• Anonym (Vilsen)

    Att leva ihop

    Hej !
    kan man leva ihop utan sexliv ?
    jag och min sambo har lusten men inte attraherad av varann, kan man ha ett förhållande ändå ? För barnens skull och av praktiska skäl ?
    vi har gått i familjeterapi men det funkar inte, bara den ena parten som vill medan den andra bara kommer med bortförklaringar mm trots att lusten finns..
     snälla kom med era funderingar..

  • Svar på tråden Att leva ihop
  • Nutid
    Anonym (Vilsen) skrev 2022-04-18 13:56:51 följande:
    Att leva ihop

    Hej !
    kan man leva ihop utan sexliv ?
    jag och min sambo har lusten men inte attraherad av varann, kan man ha ett förhållande ändå ? För barnens skull och av praktiska skäl ?
    vi har gått i familjeterapi men det funkar inte, bara den ena parten som vill medan den andra bara kommer med bortförklaringar mm trots att lusten finns..
     snälla kom med era funderingar..


    Vad menar du med att lusten finns?
    Jag och min fru har levt ihop utan sex i snart 7 år.
    Det går men nu klar jag inte mer, vi går i parterapi och jag försöker allt jag kan.
    Antingen börjar vi ha sex eller så kommer jag att gå vidare. 
  • Anonym (Vilsen)

    Samma som här då.. vill leva med min sambo men inte vara utan sex, samtidigt känns det som ?varför skulle allt bli bra nu helt plötsligt?? Om det inte gått innan varför skulle det bli bra nu ? Vill man inte så är det bara så?

  • Anonym (Vilsen)

    Och dom få gånger vi har gjort det så har det varit efter massa tjat och tjurighet, typ tagit 5min sen har det gått halvår till nästa gång, orkar inte mer och känner att sombons lust finns men inte till mig..

  • Tecum

    Nej det funkar inte om ni bägge har lust till sex, men inte med varandra. Separera snarast!

    Det går utmärkt att leva ihop utan sexliv men det förutsätter att bägge känner likadant och inte är sugna på andra.

  • Anonym (Vilsen)

    Vet inte vad jag ska göra ! Vill leva ihop men tror aldrig det kommer bli bra, vad är det som skulle göra att helt plötsligt den andra skulle vilja igen ???

  • Fabian1965

    Visst går det, men då måst bägge inse att det förmodligen  kommer jobbiga svackor. Så kallade platoniska förhållanden.

    Jag och hustrun har inte haft sex på över tio år.
    Hon är nöjd med vårt liv, men jag får svackor då och då.
    Har försökt få henne att gå med på ett gemensamt besök hos en terapeut, men hon vill inte.

    Jag får ibland jobbiga tankar om att försöka vara otrogen med någon kvinna i liknande situation men skäms som fan av dessa tankar. 

  • Anonym (Vilsen)

    Men vem tänker min sambo på, hon har ju lusten !?
    jag vill och har försökt bla köpt leksaker, laddat ner appar mm allt för att allt ska tända igen, men inget intresse tillbaka ! Bara bortförklaringar.. vill inte leva utan hen
    men orkar snart inte mer?och om hen nu mot förmodan
    vill ha sex så kommer det bara kännas påtvingat,
    därför har jag nu gett upp och tappat lusten.

  • Anonym (Samma)

    Samma som mig och min man, jag har aldrig lust till sex, vi har sex kanske 2-3 gånger i veckan, och jag vill oftast bara ha snabbisar, orkar inte ha längre sex. Blir sur när min man ska hålla tillbaka, ber honom ofta att komma fort.

  • Anonym (sex utan andra)

    Ja det kan man! Det är otroligt vanligt med s k vita äktenskap och att bara hålla ihop för barnen ekonomin eller vänskapen. De flesta tappar ändå lusten till varandra efter många år tillsammans. Inget konstigt alls. Fler borde göra det istället för att jaga runt och aldrig slå sig till ro. Livet är betydligt mer än sex. Att dela samtal, intressen, beröring, vänner, mål i livet, sorger, glädje mm är egentligen allt man behöver. Sex är överskattat och något som de flesta har fixerat sig vid. Visst kan det bli tråkigt om den ena vill som du beskriver. Obalansen kan ju ge dålig självkänsla och grubblerier. Men de som vågar ge upp sex tror jag blir de lyckligaste. Leva fullt ut och släppa fokus på något som ändå mest ställer till problem.

    Det går utmärkt att leva utan sex...fråga munkarna:P

  • Anonym (Nej)
    Anonym (Vilsen) skrev 2022-04-18 13:56:51 följande:
    Att leva ihop

    Hej !
    kan man leva ihop utan sexliv ?
    jag och min sambo har lusten men inte attraherad av varann, kan man ha ett förhållande ändå ? För barnens skull och av praktiska skäl ?
    vi har gått i familjeterapi men det funkar inte, bara den ena parten som vill medan den andra bara kommer med bortförklaringar mm trots att lusten finns..
     snälla kom med era funderingar..


    Personligen - nej. Lämnade min exman delvis pga värdelöst/obefintligt sexliv. Det är en viktig del i ett för för mig. 
Svar på tråden Att leva ihop