• Sat 14 May 2022 16:45
    47122 visningar
    79 svar
    79
    47122

    Hur tänker ni föräldrar som ger barnen alldeles för unika namn

    Lite kreativitet tycker jag är kul. Sverige har lite väl länge haft samma tråkiga namn. Men jag skulle inte kalla ett barn Princess heller.  Det påminner mig lite om folk ifrån en del afrikanska länder, där det verkar vara jättevanligt att döpa barn till Precious eller Jewel eller liknande. Och pojkar till Sunday eller andra .... begrepp. ;) 

    Däremot har jag hört bra idéer t.ex. en kombination av två namn, så som Jovin. Och jag tycker även att det kan vara kul med utländska namn.  Och jag reagerar numera inte på namn som Texas eller Mackenzie. Mer ovanligt var att en skolkamrat till sonen hette Delaware. Uppenbarligen hade hans föräldrar bott där nån gång. 

  • Sun 15 May 2022 10:03
    #35
    Anonym (Lisa) skrev 2022-05-14 14:32:51 följande:

    När jag söker på SCB så bär 593 namnet Tiger, 4 stycken Tindrali, 19 Lucifer, 6 Ametist och 87 Princess  i Sverige (som tilltalsnamn). 

    Nu passar inte riktigt våra val in på din fråga men vi valde ett ovanligt namn som två personer i världen totalt har till äldsta (det namnet kommer inte ens upp på sökningar). Troligtvis finns det inte fler än två även fast att vi inte kan veta säkert eftersom inte alla är registrerade som i västvärlden. Det andra barnet har ett namn som är mer ovanligt i Norden (229 i Sverige) men är ett bibliskt namn som är vanligare i andra länder om än nuförtiden ganska ovanligt. 


    Båda namnen valde vi för att vi ville ha släktanknytning. Äldsta barnens namn (som två är bärare av) valde vi för vi tyckte det var fint samt för att namnet inte skulle försvinna eftersom det är ovanligt. 

    Båda namnen har av omgivningen uppfattats som riktiga namn och inget hittepånamn. Det är svårt att veta om de kommer tas på allvar i framtiden eller ej men eftersom ingen reagerat på namnen hittills så hoppas jag att det kommer fortsätta så. 

    Båda våra namnval är äldre namn. Det första påhittat för 200 år sedan. Det jag tror du syftar på är val av namn som är mer typiska andra länders som inte riktigt passar in i Sverige, val av namn som egentligen betyder något annat eller som gemeneman associerar med en annan betydelse än ett namn eller något rent hittepånamn som inte heller helt låter som ett namn. 


    www.expressen.se/kronikorer/diamant-salihu/

    Diamant Salihu - man vänjer sig. Jag kan tycka att det är lite kul med äderstenar. Ruby är ju också ett etablerat namn i England/USA. Jade finns också. Jag tycker det är i så fall bra om det åtminstone låter lite som ett namn och att det är lätt att veta om det är tjej eller kille. Jade och Ruby är ju uppenbara tjejnamn. Ametist - då skulle jag tänka: Antagligen kille, men inte säkert. 
  • Sun 15 May 2022 10:06
    #36
    Anonym (Lillemor) skrev 2022-05-15 04:47:44 följande:
    Ja, Inez är den vanligaste stavningen men har sett några som stavar det Ines också nu för tiden. Inez/Ines är ett vackert namn, verkligen inte WT. 
    Väldigt vanligt i Spanien. Och jag har också för mig att det ofta brukar stavas Inez, så det är inte något som någon har hittat på. Kanske är båda stavningar vanliga. 

    Min dotter har ett spanskt/italienskt namn, och jag tycker det kan ge lite omväxling att låna några namn från andra länder också. 
  • Sun 15 May 2022 10:15
    #38
    Anonym (Jill) skrev 2022-05-14 18:55:57 följande:
    I vilken stad ska han vara minister?
    Eller menade du statsminister?
    En tysk förre detta utrikesminister heter Joschka (Fischer). Dock är det ett smeknamn, egentligen heter han Josef. Men man trodde inte riktigt att han skulle tas på allvar som politiker, inte bara för namnet men han kallades också för "gympasko-politikern". Men han är väldigt respekterad numera. 
  • Sun 15 May 2022 16:55
    #42
    Anonym (Lisa) skrev 2022-05-15 15:29:18 följande:
    Jade trodde jag faktiskt var ett pojknamn med tanke på Jaden. 
    Det verkar kunna vara både och....
  • Tue 5 Jul 2022 10:05
    #59
    Anonym (Hon) skrev 2022-07-05 00:47:04 följande:

    Ovanliga namn börjar bli så vanligt att ha så att när dessa barn växer upp så kommer de vara vana vid alla ovanliga och ev konstiga namn.
    Så om 40-60 år så kommer ingen tycka det är konstigt med en chef som heter Tiger, en politiker som heter Princess eller en läkare som heter Tindrali. 


