• Sandra36

    Både lunch och middag till vuxen?

    Hej! 


    Jag undrar av vilken anledning vuxna äter både lunch och middag varje dag? 


    Barn som växer ska göra det självklart. 


    Men varför vuxna? 


    Jag äter middag mitt på dagen och kvällsmat på kvällen tex äggsmörgås, köttbulle och rödbetssallad smörgås eller smörgås med tonfisk/makrill eller risgrynsgröt. 

  • Svar på tråden Både lunch och middag till vuxen?
  • Sandra36
    BeautifulLiz skrev 2022-05-13 22:37:50 följande:
    Skillnad är det ju, varm vs kall mat.
    Varför är det viktigt för dig att skilja på det?

    Mat äter du ju oavsett.
    Tycker mest att det är konstigt att äta en rejäl middag på kvällen när man är vuxen. Onödigt helt enkelt. 
  • Pope Joan II
    Sandra36 skrev 2022-05-13 22:35:19 följande:

    Jag tycker inte det är samma sak. 


    Jag tycker det är skillnad att tex äta Ris och kycklinggratäng på kvällen (middag) och äggmacka (kvällsmat) 


    Du tillhör de som tycker att det är hemskt att äta tamago yaki till frukost men som tycker det är jätteokej att äta omelett i alla fall under hotellvistelsen, eller hur?
  • Pope Joan II
    Sandra36 skrev 2022-05-13 22:40:48 följande:
    Tycker mest att det är konstigt att äta en rejäl middag på kvällen när man är vuxen. Onödigt helt enkelt. 
    Om man bara har ätit en äggmacka till lunch då?
  • vissli
    Sandra36 skrev 2022-05-13 21:58:21 följande:

    Precis. Äter middag när dom flesta andra äter lunch. Och sen ska dom flesta andra hem och stressar och lagar mat igen på kvällen men jag tar då något smidigare och lägger på en smörgås. Jag är ensamstående med 2 barn så sparar tid och energi också. 


    Till barnen har jag lagat dagen innan som jag värmer till dom på kvällen samma mat som jag har ätit på jobbet mitt på dagen. 


    Fast det är ju samma mat om du äter en ägg/köttbullemacka kall eller om nån äter kokt ägg och köttbullar. Byter brödet mot pasta.

    Tar inte direkt lång tid att laga det. 


     

  • Sandra36
    Pope Joan II skrev 2022-05-13 22:42:04 följande:
    Du tillhör de som tycker att det är hemskt att äta tamago yaki till frukost men som tycker det är jätteokej att äta omelett i alla fall under hotellvistelsen, eller hur?
    Nu förstår jag inte riktigt? Tamago Yaki? 
  • BeautifulLiz
    Sandra36 skrev 2022-05-13 22:40:48 följande:
    Tycker mest att det är konstigt att äta en rejäl middag på kvällen när man är vuxen. Onödigt helt enkelt. 
    En mindre portion mat eller en kötbullemacka... jag blir mindre mätt på alternativ ett.

    Bröd lägger sig som en blöt filt i magen och få mig att känna mig däst.

    Men gör som du vill. Kalla din mat för vad du vill, du äter mat oavsett om den är varm på tallrik eller kall på en skiva bröd.

    Varför tror du att man måste äta en rejäl portion för att man väljer lagad mat framför en stor matig macka?
    Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
  • Sandra36

    Tack fö alla svar. 


    Va intressant att höra hur alla gör. 

  • Undertext

    TS: Jag tolkar din frågeställning som att du undrar varför vuxna väljer att äta två lagade måltider istället för en lagad måltid som du gör? Jag gör det delvis för att jag tycker det är godare med ett lagat mål mat jämfört för mackor/gröt. Men också för att jag inte skulle få i mig all den näringen jag behöver om jag tog en köttbullemacka istället får en lagad måltid med balanserat intag av kolhydrater, proteiner och fetter  


    Gör för övrigt alltid storkok på några maträtter så lägger ner 3-4 timmar i veckan på planering/storhandling/matlagning. 

  • Sandra36
    Undertext skrev 2022-05-13 22:59:37 följande:

    TS: Jag tolkar din frågeställning som att du undrar varför vuxna väljer att äta två lagade måltider istället för en lagad måltid som du gör? Jag gör det delvis för att jag tycker det är godare med ett lagat mål mat jämfört för mackor/gröt. Men också för att jag inte skulle få i mig all den näringen jag behöver om jag tog en köttbullemacka istället får en lagad måltid med balanserat intag av kolhydrater, proteiner och fetter  


    Gör för övrigt alltid storkok på några maträtter så lägger ner 3-4 timmar i veckan på planering/storhandling/matlagning. 


    Jag tror man får i sig det man behöver om man äter ett mål mat plus lite lättare på kvällen. 


    Men tack för ditt svar. 

  • Tow2Mater
    Sandra36 skrev 2022-05-13 21:58:21 följande:

    Precis. Äter middag när dom flesta andra äter lunch. Och sen ska dom flesta andra hem och stressar och lagar mat igen på kvällen men jag tar då något smidigare och lägger på en smörgås. Jag är ensamstående med 2 barn så sparar tid och energi också. 


    Till barnen har jag lagat dagen innan som jag värmer till dom på kvällen samma mat som jag har ätit på jobbet mitt på dagen. 


    Så du lagar mat på morgonen som du tar med till jobbet och äter som lunch. Och så serverar du barnen rester varje dag. Låter .... konstigt....

    Jag brukar äta rester eller typ nudlar eller fil/yoghurt till lunch, och sen forsoker vi äta lagad mat på kvällen. Om det inte blir McD eller liknande pga pojkens träningar.... som det ofta blir 3 dar i veckan nu under fotbollssäsongen....

    Längtar nu till BBQ kyckligen som ligger på grillen och snart ska serveras, jumm....


Svar på tråden Både lunch och middag till vuxen?