. Att ansöka/stämma om ensam vårdnad borde endast föreligga om staten anser den andra föräldern ej lämplig vårdnadshavare utifrån bestämmelser om fara för barnets välmående går att bevisa sakligt.

Och hur skall staten kunna kontrollera och övervaka om någon av föräldrarna är dåliga föräldrar så att den andre föräldern då skulle kunna ansöka om enskild vårdnad? Det skriver du inget om..
    Det är lätt att komma med  förslag, men vad är ett förslag värt om man inte kan lämna med minst en möjlig lösning på hur det skall skötas i praktiken?

Sedan så finns det faktiskt en möjlighet för sambor att pappan till barnet kan få gemensam vårdnad direkt från födelsen. 
    Ett sambopar kan fixa med faderskapserkännandet och gemensam vårdnad innan barnet är fött faktiskt. På så sätt så har kvinnan (mamman) och mannen (pappan) gemensam vårdnad när barnet är fött.
    Jag tycker det är märkligt att det inte upplyses om detta...

Att en gift man har det direkt har med faderskapspresumtion att göra (Kap1 Föräldrabalken)..
    Det i sig kan faktiskt vara orättvist  både mot barnet och den gifta mannen, då kvinnan kan ha varit otrogen och blivit gravid (och då behåller barnet och håller tyst om sin otrohet), vilket medför då att den gifte mannen blir far åt en annans mans barn och barnet berövas sin rätt till sin biologiska pappa.
    (Nej jag säger INTE att det är vanligt att gifta kvinnor är otrogna och bli gravida. )...

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Achilles22 skrev 2022-04-16 11:31:53 följande:

Det går absolut att ogifta redan från födseln registrerar sig med gemensam vårdnad, MEN detta kan med dagens lag ENDAST ske om mamman ger samtycke. Väljer hon att inte skriva på så måste pappan väcka talan i domstol och stämma om gemensam vårdnad.

Har man gemensam vårdnad och anser att den andra föräldern inte är lämplig så har man möjlighet att väcka talan i domstol och stämma den andra föräldern om ensam vårdnad, det är då statens uppgift tillsammans med bl a socialtjänsten att göra en utredning om det ligger grund till att göra någon ändring gällande vårdnaden.

Bra du har skrivit en möjlig lösning. Trist att du inte tog med detta redan från början bara i din TS.
    Achilles22 skrev 2022-04-16 11:31:53 följande:

Det går absolut att ogifta redan från födseln registrerar sig med gemensam vårdnad, MEN detta kan med dagens lag ENDAST ske om mamman ger samtycke. Väljer hon att inte skriva på så måste pappan väcka talan i domstol och stämma om gemensam vårdnad.

Läser du slarvigt? Eller är du så hårt inställd på från/efter födelsen? Att allting kan bara ske när barnet är född när det gäller faderskapserkännandet och/eller för gemensam vårdnad?

Det är en signifikant skillnad mellan "från/efter registrera sig" och "innan registrera sig" födelsen...
    Jag skrev om en möjlighet som man kan göra som blivande förädlar innan födelsen, så de har gemensam vårdnad redan när barnet är fött.

Då tar vi det ett varv till. Läs inte slarvigt denna gången. Flört

Mamman och pappan kan redan innan födelsen fixa med faderskapserkännandet.. Mamman och pappan kan redan innan födelsen också fixa med gemensam vårdnad. 
    Absolut är det som så att modern måste godkänna via att skriva på papperna för gemensam vårdnad, oavsett om man tar det innan födelsen, eller från/efter födelsen. Det är ju dumt det håller jag med om. Har mannen (pappan) erkänt sitt faderskap så skall det automatiskt bli gemensam vårdnad också, absolut ingen snack där.
  • EnAnonumius
    Achilles22 skrev 2022-04-16 11:44:41 följande:
    Vad har du för belägg om att fler pappor är dåliga? Och varför ska lagen utgå från ett sådan påstående när lagen är menat att vara neutral och lika för alla?
    Det är svårt att hänga med dig när du inte särskiljer på det olika "sakerna" i sammanhanget.

