• Anonym (Leva)
    Mon 25 Apr 2022 11:50
    6359 visningar
    32 svar
    +1
    32
    6359

    Har min sambo tappat lusten?

    Hej, detta är mitt första inlägg. Börjar känna mig lite desperat i hur min sambo verkat tappat lusten för sex. Det har kommit smygande för båda under en längre tid, men jag själv har arbetat hårt för att få tillbaka den. Men min sambo har inte alls kommit tillbaka.

    Vi kanske har sex en gång i månaden som frekvensen ser ut nu. Det är väl okej, men jag önskar väl mer. Mer njutning, smek och fantasier.


    Jag har försökt 1. prata om det, 2. fräscha till mig, klä upp mig, köpa sexiga underkläder, 3. Skicka bilder och sms för att få honom fantisera 4. Bara fokusera på honom, utan att själv behöva något 5. fokuserat på annat sex än penetrationssex 6. Uppskattning, berätta hur sexig och smart jag tycker han är 7. Intressera mig för hans intressen. Ja listan kan göras längre.

    Ni som haft samma problem, vad gjorde ni i denna situation? Vad pratade ni om? Hur löste ni det?

    Jag vill inte att varje kväll/morgon att han vänder sig om och vill titta på tv/mobilen. Jag vill att vi ska njuta av varandra, klämma och känna liksom ( inte jämt och ständigt, men ibland). I övrigt är allt bra, vi umgås, pratar, uttrycker kärlek med kramar/kyssar, samt mys.

    Vi har inga barn eller sjukdomar.

    Tack för att nu läst


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-04-25 11:55
    Glömde kanske skriva att vi varit tillsammans i 8 år. Förut var det väldigt bra med sexlusten för båda, innan vardagliga rutiner tog sitt slagträ mot det.
  • Svar på tråden Har min sambo tappat lusten?
  • Anonym (Leva) Trådstartaren
    Mon 25 Apr 2022 18:30
    #2
    +1

    Tack för in-put, jag upplever det idag som rätt jämt fördelat. Sen om han inte orkar så tar jag gärna och gör det, och samma sak gäller när jag inte orkar. Om ingen av oss orkar får det vänta. Jag upplever det som att han har fritiden, men jag ska absolut kolla om det är relaterat till det. 

    Jag är bara så orolig att det är jag som blivit oattraktiv, eller att jag är FÖR initierade till sex osv. Kan killar känna att det är jobbigt att ens tjej som initierar till sex? (Missförstå mig rätt här, alla kan tycka det är jobbigt om man inte är sugen, men jag tänker mer att han vill vara den som initierar eller nått..) Förut var det mest han som kom och uttryckte sin vilja till att ha sex (jag hann sällan före så att säga).

    Situationen suger

  • Anonym (Leva) Trådstartaren
    Mon 25 Apr 2022 18:41
    #5
    +2
    Anonym (Pelle) skrev 2022-04-25 18:35:59 följande:

    8 år har säkert satt sig som det så ofta gör för kvinnor....
    Har du gått upp i vikt ?


    Nja kanske 4-5 kilo, lite större om rumpan och låren men inte mycket mer än så.  Jag har frågat om det eftersom det kan vara en så stor del av attraktionen, men han säger att han tycker jag är sexig (sen vet jag inte om det är sant, men jag har gjort det klart att det är okej att känna så, och bara om jag vet kan jag ändra på det)

    Han själv har gått upp lite typ 10 kg kanske (super jävla snygg och sexig ändå)
  • Anonym (Leva) Trådstartaren
    Mon 25 Apr 2022 18:58
    #8
    Anonym (guzz) skrev 2022-04-25 18:43:11 följande:
    Efter åtta år är det rätt vanligt att lusten avtagit.

    Till dina försök då...
    1. Prata om det? Har du fått några svar? Godtar du eventuella svar eller försöker du vinkla om dem till din fördel?
    2. Vad menar du med att du fräschar upp dig? Brukar du inte vara fräsch? Sexiga underkläder pressar honom bara mer än om du använder dina vanliga. Som att nu har du klätt ut dig och ska på äventyr.
    3. Sluta bara med det, det pressar ännu mer. Han har ju inte lust!
    4. Så du blir aktören och han publiken?
    5. Har detta varit ett problem? Annars, varför?
    6. Han kanske inte vill höra hur sexig han är när han inte ens vill ligga?

