• Anonym (villvaraanonym)

    Min mamma anmälde inte mina övregrepp

    Jag har aldrig pratat med någon om det här. Det är något som jag tänkt på nu på sistone och jag kan inte släppa det. När jag var i tonåren (minderårig, under 15) träffade min mamma en man. Han var obehaglig, elak och en genomvidrig människa. Han slog henne mycket, slog mig några gånger. Han gjorde också andra saker som väckte obehag. Den relationen tog slut. 

    Några år efteråt insåg jag att det obehagliga han gjort mot mig var sexuella övergrepp. Vi pratade om det i skolan när jag gick på gymnasiet och jag insåg att jag varit utsatt för det. Kommer ej gå in på vad som skedde. 

    Jag berättade för min mamma. Hon trodde mig och hon blev chockad för hon hade aldrig anat något. Nu efteråt fattar jag inte hur hon inte kunde anat något för han hade en del olämpliga beteenden som han gjorde öppet, t.e.x. att gå runt i kalsonger, vilja att man skulle sitta bredvid honom i soffan och prata när han bara hade underkläder på sig. 

    Efter att jag berättat: Min mamma frågade mig om jag ville göra en anmälan och jag sa nej, för jag var rädd för honom. Hon bara accepterade det. Vi pratade inte om det mer sen. Hon skickade inte mig till psykolog, hon pratade inte med mig om det som hänt. Sista året på gymnasiet bröt jag ihop fullständigt. Blev inlagd på psyk. Inte ens då pratade hon med mig om vad som hänt, eller sa något. Att det jag varit utsatt för kanske lett till mitt brekadown. 

    Min mamma har alltid haft svårt för att hantera kriser, svåra saker, jobbiga ämnen . jag kan ändå inte bara släppa detta. Jag vet att hon var nog skadad själv efter den relationen. Behöver bara någon utomståendes tankar. 

  • Svar på tråden Min mamma anmälde inte mina övregrepp
  • andiie

    Jag förstår att detta är en del av händelsen (övergreppen) som behöver bearbetas, kännas, sörjas och eventuellt slutligen integreras och försonas med.

    Kanske kommer din mamma aldrig förstå precis vad hon inte visade dig i de där stunderna, att du kunde få vara trygg, att du var älskad och kunde känna tillit. Eller så förstår hon precis, men orkar inte kännas vid det.

    Men det viktiga är ändå att du ska kunna få utrymme att ta itu med det som var. Har du någon psykolog eller terapeut? Eller har du funderat på det?

  • Anonym (villvaraanonym)
    Ess skrev 2022-04-22 20:34:44 följande:

    Fredag!!


    Vad fan är ditt problem? 
  • Anonym (villvaraanonym)
    andiie skrev 2022-04-22 20:54:59 följande:

    Jag förstår att detta är en del av händelsen (övergreppen) som behöver bearbetas, kännas, sörjas och eventuellt slutligen integreras och försonas med.

    Kanske kommer din mamma aldrig förstå precis vad hon inte visade dig i de där stunderna, att du kunde få vara trygg, att du var älskad och kunde känna tillit. Eller så förstår hon precis, men orkar inte kännas vid det.

    Men det viktiga är ändå att du ska kunna få utrymme att ta itu med det som var. Har du någon psykolog eller terapeut? Eller har du funderat på det?


    Jag har gått till en psykolog, men varje gång jag försökte prata om det kändes det bara jobbigt, som en slags spärr och jag avbröt den behandlingen. Psykologen fick ställa frågorna och jag svarade mest bara ja eller nej. 

    Vet inte om jag kan få behandling nu igen. Fick behandling när jag blev utmattad efter gymnasiet. Tack för ett fint svar. 
  • Anonym (wha)
    Anonym (villvaraanonym) skrev 2022-04-22 21:23:53 följande:
    Vad fan är ditt problem? 
    Vad är ditt eget problem? Du sa nej och hon respekterade din åsikt.
    Och anmäla för vad? Att han hade underkläder i sitt dåvarande hem leder knappast till en dom för någonting, olämpligt ja med en styvdotter, olagligt nej.
  • Anonym (E)
    Anonym (wha) skrev 2022-04-22 22:02:22 följande:
    Vad är ditt eget problem? Du sa nej och hon respekterade din åsikt.
    Och anmäla för vad? Att han hade underkläder i sitt dåvarande hem leder knappast till en dom för någonting, olämpligt ja med en styvdotter, olagligt nej.
    TS har inte gått in på vad som hände, du går på några allmänna detaljer.
  • Anonym (wha)
    Anonym (E) skrev 2022-04-22 22:06:11 följande:
    TS har inte gått in på vad som hände, du går på några allmänna detaljer.
    Är väl rätt självklart att man går efter det som skrivs?
  • Anonym (E)

