Familjebalken om vårdnad är Utdaterad & Diskriminerende
Jag anser att lagen om att ensam vårdnad tilldelas mamma vid födsel när ogift måste bort, och istället ska det alltid tilldelas gemensam vårdnad för båda föräldrar vid födsel oavsett civiltillstånd (där faderskap kan fastställas). En sådan enkel lagändring hade kunnat rädda många barns situation och vi hade sluppit många vårdnadstvister. Att ansöka/stämma om ensam vårdnad borde endast föreligga om staten anser den andra föräldern ej lämplig vårdnadshavare utifrån bestämmelser om fara för barnets välmående går att bevisa sakligt.
Det är lätt att komma med förslag, men vad är ett förslag värt om man inte kan lämna med minst en möjlig lösning på hur det skall skötas i praktiken?
Sedan så finns det faktiskt en möjlighet för sambor att pappan till barnet kan få gemensam vårdnad direkt från födelsen.
Ett sambopar kan fixa med faderskapserkännandet och gemensam vårdnad innan barnet är fött faktiskt. På så sätt så har kvinnan (mamman) och mannen (pappan) gemensam vårdnad när barnet är fött.
Jag tycker det är märkligt att det inte upplyses om detta...
Att en gift man har det direkt har med faderskapspresumtion att göra (Kap1 Föräldrabalken)..
Det i sig kan faktiskt vara orättvist både mot barnet och den gifta mannen, då kvinnan kan ha varit otrogen och blivit gravid (och då behåller barnet och håller tyst om sin otrohet), vilket medför då att den gifte mannen blir far åt en annans mans barn och barnet berövas sin rätt till sin biologiska pappa.
(Nej jag säger INTE att det är vanligt att gifta kvinnor är otrogna och bli gravida. )...