    Sluta pressa honom bara.
    Tack Guzz, förstår att det är vanligt men det ska väl ändå gå att förändra till bådas fördel?

    Ja till mina försök...

    1. Han säger att han inte riktigt vet ibland, andra gånger säger han att han är trött. Helt legitima svar enligt mig, han studerar mycket och det gör jag med. Jag vet hur stressande det kan vara. Jag tycker att jag är väldigt förstående, men jag kanske inte är det. Jag försöker inte manipulera eller så, aldrig riktigt varit min nisch.
    2. Nej jag är inte ofräsch, men försöker piffa upp mig ibland. Han brukade gilla det, men kanske inte längre. Jag går inte alla dagar i veckan med sexiga underkläder, men kanske ska lägga det på hyllan. Bra tips! 

    3.Har du några andra tankar kring press? Jag vet inte om jag är pressande, jag tjatar inte eller bråkar om det. Jag testar vattnet och blir avvisad, sen tar jag upp det då det passat att prata om det.

    4. Ja för att det inte ska kännas som det är bara för mig och mina orgasmer. Hade nån tanke om att det kan ju handla om hans njutning och inte min.

    5. Nä inte speciellt, men jag tänkte att variationen behövdes för att öka lust. Kanske sexet hade blivit tråkigt eller för vanilj? Ibland hamnar man i hjulspåren.

    6. Gillar inte killar/män komplimanger? Vad kan man säga istället som är uppskattande men inte pressande? Dessa är ju inte för att initiera sex, mer för att han kanske behöver höra det?
  • Anonym (Leva) Trådstartaren
    Mon 25 Apr 2022 19:04
    #10
    Anonym (Pelle) skrev 2022-04-25 18:56:24 följande:
    4-5 kg är mycket om det bara är i fett.  Särskilt om du är kortväxt.
    Vet inte hur mycket som är fett/muskler, tränar av och till samt äter bra. Mina kläder passar lika bra som de gjorde för 8 år sen. Jag känner mig iaf snygg. 
  • Anonym (Leva) Trådstartaren
    Mon 25 Apr 2022 19:06
    #11
    +1
    Anonym (guzz) skrev 2022-04-25 18:59:06 följande:
     10 pannor på mannen då, ingen åsikt där?
    Nej  jag tycker han är extremt snygg och sexig. Jag tänder verkligen på honom, vilket gör det jobbigare. 
  • Anonym (Leva) Trådstartaren
    Mon 25 Apr 2022 19:11
    #13
    Anonym (Pelle) skrev 2022-04-25 19:07:58 följande:
    Det var ju inget som påverkade hennes attraktion. Kvinnor är inte lika visuella.  Det räcker med att man är större och starkare. Helst lång. Lite mage bryr kvinnor sig sällan om.
    Konstig tanke, jag vet inte vilka kvinnor du ligger/legat med men jag är rätt visuell. Men jag tycker ändå att han är väldigt attraktiv, man kan gilla fler saker än man gjorde när man var sexton och trodde abs på killar var det sjukaste.
  • Anonym (Leva) Trådstartaren
    Mon 25 Apr 2022 20:30
    #15
    Smecker skrev 2022-04-25 20:09:19 följande:
    Vad bra, det är något av en lustdödare att ha huvudansvaret för hushållsarbetet, ibland är det svårt att släppa tankarna på disken och dammet i hörnen, inte så konstigt om man inte blir kåt då.

    Din fråga är väldigt svår att svara på, då killar är individer precis som kvinnor. Vissa kan säkert känna att det är jobbigt och på gränsen till tjatande om kvinnan ständigt tar initiativ till sex, medan andra uppskattar det och finner det attraktivt med en kvinna som visar sin sexualitet och sitt driv. Vad gäller din attraktivitet är det också individuellt, det är inte så lätt att bedöma det utifrån ett inlägg på ett familjeforum. Vad tänker du om att fråga honom istället? Det står att du pratat om det, men inte vad ni kom fram till. Kommunikation är väldigt viktigt i ett parförhållande, utan det så kan man lätt missa faktorer som stress, livsleda, psykisk ohälsa, oattraktion och andra saker som kan inverka på sexlusten. Anonyma respondenter på ett internetforum kan absolut komma med generella råd och tips, men just sådana situationer som din är nog inget som kommer att lösas utan mer intensiva samtal er emellan.