    Jag tänker att din mamma har svårt för kriser vilket även är svårt för henne och att hon troligtvis gjorde sitt bästa. En anmälan var ditt val. Hade hon tvingat dig att anmäla så hade det inte heller varit ok.


    Beklagar att du varit med om detta. Du borde söka hjälp igen och försöka komma förbi spärren.

  • Anonym (E)
    Anonym (wha) skrev 2022-04-22 22:08:38 följande:
    Är väl rätt självklart att man går efter det som skrivs?
    "Kommer ej gå in på vad som skedde. " Så. Gå efter det istället.
  • Anonym (Livet)

    Du måste släppa att din mamma inte agerat.
    Livet går vidare.
    Hur  gammal är du och mår du bra?

  • Anonym (Tyui)
    Anonym (wha) skrev 2022-04-22 22:02:22 följande:
    Vad är ditt eget problem? Du sa nej och hon respekterade din åsikt.
    Och anmäla för vad? Att han hade underkläder i sitt dåvarande hem leder knappast till en dom för någonting, olämpligt ja med en styvdotter, olagligt nej.
    Fast som hon skriver har hon blivit utsatt för sexuella övergrepp men vill inte gå in på det sen skriver hon att det finns andra saker han gjort öppet som att gå i underkläder och vilja att hon sitter hos honom. Hur vore det att läsa ordentligt innan man kommenterar. 
  • Anonym (wha)
    Anonym (Tyui) skrev 2022-04-22 22:16:04 följande:
    Fast som hon skriver har hon blivit utsatt för sexuella övergrepp men vill inte gå in på det sen skriver hon att det finns andra saker han gjort öppet som att gå i underkläder och vilja att hon sitter hos honom. Hur vore det att läsa ordentligt innan man kommenterar. 
    Nej jag läser snabbt och slarvigt och spar tid, måhända att du faktiskt har rätt.
  • Anonym (svek)

    Jag tycker inte det var fel av henne att inte anmäla om du inte ville det. Att köra över ett offers vilja efter ett övergrepp blir ett ytterligare bevis att ens ord och vilja som offer inte spelar någon roll då. Det är oerhört påfrestande att gå igenom en polisutredning och tvingas sitta där framför främlingar och berätta om ens övergrepp i detaljer. Det är inget som bör tvingas på offer.

    Däremot svek hon självklart dig genom att inte ge dig det stöd du behövde samt skaffa psykologisk hjälp för att bearbeta händelsen. Det finns inte så mycket att göra åt det, man får bara acceptera att vissa människor inte kommer finnas där för en i kriser. 

  • CountessBathory

    Hade ingen bra barndom med våld och skit, dock ej sexuella övergrepp.  Utvecklade PTSD, men detta utvecklades senare till complex PTSD p.g.a. obearbetade trauman och fel insatser. Jag har haft rätt okunniga psykologer, terapeuter. Räddningen kom för mig när jag fick tag i böcker om PTSD och senare har jag hittat psykologer som har bakgrund inom trauman. Och nu är jag på bättringsvägen, så ge inte upp. Trots att det kan kännas helt fel nu att gå till en psykolog, kan det kännas bättre lite senare i livet. Klarar man inte av det så ska man inte tvinga sig själv till det. 

    Ditt breakdown berodde troligtvis på sexuella övergrepp ja. Alla vi har olika sätt att hantera trauman och din mammas sätt är troligtvis att stänga av allt och inte prata om det. Har folk i min närhet som har samma reaktion, man kan inte tvinga folk att prata om det. Man måste vända sig till andra personer som känner likadant. 

