• Tue 3 May 2022 13:42
    1544 visningar
    8 svar
    8
    1544

    Vad är det som gör att Sverige är en nagel i ögat på sk stormakter?

    sextiotalist skrev 2022-05-03 13:10:18 följande:
    Vad är det som gör att Sverige är en nagel i ögat på sk stormakter?

    Det är ju inte första gången i historien som Sverige setts som ett hot, eller i varje fall ett stort irritationsmoment. 
    Under Vietnamkriget, så var ju Palme avskydd av USA, även Trump visade på många sätt sitt skarpa ogillande.
    Kina tycks också irritera sig väldigt mycket på Sverige och nu Putin. 
    Fransmän (som är kända för att verkligen kunna protestera), Tyskar och andra tycks inte reta upp de sk stormakterna på samma sätt som Sverige. 
    Är vi för kaxiga?
    Är vi för framgångsrika?
    Mår vi för bra?
    Finns det en viss avundsjuka?
    För något reellt hot är vi verkligen inte. 


    Enkelt, inget av dina alternativ utan för att vi är hycklare. För att våra sk neutralitet inte är något annat än ren BS vilket alla stormakter mycket väl vet eftersom vi aktivt hjälpt deras fiender flera ggr.

    Ex: FRA skandalen då vi hjälpte USA spionera på resten av Europa och sen tillsammans med England använde vårt veto för att  sätta stopp för en kommission som skulle undersöka saken. Alla våra spionflygningar. Vår ständiga avlyssning av radiokommunikation som vi sen för vidare till andra stormakter. Hemliga operationer eller deltagande i hemliga operationer i andra Europeiska länder, som bla framgått i reportaget om Estonia.

    Jag skulle snarare vilja påstå att det är väldigt märkligt hur Sverige öht kan springa runt och låtsas som att vi inte har en aaaaning om varför vissa stormakter inte litar på oss Drömmer Jag menar om man på allvar vill bli trodd när man påstår att man är "neutral" så är det ju kanske bra om man lever upp till det man påstår sig vara.

    Sen ska man nog inte göra för stor sak över det heller, Sverige är inte så stora och inflytelserika som många Svenskar vill tro, vi är bara ett av många länder som dras med i den ständigt pågående maktkampen mellan stormakter. Att vi sen bara läser och tar till oss det som rör Sverige betyder inte att vi har någon särskild framstående plats hos stormakter, vi som de flesta andra länder blir aktuella då och då när maktkampen råkar få fokus just i vårt område.
  • Tue 3 May 2022 13:53
    #5
    sextiotalist skrev 2022-05-03 13:23:54 följande:
    Aha, Ryssland håller på att skapa sig en fiende, inte för att Sverige är en fiende, utan mer för sin egen skull, så man skulle kunna ha något att skylla på. 
    Fast jag måste nog säga att både Kina och Ryssland är de som gör höna av en fjäder. Precis som du skriver, de flesta länderna bryr sig inte nämnvärt, men så har vi en sak till. Jag tror inte Ryssland eller Kina kan hantera den öppenhet som finns i västvärlden. 
    Och väst har svårt att hantera sin dubbelmoral då vi i många år varit helt på USAs sida, men förväntar oss att USAs finder (ryssland och kina) ska se oss som deras vänner eller neutrala. Hur går det ihop?

    Man kan tycka vad man vill om antingen ryssland eller USA, men med lite objektivt tänkande, är det inte ganska självklart att om man valt sida för länge sen och aktivt hjälpt en part MOT den andra så kommer den andra förmodligen inte se en som neutral eller "vänligt sinnad"? Jag menar, har man valt sida så har man ju gjort det, eller?
  • Tue 3 May 2022 14:00
    #6
    sextiotalist skrev 2022-05-03 13:51:35 följande:
    Nu är det in det jag tänker på. Utan mer att Putin, även innan han började kriget mot Ukraina, hotade Sverige ifall vi valde att gå med i Nato (då hade man inte ens en tanke på det), eller när Kina går bananas när en kulturperson eller journalist kritiserar Kina. 
    Varför rycker de inte på axlarna.
    Vi har inte varit neutrala någonsin, vi har, om vi valt sida, alltid ställt oss på västvärldens sida.
    Nej, vi är inte speciellt inflytelserika, men t.ex Kina och Ryssland verkar ändå vara "rädda" för oss.
    Hycklare anser jag inte att vi är
    En del i samma sak. Sverige har aldrig varit neutralt, vi har hjälpt USA spionera på ryssland i många år... lång långt före Putin och kriget i Ukraina. Så det är väl ganska självklart att ryssarna inte ser oss som neutrala eller vänligt sinnade?

    Att NATO och ryssland inte drar jämt är väl inte heller någon nyhet och ingen stormakt gillar ju att ha sina finders misiler vid sina gränser, det räcker väl med att kolla på hur USA agerande när ryssarna satte sina misiler på Kuba för att få det bekräftat, de ryckte väl inte på axlarna de heller?, varför skulle just ryssarna vara göra det? 
Svar på tråden Vad är det som gör att Sverige är en nagel i ögat på sk stormakter?