• Cotton Candy
    Äldre 23 Mar 21:09
    9795 visningar
    19 svar
    19
    9795

    Ni som är duktiga på engelska och svenska - hjälp mig snälla!

    Jobbar som engelska lärare och fick idag en fråga som jag känner att jag inte kan ge ett bra svar på:

    Vad betyder "I come undone" eller "to come undone" - alltså hur översätter ni det till svenska?

    Det är tydligen en vanlig fras i pop och rock låtar....

    Tacksam för hjälp!

  • Svar på tråden Ni som är duktiga på engelska och svenska - hjälp mig snälla!
  • evavio­la
    Äldre 23 Mar 21:11
    #1

    Jag tolkar det som om att man kommer som man är, typ att man inte gjort sig i ordning först.

  • varför­dåför
    Äldre 23 Mar 21:12
    #2

    ja.. komma som man är.. otillgjord (hmm.. så kanskeman inte kan säga på svenska)

  • pricke­lina
    Äldre 23 Mar 21:13
    #3

    jag kom oförberedd had jag sagt.

  • pricke­lina
    Äldre 23 Mar 21:13
    #4

    så bra var jag på svenska... hade skulle det ju vara

  • Cotton Candy
    Äldre 23 Mar 21:16
    #5

    Tack för att ni svara!
    Jo jag hade översatt det på samma sätt... har även funderat på om det kan betyde att göra något ogjort.... men jag är så kass på svenska så jag tror jag litar på er forslag!

    Tjingeling!

  • Danbal­a
    Äldre 24 Mar 08:39
    #6

    Jag skulle översätta det med att falla i småbitar. Att ens värld har raserats/vänts upp-och-ner. Att man är upprörd/blivit upprörd. Har inget med ens utseende att göra.

  • Danbal­a
    Äldre 24 Mar 08:40
    #7

    Ah, nu hittade jag belägg för det i Webster's online-lexikon också. Definition nr. 3 av verbet "undo" säger:

    undo
    2 entries found for undo.
    To select an entry, click on it.

    "3 a : to ruin the worldly means, reputation, or hopes of b : to disturb the composure of : UPSET c : SEDUCE 3
    intransitive senses : to come open or apart"

  • Danbal­a
    Äldre 24 Mar 08:42
    #8

    Äsch, det där inklippet blev dåligt, glömde att

  • Marvel­ina