  • Anonym (villvaraanonym)
    Anonym (E) skrev 2022-04-22 22:09:42 följande:
    "Kommer ej gå in på vad som skedde. " Så. Gå efter det istället.
    tack <3
    Anonym (svek) skrev 2022-04-22 22:36:05 följande:

    Jag tycker inte det var fel av henne att inte anmäla om du inte ville det. Att köra över ett offers vilja efter ett övergrepp blir ett ytterligare bevis att ens ord och vilja som offer inte spelar någon roll då. Det är oerhört påfrestande att gå igenom en polisutredning och tvingas sitta där framför främlingar och berätta om ens övergrepp i detaljer. Det är inget som bör tvingas på offer.

    Däremot svek hon självklart dig genom att inte ge dig det stöd du behövde samt skaffa psykologisk hjälp för att bearbeta händelsen. Det finns inte så mycket att göra åt det, man får bara acceptera att vissa människor inte kommer finnas där för en i kriser. 


    Jag fattar vad du menar, jag ville inte bli tvingad till att anmäla, jag var bara arg för att hon liksom bara gav upp så lätt. tror att hon egentligen blev lättad över att jag inte ville anmäla då slapp hon liksom det.
    CountessBathory skrev 2022-04-22 22:57:12 följande:

    Hade ingen bra barndom med våld och skit, dock ej sexuella övergrepp.  Utvecklade PTSD, men detta utvecklades senare till complex PTSD p.g.a. obearbetade trauman och fel insatser. Jag har haft rätt okunniga psykologer, terapeuter. Räddningen kom för mig när jag fick tag i böcker om PTSD och senare har jag hittat psykologer som har bakgrund inom trauman. Och nu är jag på bättringsvägen, så ge inte upp. Trots att det kan kännas helt fel nu att gå till en psykolog, kan det kännas bättre lite senare i livet. Klarar man inte av det så ska man inte tvinga sig själv till det. 

    Ditt breakdown berodde troligtvis på sexuella övergrepp ja. Alla vi har olika sätt att hantera trauman och din mammas sätt är troligtvis att stänga av allt och inte prata om det. Har folk i min närhet som har samma reaktion, man kan inte tvinga folk att prata om det. Man måste vända sig till andra personer som känner likadant. 


    tack. Har du några bra böcker att rekommendera? 

  • Anonym (Teddy)
    Anonym (wha) skrev 2022-04-22 22:08:38 följande:
    Är väl rätt självklart att man går efter det som skrivs?
    Och om du läser det som skrivs så ser du att ts säger att hon inte kommer att gå in på exakt vad övergreppen bestod av. 
    Din kommentar är oerhört okänslig.
  • CountessBathory
    Anonym (villvaraanonym) skrev 2022-04-22 23:38:42 följande:
    tack. Har du några bra böcker att rekommendera? 

    Det har jag! Jag rekommenderar: 

    The Complex PTSD Workbook: A Mind-Body Approach to Regaining Emotional Control and Becoming Whole av Arielle Schwartz, kolla in hennes andra böcker, också, alla är jättebra. 

    The PTSD Workbook: Simple, Effective Techniques for Overcoming Traumatic Stress Symptoms av Mary Beth Williams PhD

    Post-Traumatic Stress Disorder For Dummies av Dr. Mark Goulston

    PTSD : en handbok för Dig som drabbats av psykisk traumatisering som barn eller vuxen av Anna Gerge, Kristina Lander





     
     
  • Anonym (villvaraanonym)
    Ess skrev 2022-04-23 07:41:32 följande:
    Jävla trams.
    Har sett dig i några andra trådar, och att du inte är riktigt frisk det har jag ju förstått vid det här laget, men det här var ett nytt lågvattenmärke. 
    CountessBathory skrev 2022-04-23 00:14:57 följande:
    Det har jag! Jag rekommenderar: 

    The Complex PTSD Workbook: A Mind-Body Approach to Regaining Emotional Control and Becoming Whole av Arielle Schwartz, kolla in hennes andra böcker, också, alla är jättebra. 

    The PTSD Workbook: Simple, Effective Techniques for Overcoming Traumatic Stress Symptoms av Mary Beth Williams PhD

    Post-Traumatic Stress Disorder For Dummies av Dr. Mark Goulston

    PTSD : en handbok för Dig som drabbats av psykisk traumatisering som barn eller vuxen av Anna Gerge, Kristina Lander

     
     
    tack!
Svar på tråden Min mamma anmälde inte mina övregrepp