    Alla är barn av sin tid. Vi kan inte jämföra idag med hur det är i framtiden. Alla kommer att ha haft minst en kompis, säkert flera, med annorlunda namn och kommer se det som normalt.


    Det har förekommit att presidenter eller motsvarande i afrikanska länder, eller framför allt deras fruar, har haft ganska ovanliga namn. Inte inhemska, utan engelska så som Jewel, Precious eller liknande. 

    Tyskland hade en försvarsminister (på 80- eller 90-talet) han hade sen även andra ministerposter) Joschka Fischer, dock var detta ett smeknamn. Han hette egentligen Josef. Men det visste man inte. Och det var ett unikt namn då, åtminstone i Tyskland. Numera har man ett antal politiker med turkiska namn där. Jag minns en Cem Özdemir. Och det börjar bli lite andra ovanliga namn.

    Min man ringde något företag och pratade med någon som hette Elvis. Nåja. Folk vänjer sig ju 
  • Tue 5 Jul 2022 10:16
    #60
    Xenia skrev 2022-07-05 01:09:19 följande:
    Har man ett sådant namn så kommer folk iaf ihåg det.

    Kändisar föregår med gott/dåligt exempel. Så andra föräldrar inspireras. Jag vill att mitt barn blir artist som stor!

    Några kändisbarnnamn: Tristan von Avalon, Havanna, Kid, Texas, Sindy och Lennox, Lexus, Eddie-Lee, Hardy
    De flesta är inte så konstiga. Tristan blev riktigt modernt i Tyskland för ungefär 20/30 år sen. Och det är ju ett gamalt namn från nån legend. Ungefär som att döpa ett barn till Ofelia. Avalon skulle jag kunna tänka mig som förnamn. 

    Jag gillar inte dem "geografiska" namn så mycket. En Lee har vi också i släkten. 
  • Tue 5 Jul 2022 23:03
    #62
    Xenia skrev 2022-07-05 20:24:12 följande:
    Tristan i sig är ovanligt, men det som gör namnet icke ok i mitt tycke är tillägget "von Avalon". 

    Men skulle jag möta en Tristan så får jag undertrycka min lust att säga "och var har du Isolde då?".

    Men i serien "I vår Herres hage" förekommer två bröder Siegfried och Tristan (ofta kallad Tris), för mamma gillade Wagner. Vad sönerna tycker om sina namn framgår inte.
    Så det var som ett andra namn, "von Avalon"? Hur kan man ha ett förnamn med "von"? Låter galet. 
  • Thu 7 Jul 2022 11:18
    #64
    Xenia skrev 2022-07-06 23:01:16 följande:

     Ja, Magnus Hedman och Magdalena Graaf gav sina söner namnen Tristan von Avalon och Carl Lancelot. De gillar tydligen sagorna om riddarna kring det runda bordet. Men det skär sig tycker jag. Tristan är en figur i den keltiska mytologin, det passar inte ihop med det tyska "von". 

    Fiffi Trixiebelle var det en kändis som namngav sin dotter.

    Jag tyckte Carola var out there när hon och Runar namngav sonen Amadeus. Men nu tycker jag att det iaf har en fin betydelse och association till Mozart.


    Det var Bob Geldorf (Fiffi Trixibelle). Andra barnen har också ovanliga namn....Peaches och Pixie. Och han har adopterat sin frus barn som heter Heavenly Hiraani Tiger Lily Hutchence.    Drömmer

    Amadeus har varit poppis i Tyskland under en period. Och det är ju ett namn (som betyder något med älska gud). Ett latinskt namn. Såna var jättevanliga förr i tiden. Jag vet inte om det är likadant i Sverige, men jag har släktforskat i Tyskland och där brukade folk heta Jacobus och Carolus istället för Jakob eller Karl på 16-, 17-, 1800-talet. 
  • Thu 7 Jul 2022 16:53
    #70
    Kiyah skrev 2022-07-07 14:03:55 följande:
    Nu tycker jag iofs Lucifer är fint, med en fin betydelse (betyder Ljusbringare), men nej, Skatteverket godkänner det inte till nyfödda om nu inte reglerna ändrats nyligen.
    Men Skatteverket har ingen rätt heller att tvinga immigranter att byta namn när det kommer hit, och det så det finns folk som heter det i sverige. 
    Jag funderade på Lucidor, men mitt ex var emot. Kanske lika bra. 

    Nej, man tvingar väl inte folk som redan heter något.... och oftast är det ju då på ett annat språk. 
  • Thu 7 Jul 2022 22:13
    #74
    Anonym (Unika tjejnamn) skrev 2022-07-07 17:03:24 följande:

    Passande tråd att fråga i, vad tycker ni om namnet Candy? Vad ger det för spontana associationer?


    Sorry, men jag skulle ha svårt att ta personen på allvar. 
Svar på tråden Hur tänker ni föräldrar som ger barnen alldeles för unika namn