Lagen är neutral och lagen är faktiskt lika för alla.  "Lagen" (isig) kan inte utgår från inget, då lagen är den skrivna texten.

Det är människorna som skall tillämpa lagen som gör detta avgörande om olämpliga föräldrar, och de är människor som bedömer om det kan finns stöd i lagen att kunna anmälan (mannen/kvinna) som olämplig förälder, för det han/hon utpekad som bevis för att vara olämplig.
    Och ja det är, tråkigt nig, vanligast att mannen (pappan) blir utpekad som den mest olämpligast.

• EnAnonumius

Trevligt att man får tillskrivet utlåtande och åsikter man inte har  skrivit/sagt, och få stå till svars för dem också uppe på detta (igen). Rynkar på näsan

Med det sagt..

Achilles22 skrev 2022-04-16 14:39:41 följande:
    Om föräldrarna inte är gifta, fastställs faderskapet genom bekräftelse eller dom (Föräldrabalk 1 kap. 3 § ). En bekräftelse av faderskap göras generellt skriftligen och bevittnas av två personer. Bekräftelsen ska då skriftligen godkännas av både socialnämnden och mamman. En faderskapsbekräftelse får göras även före barnets födelse (1 kap. 4 § FB). Dock är det rekommenderat av socialnämnden att vänta med att godkänna en faderskapsbekräftelse tills barnets fötts, eftersom möjligheten av att vid bedömning av faderskapsfrågan beakta graviditetstid och barnets utvecklingsgrad vid födseln minskar risken för felbedömning.
    Varför tar du upp om hur faderskapserkännandet fungerar för ogifta par till mig?
    Jag har aldrig påstått att ogifta par har faderskapspresumtion.
    Hade jag påstått detta så hade inledningen i detta stycket varit relevant till det jag skrev. Men nu är det ju inte det då jag har aldrig hävdat att ogifta par har faderskapspresumtion.

Det enda som faktisk var relevant till det jag skrev var just detta om att socialnämnden rekommenderar att man väntar tills barnet är fött.
    Det ju som sagt just detta en rekommendation. En rekommendation är inget "krav" eller ett "måste".

Jag lade ett förlag på hur ogifta par kunde gå till väga för att få detta fixat innan födseln, så att pappan kunde vara vårdnadshavare redan när barnet är fött..

Faderskapsbekräftelse är inte direkt kopplat till vårdnaden, så bara för att man har bekräftat fadern innan eller vid/efter födsel så tillämpas fortfarande Föräldrabalk 6 Kap 3 § där ogift mamma får ensam vårdnad och man måste tillsammans ansöka om gemensam vårdnad med mammans samtycke eller via domstol. Vårdnad, boende och umgänge kan alltså ingås först efter att barnet är fött och då endast med mammans samtycke och/eller domstolsbeslut för ogifta.

Jag har aldrig hävdat att faderskapet skulle vara kopplad till vårdnaden. Vad får du det ifrån?
    Jag sitter och lusläser min egna text och ärligt jag hittar ingen stans där jag har skrivit i klartext och/eller insinuerat att faderskapserkännandet skulle vara kopplad till att få gemensam vårdnad.

Det du skriver här är så långt ifrån det jag har skrivit
    så man kan ju undra om du har citerat fel  person och skulle svara någon annan egentligen.

Sammanfattning: även om man fastställt vem som är barnets fader innan/vid/efter födsel så ges inte automatisk gemensam vårdnad till båda föräldrar som är ogifta, utan man ger ensam vårdnad till mamman och tvingar pappan, i det fall mamman vägrar samtycka gemensam vårdnad, att väcka talan i domstol med stämningsansökan. Detta menar jag är diskriminering och inte vad som kan anses vara bäst för barnet.

