• Anonym (CH)

    Trygghet under sex

    Hallå på er

    Jag hade en fundering
    Vill ni tjejer höra till exempel ?Visst talar du om vad du vill och inte vill?? eller ?Berätta gärna vad du vill? under samlag? Jag kan tycka att det är rätt schysst att tala om det så hon vet att det är helt okej att stoppa, ändra eller liknande beroende på vad hon känner. Det kanske ger en trygghet?

    Sen kanske hon gillar någon som är dominant men nu vet hon i alla fall att det är okej att ?begära?.

    Hur tänker ni om detta och vad hade ni velat höra för att få er lite tryggare?

  • Svar på tråden Trygghet under sex
  • Tom Araya
    Anonym (zyc) skrev 2022-05-12 10:12:49 följande:

    Kan du inte läsa av utan att fråga är du inte tillräckligt mogen för att ha sex.


    Skitsnack! Alla är inte så tydliga att det går att "läsa" av vad de vill.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Tom Araya skrev 2022-05-12 12:14:34 följande:
    Skitsnack! Alla är inte så tydliga att det går att "läsa" av vad de vill.
    Men jag har läst här på FL att normala och sociala män har lärt sig att läsa kvinnors signaler.
  • Anonym (Ot)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2022-05-12 12:18:51 följande:
    Men jag har läst här på FL att normala och sociala män har lärt sig att läsa kvinnors signaler.
    Ja så är det oftast. Sen finns de män som  talar om för kvinnor hur de upplever och känner. Det är den värsta sorten eftersom de inte är medveten om sina egna brister. 
  • sextiotalist
    Anonym (CH) skrev 2022-05-12 10:05:49 följande:
    Trygghet under sex

    Hallå på er

    Jag hade en fundering
    Vill ni tjejer höra till exempel ?Visst talar du om vad du vill och inte vill?? eller ?Berätta gärna vad du vill? under samlag? Jag kan tycka att det är rätt schysst att tala om det så hon vet att det är helt okej att stoppa, ändra eller liknande beroende på vad hon känner. Det kanske ger en trygghet?

    Sen kanske hon gillar någon som är dominant men nu vet hon i alla fall att det är okej att ?begära?.

    Hur tänker ni om detta och vad hade ni velat höra för att få er lite tryggare?


    Nix, nu är jag inte ung längre, men för mig är det avtändande. Det som gjorde mig trygg var kravlös sex
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Ot) skrev 2022-05-12 12:27:15 följande:
    Ja så är det oftast. Sen finns de män som  talar om för kvinnor hur de upplever och känner. Det är den värsta sorten eftersom de inte är medveten om sina egna brister. 
    Jag antar att du syftar på mig nu.
    Jag vet om mina brister.
    Jag vet inte allt om kvinnor.

    Men jag är bra på att se saker, och uppfatta saker.
    Jag anser att jag har väldigt mycket rätt i hur många kvinnor känner och upplever saker.
  • Anonym (Klantarsel)
    Anonym (zyc) skrev 2022-05-12 12:05:54 följande:
    Du märker alltså inte om du våldtar någon? Okej då tillhör du kategorin som inte bör ha sex öht.
    Du har verkligen missförstått allting. Frågan är inte vad DU tror. Det är din partner som kan känna sig våldtagen. Utgå inte alltid från dig själv när du har sex. 

    Det kan sluta illa.
  • Anonym (xx)
    Anonym (CH) skrev 2022-05-12 10:05:49 följande:
    Trygghet under sex

    Hallå på er

    Jag hade en fundering
    Vill ni tjejer höra till exempel ?Visst talar du om vad du vill och inte vill?? eller ?Berätta gärna vad du vill? under samlag? Jag kan tycka att det är rätt schysst att tala om det så hon vet att det är helt okej att stoppa, ändra eller liknande beroende på vad hon känner. Det kanske ger en trygghet?

    Sen kanske hon gillar någon som är dominant men nu vet hon i alla fall att det är okej att ?begära?.

    Hur tänker ni om detta och vad hade ni velat höra för att få er lite tryggare?


    Trygghet under sex kommer automatiskt när man dejtat ett par gånger och lärt känna varandra. Tagit varandra på pulsen s a s. Om känslan är genuin och attraktionen är stor försvinner behovet av den där manualen du nämner för min del och allt vi gör sker på autopilot. Allt snack om vad man vill och inte vill "förstör" om sexet sker lyhört och om man känner av varandra i varje "moment". Kroppsspråket får vara det styrande. Vi upptäcker varandra och sexuella handlingar vi vill utforska. Varför ska man känna sig otrygg om man älskar någon, känslan är ömsesidig, bägge känner dragningen och man vill ha sex tillsammans? Vet inte riktigt hur du menar där?

    Såklart finns undantag. De handlar om man hamnar till sängs med en man med en väldigt extrem sexuell inriktning. Eller omvänt om kvinnan vill saker utöver det gängse. Snackar inte exercis light här.
  • Anonym (Upplever inte sex så, att det är otryggt?)

    Med ett extremt undantag (våldtäktsförsök) så upplever jag inte sex som det minsta otryggt eller att mannen är särskilt pushig, tar för sig utan att fråga eller är obehaglig.

    Utan mer att män är väldigt tacksamma, säger wow! gärna, ja det vill jag, får jag det? wow! Oj jag kommer redan, wow. gärna! osv. tacksamma, lyhörda och rätt...passiva? 

    Inte passiva på det sättet att de är stilla men att de gör som man säger och säger ja gärna till allt (sexuellt). Vill du ta mig bakifrån? Ja gärna...och så gör de det. Vill du att jag är överst? Ja gärna...lite så.

    Med ett otäckt undantag bara, så tycker jag det är genomgående?

  • Martina1970
    Anonym (CH) skrev 2022-05-12 10:05:49 följande:
    Trygghet under sex

    Hallå på er

    Jag hade en fundering
    Vill ni tjejer höra till exempel ?Visst talar du om vad du vill och inte vill?? eller ?Berätta gärna vad du vill? under samlag? Jag kan tycka att det är rätt schysst att tala om det så hon vet att det är helt okej att stoppa, ändra eller liknande beroende på vad hon känner. Det kanske ger en trygghet?

    Sen kanske hon gillar någon som är dominant men nu vet hon i alla fall att det är okej att ?begära?.

    Hur tänker ni om detta och vad hade ni velat höra för att få er lite tryggare?


    För mig räcker det med att veta att orden: Stopp och Nej, respekteras fullt ut av alla inblandade. Det spelar ingen roll om jag eller den/de jag har sex med skriker eller viskar orden. De betyder: sluta genast/ifrågasett det inte, (vi kan prata om det sen om det känns viktigt). Att veta det gör mig trygg, oavsett om det är ett ons eller någon/några jag träffat flera gånger. Samma ord gäller om det är känslor inblandade eller inte.
    Enkelt!
  • Tukt

    Det finns nog en generell önskan hos kvinnor att "mannen ska kunna läsa dom", just för att slippa prata om sex och därmed också sig själva och sina innersta, ofta  förbjudna, önskningar.
    Den ansvarsfördelningen fungerar sällan bra. Även om det inte blir en våldtäkt så riskerar det mer att lämna saker åt slumpen, hurvida sexet blir bra eller ej.
    Jag tror heller inte någon kvinna eller man kommer med en manual för hur och när man ska prata. 
    Så det handlar väl mer om att prova sig fram lite försiktigt och skylla på den lag som faktiskt kräver av oss att ge samtycke.

Svar på tråden Trygghet under sex