• Shofalerittan

    Sova tillsammans med svärmor?

    Min man bjöd över min svärmor att vara med mig under 1 vecka när jag är ensam med barnen. Ingenting jag tackat ja till, men orkade inte tjafsa så lät det gå. Hon blir bara mer o mer gränslös. 


    Utöver att vara jobbig överlag är nätterna värst. jag sover tillsammans med mina två barn, den ena e 3 o den andra är 3 månader. När 3 månders skriker på nätterna så stänger ja sovrumsdörren så att hon inte ska vakna när hon ligger i vardagsrummet. På morgonen sa hon till mig att inte stänga dörren från o med nu? 


    Igår la hon sej i sängen när ja nattade 3 åringen o försökte kramas med honom. Han uppskattade inte det o började putta bort henne. Då ställde hon sej upp för att gå men sa att hon skulle sova med oss tillsammans i sängen inatt?? Jag låtsades sova och tog upp hela sängen för att undvika att hon skulle komma in o flera ggr under natten kom in i rummet bara för att titta på oss. hon gjorde extremt mycket ljud fram till klockan 3 på natten och det kändes som att hon ville ?råka? väcka oss för att be oss flytta på oss i sängen. E de här normalt?? Ja vill inte sova med henne, jag har redan suddat ut mina gränser genom att inte stänga sovrumsdörren. Men det här blir för mycket.

  • Svar på tråden Sova tillsammans med svärmor?
  • Magical

    Nu tror jag väl att du skojar ändå.

    Om inte - du är väl för sjutton chef i ditt eget hem? 
    Stäng dörren om du vill, lås den om du vill - skicka hem tanten om du vill! Bara att säga att det här funkar inte. Du gjorde fel från början som inte sa i från innan hon kom, eftersom du egentligen inte var sugen på detta sällskap, men det är inte försent att ändra. Sen behöver du och din man ha mycket klar kommunikation över hans beteende också, att inte buda in folk utan att du godkänt det om det är du som ska vara deras sällskap. 

  • Shofalerittan
    Magical skrev 2022-04-27 08:31:05 följande:

    Nu tror jag väl att du skojar ändå.

    Om inte - du är väl för sjutton chef i ditt eget hem? 
    Stäng dörren om du vill, lås den om du vill - skicka hem tanten om du vill! Bara att säga att det här funkar inte. Du gjorde fel från början som inte sa i från innan hon kom, eftersom du egentligen inte var sugen på detta sällskap, men det är inte försent att ändra. Sen behöver du och din man ha mycket klar kommunikation över hans beteende också, att inte buda in folk utan att du godkänt det om det är du som ska vara deras sällskap. 


     


    Jag har svårt att säga nej. Hon bråkar över minsta lilla och jag tycker det är jobbigt med bråk. 

  • Gameofthrones

    Hon känner på sig det och kör över dig. Hon vet att du är för snäll.

    Jag vet att det är svårt för dig du verkar översnäll person.

    Det är ditt hem, du är ingen pushover. Du är du. Sätt gränser.

    Säg att det är ditt hem och du bestämmer så är det bara. Sådana personer ska sättas på plats. Jo, jag tror att hon gjorde det med flit att låta. 

  • Shofalerittan
    Gameofthrones skrev 2022-04-27 08:49:20 följande:

    Hon känner på sig det och kör över dig. Hon vet att du är för snäll.

    Jag vet att det är svårt för dig du verkar översnäll person.

    Det är ditt hem, du är ingen pushover. Du är du. Sätt gränser.

    Säg att det är ditt hem och du bestämmer så är det bara. Sådana personer ska sättas på plats. Jo, jag tror att hon gjorde det med flit att låta. 