Sammanfattningsvis:

Trevligt om du slutade med att tillskriva folk utlåtanden och åsikter de aldrig har haft och sedan så ställer dem till svars för något de aldrig skrivit eller eller aldrig ens insinuerat. Som ditt svar här har ju inget samröre med det jag faktiskt har skrivit. Det är rätt frustrerande att man försöker bemöta innehåll och bli tillskriven åsikter och utlåtande man inte har haft och sedan så skall man få det slängt i ansiktet också.

• EnAnonumius
    Achilles22 skrev 2022-04-16 14:53:22 följande:

Hur kan vi anse att lagen är neutral och inte diskriminerande när den från utgångsläge valt att den förälder som inte fött barnet är olämplig som vårdnadshavare och därmed inte tilldelas gemensam vårdnad utan istället anser att den föräldern som fött barnet är alltid är lämplig för ensam vårdnad? Man ställer den andra föräldern utan vårdnad i en situation där skyldig tills bevisat motsatsen, vilket inte är det rättssamhälle vi borde ha i Sverige.

Det är just detta du har svårt att förstå. Det är inte diskriminerande faktiskt. 
    Mamman vet man vem hon är då hon bär ju barnet, då det är kvinnor som är gravida.
    (Jag har inte sett en endaste gravid man ännu.
    Har du?).

Faderskapserkännandet är ju till för att få rätt man som pappa till barnet. Hur kan det vara diskriminerande för mannen, när det gagnar barnet?

Jag skall gör en jämförelse i hopp om att du förstår.

Gift par:

Mannen hos det gifta paret så har de faderskapspresumtion. Mannen blir automatiskt utpekad som fader genom sitt giftermål med kvinnan.
    Det sker alltså ingen faderskapsutredning.
    Ponera att kvinnan hos det gifta paret är otrogen och blir gravid och väljer att vara tyst om det till sin make.
    Det resulterar i att mannen, via faderskapspresumtionen, blir skriven som barnets far  och vårdnadshavare åt en annans mans barn.
    Hur rättvist är det för barnet och mannen, att mannen bara "antas (faderskapspresumtionen) ", via lagen att han är fadern? 

Om mannen har misstanke att barnet inte är hans utan en annas man då han misstänker att frun varit otrogen, så har han mycket små chanser att protestera och det kan bli en långdragen jobbig processa, tack vare faderskapspresumtionen, att avsäga sig faderskapet.

(Tillägger i parentes. Nej jag säger INTE att det är vanligt att kvinnor är otrogna och blir då gravida, men det KAN förekomma och då blir ju fel man antagen att vara pappan till barnet. Och barnet drabbas ju då av att inte få veta vem den biologiska pappan är.)

Ogift par (sambo/särbo, ej ihop):

Där vet man ju vem mamman är då det är ju kvinnor som bär barnet..
    Då det inte kan råda faderskapspresumtion i detta läge, så måste ju barnet ha en vårdnadshavare till en början. Då blir det ju mamman.
    Sedan så skall ju mamman peka ut fadern..
    Mannen här kan då protestera (om han blir felaktigt utpekad).

(Jag tillägger här  i parentes som jag skrivit förut (#12): Har mannen [pappan] erkänt sitt faderskap så skall det automatiskt bli gemensam vårdnad också, absolut ingen snack där.)

Nu har jag lagt med två jämförelser.

Fundera nu en smula vilket som egentligen är mest diskriminerande för mannen, men mest av allt för barnet.
  • EnAnonumius
    Achilles22 skrev 2022-04-16 18:42:30 följande:
    Faderskapsbekräftelse och vårdnad är inte samma sak och inte direkt kopplat ihop i lagen.

Föräldrabalken 1 Kap 1 §   Är vid barns födelse modern gift med en man, ska denne anses som barnets far, om inte annat följer av 2 §. Detsamma gäller, om modern är änka och barnet föds inom sådan tid efter mannens död att barnet kan vara avlat dessförinnan.

