• Anonym (TS)

    Vad är det sjukaste en arbetsgivare/chef begärt av dig?

    För mig var det när chefen tyckte att alla skulle komma in tio minuter innan varje pass för obetald överlämnning.

  • Svar på tråden Vad är det sjukaste en arbetsgivare/chef begärt av dig?
  • klyban

    En chef han ville att vi skulle åka köpa en kvarting whisky då och då, och det var ALLTID till  någon familjemedlem och som var olika för det mesta.
    Jag funderade många ggr på om dessa personer ens existerade.
    Annars har det faktiskt varit bra chefer under åren och att såna här konstigheter inte finnes, då vi är alla styrda under arbetssätt och även chefer i beteende.

    Sen sure, alla är ju inte bra chefer som så, men de hittar inte på speciellt svåra tokigheter.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (gg)

    Lovade mig kvalificerad övertid inom kommunalt yrke, raderade sedan alla arbetade timmar både i hr-systemet samt i almanackan på jobbet och gav mig inte ens lön för 50% av tiden. Alltså inte ens vanlig lön. Förnekade att jag jobbat de timmarna.

  • Anonym (TS)
    Anonym (gg) skrev 2022-05-01 14:15:23 följande:

    Lovade mig kvalificerad övertid inom kommunalt yrke, raderade sedan alla arbetade timmar både i hr-systemet samt i almanackan på jobbet och gav mig inte ens lön för 50% av tiden. Alltså inte ens vanlig lön. Förnekade att jag jobbat de timmarna.


    Fick du rätt lön till slut?
  • Anonym (gg)
    Anonym (TS) skrev 2022-05-01 14:22:27 följande:
    Fick du rätt lön till slut?
    Nej. Jag fick ungefär hälften efter mycket bråk med facket och chefen. Efter 8 månader. Jag hade svårt att bevisa exakt hur jag jobbat eftersom allt var raderat. än idag står det att jag inte haft det vikariatet i systemet (ett sommarvik), det står att jag inte arbetade den sommaren alls.
  • Anonym (gg)

    Vilket tex förlängde tiden det tog innan jag fick fast tjänst.

  • Anonym (Köpt presenter till älskarinna)

    Jag köpte presenter till chefens älskarinna. Dessutom på min fritid. Var rätt stört, men eftersom jag var ung och dum och chefen mutade med att jag skulle passa på att handla något fint till dig själv med (present för c:a x antal kronor till henne, en summa som var ungefär hälften av det till mig själv att handla för) så gjorde jag det. Kunde vara väska för 5000 spänn till henne, väska för 2500 spänn till mig.

    Älskarinnan hade samma storlek som mig, så det var kläder, sexiga underkläder, smycken, väskor osv.

    Samma chef försökte även få till det med mig men där var det nej. Vilket han accepterade. Hade väl vart lite sådär att vara hälften så värdefull älskarinna som en annan älskarinna och dessutom köpa mina presenter själv. Hade ju redan den "dealen" utan sex. 

  • lövet2

    Jag jobbade deltid 4 timmar i veckan med att fylla på vissa varor i en butik. Omstruktureringar och nedskärningar gjorde att det sedan skars ned till 2 timmar i månaden. För att ändå hinna det jag skulle, så krävde min chef att jag skulle "förbereda" ordentligt i förväg. Det innebar att jag skulle kolla vad som behövde beställas, göra beställningen, vara där när varorna kom och packa upp alltihop. Sedan fick jag bara lön för de 2 timmar det tog att ställa upp varorna i hyllorna.

    Nej, jag stannade inte kvar i det jobbet.

  • Anonym (...)

    Idioten tog in en till tjej på kontoret trots att det redan knappt fanns något att göra. Alla som jobbade på hans företag var praktikanter som var menat att gå över i riktig anställning men aldrig gjorde det. Han hade satt det i system vilket var möjligt under Reinfeldts tid..
    När jag klagade över att jag i princip suttit en hel arbetsdag utan att ha något vettigt att göra tyckte han att jag och den nya skulle tävla om det lilla som fanns..

  • Anonym (X)

    På vilket sätt skulle sånt här vara ens lite kul att skriva?


    Anonym (Lärare) skrev 2022-05-01 15:59:24 följande:

    Jobbade förut som högstadielärare. Det kanske märkligaste jag varit med om var när rektor krävde att all personal varje morgon skulle stå på ett långt led i korridoren utanför rektorsexpen med nedragna byxor och kalsonger/trosor. Prick kl 8 kom rektorn ut åkandes på sina inlines med en kartlinjal i handen. Hon åkte sedan förbi hela ledet och klatschade till varje person på rumpan med linjalen. 


    Vi fick aldrig någon bra förklaring till varför vi var tvungna att göra detta, och efter ett tag kopplades facket in. Efter en seg strid blev utgången i alla fall att vi slapp ?morgonuppställningen? som spektaklet kallades. 


    Rektorn blev sedermera omplacerad och fick en administrativ tjänst utan personalansvar. 


  • Mrs Green

    Jag hade ett jobb där min chef tyckte att jag var borta för länge efter en operation (var väl 2-3 veckor) så när jag kom tillbaka hade han tagit bort mina arbetsuppgifter och istället fick jag sitta och sortera papper i ett litet rum längst bort från alla andra Skrattande Jag gjorde det jobbet snabbt varje morgon och gick sen ut och gjorde mitt vanliga jobb också, och efter några veckor hade han ?glömt? att jag blivit papperssorterare så då slapp jag det. 

  • Anonym (L)

    Jag jobbar som "spindeln i nätet" i en organisation, vilket innebär att jag arbetar i en central del av organisationen men främst servar andra delar av densamma, har alltså en hel del kontakt med andra chefer än min egen. När pandemin kom blev en av dessa cheferna jag primärt arbetade med väldigt stressad av situationen, hon fick nog en typ av psykos och betedde sig som att domedagen var här och det var inte lönt att planera något mer än en vecka framåt för vi kunde alla vara döda och betedde sig som om hon ensam ansvarade för att sjukdomen inte nådde organisationen. När jag då bad om löpande info, ekonomiuppföljningar, saker som behövde göras etc sa den chefens chef till mig att jag inte fick maila, ha kontakt etc med den aktuella chefen utan då skulle jag gå till min chef, som skulle ta det med sin chef, som skulle gå till chefens chef som gick till den chefen jag sökte. Jag förklarade att det var en extrem ineffektiv lösning och jag inte hade tid att vänta på att tre personer med höga positioner bara ska vidarebefordra mina mail. Jag frågade istället den aktuella chefen om hon såg det som en belastning att jag mailade och hon sa " absolut inte" utan menade att jag bara gjorde mitt jobb och att hon inte framför några klagomål till sin chef på detta. Slutade med att hon blev skitsur på sin chef som hittade på "detta tramset" och sa att jag skulle fortsätta kontakta henne direkt. 

  • Anonym (A 2)
    Anonym (M) skrev 2022-05-01 18:56:26 följande:
    Att jag gärna fick ha urringning vid kundbesök.
    Oj
Svar på tråden Vad är det sjukaste en arbetsgivare/chef begärt av dig?