    Självklart suger situationen, jag förstår att du känner dig ensam om att arbeta för en förändring.
    Tack Smecker,

    Det är verkligen en lustdödare att bara springa runt med vardagens sysslor hela tiden, framförallt om nån tjatar på en.

    Jag vet att män inte är sexmaskiner (likaså kvinnor). Jag ville väl mest lasta av mig det här och undersöka om jag gör nånting fel i mina handlingar eller om jag missar något beteende som kan ge mig en väg in i att ta tag i det här. Det är inte så lätt att se dem själv eller få nån vidare in-put av sina vänninor som bara tycker han är trist och att jag minsann ska dumpa honom. Han är inte trist, det är bara jag som inte förstår helt enkelt.

    Jag har frågat honom om attraktion t.ex. Att jag undrar om det är så, men han nekar. Jag är tydlig med att det är okej att tycka så (det händer den bästa personen tänker jag) och om det finns något beteende eller utseendemässigt som kan ändras gör jag gärna det, men det svaret jag får är att han är attraherad. Och det märks även vid de tillfällen vi har sex, jag ser det i honom. Han tittar inte bort eller håller på så.

    I övrigt försöker jag alltid stämma av hur hans dag varit, om han är stressad, hur han mår och vad som skulle göra honom glad eller om han helt enkelt bara vill vara själv/dra ut. Jag försöker kommunicera med honom och hans känslor/tankar ( ifall det är så att han är olycklig, deprimerad eller annat). 

    Men just sex-biten resulterar i svaret: jag är trött eller jag vet inte. Jag vill efter ett sådant svar inte pressa honom mer och berättar att han får säga när han vill eller tänkt färdigt. Jag är beredd på vilket svar som helst, vi är ju bara människor liksom. Men det svåra är att inte veta eller förstå situationen.

    Jag vet att vi måste ha ett mer djupare samtal än de vi haft, men jag tror han vill undvika det samtidigt som jag inte vill pressa honom mer än nödvändigt (det blir ju bara mer jobbigt). Jag tror jag ställer fel frågor kanske.

    Tack för att du bemödar sig tiden att skriva ett intressant inlägg. Väldigt tacksam
  • Anonym (Leva) Trådstartaren
    Mon 25 Apr 2022 20:57
    #16

    Måste lägga till så det blir tydligt: att när vi pratar om vårat sexliv så får jag oftast "jag vet inte, kanske, nä, nä så är det inte, det är okej" till svar oavsett frågan. Han är väldigt fåordig så att säga och har alltid varit det kring känsligare ämnen.

    Jag märker även att han blir besviken på sig själv när han är avvisande även om jag säger att det är okej att inte ha lust (för det är det!, även om jag gjort ett inlägg om det på familjeliv bla bla bla). Det syns i hela ansiktet på honom.

  • Anonym (Leva) Trådstartaren
    Tue 26 Apr 2022 10:30
    #25
    Anonym (Känns igen, fast tvärtom) skrev 2022-04-26 10:04:35 följande:
    Han blev rätt ledsen men valde ändå att stanna.
    Det hände någon gång att jag hjälpte till med handen, det kändes ändå ok bara det var på mina villkor.

    Sen en kväll bad han mig att suga av honom. Det var sista gången jag runkade av honom. 
    Det var då det definitiva avslutet kom.

    Jag är inte "färdig" med sex, jag är färdig. Som i klar, utan citattecken.

    Han säger att han älskar mig och accepterar mitt beslut, själv har jag inga planer på att lämna. Inte nu iallafall. Vi har en fin relation, kanske mer på vänskapsnivå än en kärleksrelation. Men vi uppskattar varandra. Trots allt.

    Vi får se.
    Jag blir ärligt ledsen över en sådan situation (hoppas du förstår att jag inte menar illa nu mot dig eller dina val), du, eller min partner eller nån annan ska ju aldrig känna sig tvingad/pressad till sex. 