    Min man kommer bli arg om jag ?sätter henne på plats?. Om hon frågade om hon fick sova med oss hade jag sagt nej. Men hon frågar inte ens, de va mer som ett krav/förväntan än en förfrågan. Vill gråta när ja tänker på att jag ska vara ensam med henne 3 dagar till
  • Shofalerittan

    Nu vaknade hon o sa ?väckte jag dig igår? Jag pratade i telefon för ja kunde inte sova, ja tänkte komma till er? jag skrattade bara 

  • Gameofthrones
    Shofalerittan skrev 2022-04-27 08:52:47 följande:
    Min man kommer bli arg om jag ?sätter henne på plats?. Om hon frågade om hon fick sova med oss hade jag sagt nej. Men hon frågar inte ens, de va mer som ett krav/förväntan än en förfrågan. Vill gråta när ja tänker på att jag ska vara ensam med henne 3 dagar till
    Vadå? - generellt tycker jag inte att din man ska bli arg, besviken på dig. Snarare tvärtom. Han ska "skydda" dig. Han ska vara på din sida. Även om hans mor är ivägen. Det hon gör är fullkomligt fel och inte kan behärska och respektera ditt hem.

    Jag är i stort sett uppvuxen här i Sverige men har två 0tvp kulturer plus svenska kultur och tradition. 

    En sak har mina länder gemensamt är att alla ska blanda sig i barnuppfostran, tex och ta plats i varandras hem. 

    När jag insåg att det ät inte så här blev jag mera avslappnad. Men har saker i DNA:T som man inte kommer ifrån. 
    Kan tycka själv ibland att man har sitt och man ska respektera andras liv i deras hem. Det är viktigt man ska känna sig bekväm, avslappnad eller hur? 

    Nä, jag förstår inte på din man alls. Gränser finns. 

    Men om du skulle nämna det om rumsdörren? - bara liksom säga att du hill vara ifred där? 

    Hur länge har ni bott ihop? 
  • Magical
    Shofalerittan skrev 2022-04-27 08:52:47 följande:
    Min man kommer bli arg om jag ?sätter henne på plats?. Om hon frågade om hon fick sova med oss hade jag sagt nej. Men hon frågar inte ens, de va mer som ett krav/förväntan än en förfrågan. Vill gråta när ja tänker på att jag ska vara ensam med henne 3 dagar till
    Men du hör väl hur det låter? 
    Varför skulle din man som inte ens är hemma, styra över detta eller bli arg?

    Du behöver inte uttrycka det som att sätta på plats, du talar bara om att du och barnen sover bäst med det ni är vana vid (dvs ingen farmor i sängen) + du stänger dörren för att du blev störd av att hon lät så mycket förra natten. Och ta ingen diskussion! Du informerar - slut. 

    Om du hade en kompis som beskrev den här situationen för dig och bad om råd - vad hade du sagt till henne att göra? 

    Se nu till att INTE vara ensam med henne tre dagar till. Tex om du och barnen kan åka någonstans och sover över natt hos någon annan barnfamilj eller nån släkting till dig? Farmor får så klart inte följa med. 
    Se till att vara upptagen, ge er ut, eller om du tycker det är ok att farmor är med äldsta barnet så försvinner du och bebisen iväg - länge. 
    Det allra bästa vore ju om du kan säga åt henne att de inte funkar och hon får ge sig hemåt. 
  • Magical
    Shofalerittan skrev 2022-04-27 08:59:15 följande:

    Nu vaknade hon o sa ?väckte jag dig igår? Jag pratade i telefon för ja kunde inte sova, ja tänkte komma till er? jag skrattade bara 


    Varför skrattade du? Fattar du inte att den typen av undfallenhet från dig gör att hon fortsätter. 

    Säg "konsekvensen av att du störde oss i natt är att jag fortsätter ha dörren stängd så att vi får sova". 
    Om hon envisas säger du "vet du, det är nog bäst du åker hem för jag och barnen behöver sova och du respekterar inte att vara tyst på natten" 
  • Gameofthrones
    Shofalerittan skrev 2022-04-27 08:59:15 följande:

    Nu vaknade hon o sa ?väckte jag dig igår? Jag pratade i telefon för ja kunde inte sova, ja tänkte komma till er? jag skrattade bara 


    Hon testar dig, dina gränser.

    Din man borde förstå dig. 
  • Guldnovan

    Å..så fruktansvärt gränslöst att hon la sig i sängen och försökte gosa med barnet. 
     Hon verkar inte riktigt ha koll på vad som är ok eller inte. Du har full rätt att be henne åka därifrån. 

Svar på tråden Sova tillsammans med svärmor?