Så var det dags igen. Att du tillskriver mig utlåtanden jag aldrig har haft.
    Jag har aldrig och kommer aldrig att hävda att faderskapserkännandet och vårdnad är samma sak.

Det som gör mig mest nyfiken vad du får det ifrån? När jag aldrig har skrivit det.

Det är faktiskt väldigt tråkigt att du gör så. Varför gör du så?? Tillskriver folk utlåtanden och åsikter de aldrig haft och sedan håller det emot dem?
    Faderskapspresumtion kommer från en väldigt gammal lag där man utgick från att den mannen som var gift med modern vid födseln var barnets fader (man anser även en annan man som fader om kvinnan blivit änka och gifter om sig innan födsel). Samma för mamman när man kan fastställa moderskap kallas moderskapspresumtion. Det kan finnas fall där man inte kan fastställa modern för ett barn om barnet t ex är fött utomlands, då måste en utredning göras av domstol för att fastställa moderskap.
    Men snälla.. Vad tillför det diskussionen att hålla på med irrelevant (historisk)fakta? 
    Varför väljer du att utgå från att folk inte kan historian bakom lagen?
    Man kan argumentera att faderskapspresumtion är extremt utdaterat och fördomsfullt, och rent ologisk, då man uppenbarligen kan förklara en ny man som fader utan utredning bara på grunder av äktenskap, men tydligen kan man inte göra detta om man är ogifta(??)

Från den 1 januari 2022 så infördes ny regel för föräldraskapspresumtion där föräldraskap automatiskt ska registreras för alla gifta par, oavsett kön. 

Nu skrev ju jag inget om omgifte under graviditet.
    Utan jag skrev om otrohet och kvinnan är tyst om den till sin man och fortast gift med honom så blir han automatiskt pappan.  För det ger en intressant vinkling här.
    Ja jag tror att det också kan bli så OM  kvinna (med eller utan otrohet) gifter sig med en man under graviditeten så blir han antagen via faderskapspresumtionen.

Jag ser det som fördel att ogifta par inte kan göra detta. Mannen struntar jag i i detta fall.  Det gör jag enbart för att det gagnar barnet.
    Då barnet får ju rätt far.

Trist att den lagen kom, då jag själv vill ha bort föräldraskapspresumtionen (som det tydligen skall heta numer) av flera anledningar. Dock det är ju inte riktigt topic egentligen. Så det få tas i en annan diskussion.
    När det gäller vårdnad så behöver vårdnadshavare inte vara en biologisk förälder, t ex vid adoption eller forsterfamilj etc. Även en biologisk mamma kan bli fråntagen vårdnad om socialnämnden via domstol anser olämplig som vårdnadshavare.

Lagen om vårdnad i föräldrabalken säger att som gifta par tilldelas föräldrar gemensam vårdnad över barnet, och ogift tilldelas ensam vårdnad till mamman oavsett om faderskapsbekräftelse finns och mamman inte samtycker gemensam vårdnad.

Så även om ett ogift par fastställer faderskap för barnet innan eller vid/efter födsel, betyder det inte automatiskt gemensam vårdnad utan det blir mamman som får ensam vårdnad om hon inte samtycker och skriver på ansökan om gemensam vårdnad.

Jag är medveten om vad lagen säger. 
    Jag kan säga så här diskussionen skulle var mer trevligare och mer gynnsam, om du TS slutade att hålla på att dunka ned lagen och dess paragrafer.
    Det går att ha en bra konstruktivist diskussion utan att bläddra i lagboken och hänvisa till en massa paragrafer, även i de fall där det inte behövs över huvud taget. I synnerhet när din motpart (vilken en de månne vara) har visat stor medvetandet om hur det funkar i verkligheten och vet vad som står i lagarna...

Svar på tråden Familjebalken om vårdnad är Utdaterad & Diskriminerende