    Jag kan till viss del förstå ditt beslut och det är ju bra att du har en sån förstående/accepterande partner. För min del hade jag lämnat, just för den anledningen att då är det inte min partner längre utan en kompis/rumskamrat. Den relationen är jättefin men jag söker mer än så.

    Sedan så har min partner haft en otrolig sexlust och begär, att inte få se det igen eller känna sig åtrådd skulle vara en relationsdödare. Jag tror att han liksom mig anser att det är en viktig del av relationen - men nånting har hänt/förändrats som jag inte förstår. Jag vill att han hittar tillbaka till sig själv och det betyder inte att det ska vara som det var för 6-7 år sen, när relationen var ny.
  • Anonym (Leva) Trådstartaren
    Tue 26 Apr 2022 10:54
    #27
    Anonym (Känns igen, fast tvärtom) skrev 2022-04-26 10:36:51 följande:
    Ingen fara, på din sida av "problemet" har jag full förståelse för hur du tänker.

    Vågar du visa din partner denna tråd? Låta honom läsa, speciellt det jag skrivit? Det kanske skulle få honom att våga lite iaf? När han ser att han inte är ensam.

    Jag har aldrig haft någon glupande sexlust men visst, i början låg vi rätt ofta. Iaf i min värld. 3-4 gånger i veckan kanske.
    Dock har jag nog aldrig, eller ytterst sällan, tagit initiativet. Jag är inte en så sexuell person helt enkelt.

    Varför tror du att han ändå anser att sex är en viktig del i en relation? Tycker han det men inte vill med dig så känns det nog rätt kört. Det är iaf min tanke.

    Jag och partnerns har varit ett par i elva år.
    Jag får fundera på att visa den, men jag tror han skulle bli skamsen och ledsen. Men väldigt nyttigt för mig också att läsa om andras erfarenheter. Jag själv tappade sexlusten under en lång tid, så jag förstår ju samtidigt delar av det. Skillnaden känner jag är att jag arbetat för att få tillbaka den (jag vet inte ärligt hur aktivt han arbetar med sig själv och sin lust).

    Har du funderat på om du är a-sexuell? I början är det ju alltid mycket sex för många. Det är ju okej för min del att det inte är varje eller varannan dag, men en gång i månaden är inte normalt för oss. Det är ett av många sätt som vi visar närhet och kärlek. Sen vill vi ju skaffa en drös ungar i framtiden, mest han för att vara ärlig.

    Varför jag tror det är för att vi pratat om det tidigare, samtidigt som det inte är hela relationen. När han väl vill så är det ju fantastiskt, han är sitt gamla sexiga och lustfyllda sig. Så jag har inte tappat hoppet och tror inte att det är helt kört. Men det kan nog bara den kommande tiden och handlingarna avgöra.

    Har du några andra tankar kring att diskutera ämnet? Eftersom du tappade lusten mer och mer, var det på sättet din partner framförde ämnet eller hur kände du?

    Tack för dina inlägg!!
  • Anonym (Leva) Trådstartaren
    Fri 27 May 2022 01:31
    #30

    En liten update, kanske inte är någon som är intresserad men jag tänker för andra som upplevt samma situation.

    Vi valde att sova i separata sovrum, det visade sig vara en stor underliggande sömnbrist och behov av mer egen "space". Han hade inte vågat ta upp det med mig tidigare då han trodde jag skulle bli sårad (vilket jag absolut inte blev).

    Nu börjar sexlivet ta fart igen och vi börjar bli de personer vi önskar vara. Mer utvilade och mer initiativtagande till att vara intima med varandra under dagen/veckan. Så detta kanske är en lösning för andra som tappat sexlusten/intimiteten!

  • Anonym (Leva) Trådstartaren
    Sat 28 May 2022 00:42
    #32
    Anonym (A) skrev 2022-05-27 19:23:13 följande:
    Härligt
    Verkligen!! Känns som vi är tillbaka i vår relation! Inte bara sexlivet utan även generellt! Vi ser varandra igen.
Svar på tråden Har min sambo tappat lusten?