Tvivelaktig faktura från kommunen
Hej.
I och med att mitt barns andra förälder lyckades få barnet LVU-placerat så skickades en "kommunicering" ut där man på en blankett skulle fylla i sin nuvarande inkomst, tjänar man minst 120 000 per år ska man betala ett visst underhållsbidrag till kommunen. Enligt denna "kommunicering" behövdes inga underlag bifogas, förutom den här blanketten. Jag skickade med 2020 års deklaration för att vara på den säkra sidan, och fyllde i samma siffror som från deklarationen då jag trodde att inkomsten inte skulle diffa allt för mycket från den i deklarationen.
Själva informationen på pappret var luddig men jag fyllde då i detta och skickade in, de tyckte att det såg bra ut och skulle återkomma om de hade några frågor. Vilket de inte gjorde, frid och fröjd tänkte jag.
Ändå skickar de ut en ny "kommunicering" bara några dagar efter att min blankett har kommit dem tillhanda och har mage att besluta att jag ska betala högsta underhållsbidraget, 1673 kr per månad, och hävdar att jag inte har skickat med något underlag, som de inte ens bett mig skicka in i första "kommuniceringen", förutom den här medföljande blanketten. Nu heter det att jag ska gå in på någon sida på Skatteverket och skriva ut en lista på mina inkomster månad för månad. En funktion som jag inte ens kände till då jag inte behövt använda den tidigare.
Och innan man ens fått en chans att göra detta dimper första fakturan ner i brevlådan. Jag själv har torrt på fötterna och tjänar dessutom mindre nu än 2020.
Får det gå till så här? Kan kommuner verkligen göra vad fan som? Vad gör jag med denna faktura? Hur bestrider jag den? Jag kan ju som sagt bevisa att mina årsinkomster inte överstiger 120 000, men detta lär ju inte ändra något kring fakturan som redan skickats ut?
Bara det faktum att de skickar ut "kommunicering" nr 2 bara några dagar efter att jag skickat in blanketten tyder ju på att allt är uppgjort och förutbestämt sedan tidigare.
Det är inte första gången den här kommunen / deras chefer gör tvivelaktiga saker.