Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

    Endast ett riksdagsparti vill HÖJA BARNBIDRAGET

    Kvittning skrev 2022-05-11 17:12:53 följande:
    Instämmer. Eller ingenting alls. 

    Om barnbidraget absolut ska finnas bör det vara för max 1-2 barn. 
    För att en befolkning ska öka (och inte äventyra framtida välstånd) krävs det i genomsnitt 2,1 födslar per kvinna och alla kan inte få barn så fler i praktiken. Att göra det kostsamt att föda fler än 1-2 barn kan leda till ett minskat barnafödande och detta kan leda till en minskande befolkning (om inte minskat barnafödande kompenseras med invandring förstås).
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Glinda från Oz skrev 2022-05-13 12:30:58 följande:

    Jag anser att barnbidraget ska tas bort och att pengarna istället ska gå till höjt socialbidrag och höjt bostadsbidrag. På det viset går pengarna till de som verkligen behöver dem. 


    Analyser har visat att ett system med behovsprövat barnbidrag skulle kosta mer än ett system med generellt barnbidrag. Däremot kan det vara en god ide att öka socialbidragen till de som har det sämst och det går att göra även i ett system med generellt barnbidrag. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Glinda från Oz skrev 2022-05-14 09:35:12 följande:
    Jag vill inte ha behovsprövat barnbidrag, jag vill ta bort det helt. Jag håller med dig om att behovsprövning skulle vara en onödig kostnad.
    Men varför? Om alla barnfamiljer som är i behov av barnbidrag ska skickas till socialen för att söka socialbidrag och till försäkringskassan för att söka bostadsbidrag så kommer behovsprövningen av detta kosta mer för samhället än att fortsätta med ett generellt barnbidrag.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Fossil skrev 2022-05-14 10:31:48 följande:
    Vet du vad?
    Jag är beredd på en höjd kostnad för att de som har gott ställt inte ska kunna spara alla barnbidrag till en klumpsumma som guldklimparna får kvittera ut på 18-årsdagen.
    Faktiskt.
    Det du glömmer är att ett slopat barnbidrag skulle följas av krav på skattesänkningar så de som idag har råd att spara barnbidrag skulle fortfarande ha råd att spara motsvarande summor även utan barnbidrag. 

    Ibland måste man vara pragmatisk. Barnbidraget är ett enkelt sätt att garantera barnfamiljernas ekonomi och det skapar inte massa onödig administration.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2022-05-14 10:46:25 följande:

    Dessutom skulle barnbidragets storlek kunna variera, beroende på familjens behov och situation.


    Ersättningen är högre ju fler barn man har och de familjer som har större behov kan söka bostadsbidrag och socialbidrag.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Glinda från Oz skrev 2022-05-14 11:25:27 följande:

    Socialbidrag får man bara om man lever under existensminimum det är alltså inget som är istället för barnbidrag. Även ensamstående utan barn kan få socialbidrag. Det är också en tillfällig lösning och inget som är tänkt att man ska gå på år efter år. Har man två inkomster hamnar man inte under existensminimum. Normen idag är 4180 (+hyran) för ensamstående, 6800 (+hyran) för sambor och har man barn varierar det beroende på hur gamla barnen är. (Sen får man tillägg för lite andra saker som en, läkarbesök, mediciner mm) 


    Så vad är du vill uppnå? Du vill ta bort barnbidraget helt vilket skulle försämra ekonomin för hundratusentals barnfamiljer. Många av dessa skulle bli tvungna att söka socialbidrag för att få en dräglig tillvaro.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Fossil skrev 2022-05-14 12:53:55 följande:
    Jag börjar den här kommentaren med att jag varken är politiker, skatteexpert eller ekonom.

    Vet att kommentaren inte är skriven till mig också.

    Hur som helst, det vore väl ett enkelt sätt att stoppa barnbidraget för exempelvis personer som betalar statlig skatt på sin inkomst. Tjänar man så bra så behöver de knappast bidrag för att försörja sina ungar.
    Ja det ett argument men det har visat sig att ett sådant system (som då skulle bli inkomstprövat). Skulle bli dyrare att administrera  och kosta ännu mer.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Kvittning skrev 2022-05-14 13:09:19 följande:
    Så ännu mer marginaleffekter alltså där det inte lönar sig att arbeta mer eller kämpa för en högre lön.
    Precis. Om rätten till barnbidrag gick vid gränsen för statlig skatt skulle en stor marginaleffekt skapas och det skulle för många inte löna sig att gå upp i lön eller jobba mer. Därför är det bra med ett generellt barnbidrag som inte skapar såna marginaleffekter.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Glinda från Oz skrev 2022-05-14 14:09:37 följande:
    Det lönar sig alltid att jobba mer. Statliga katten är bara på beloppet över statlig skatt man betalar alltså inte den skatten på hela inkomsten. 
    Jag kommenterade ett förslag på att bara folk som betalade statlig inkomstskatt inte skulle ha rätt till barnbidrag. ett sådant förslag skulle självklart skapa en rejäl marginaleffekt.  
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Endast ett riksdagsparti vill HÖJA BARNBIDRAGET