• Anonym (Ts)

    Hur äter man för en bra viktnedgång?

    Försöker ta tag i vikten just nu när jag äntligen har lite motivation och det har väl gått bra hittills med vågen, men känner ändå inte att jag gör "rätt" för jag förstår inte riktigt hur jag bör äta. 

    För det första - vad tusan äter man om dagarna för att hålla sig till kalorigränsen? Bara lite raps/olivolja och många kalorier försvinner för dagen pga det, blir även inte så smart att äta mat som innehåller grädde, creme fraiche osv eftersom det innehåller många kalorier. Trots små portioner blir det ändå många kalorier. Så vad ska man äta? Torr mat utan sås? Sallad utan avokado och olivolja?

    För det andra - hur ofta ska man äta? Jag är van vid att äta ca 1 gång om dagen på kvällen men då brukar jag vara jättehungrig så blir en väldigt stor portion. Har försökt fördela så jag äter minst 2 mål om dagen iallafall men kalorierna räcker som sagt oftast inte till.. vilket gör att jag hellre struntar i att äta (på en hel dag alltså), för att sedan dagen efter må fysiskt dåligt i kroppen och börja frossa i mig. 

    Några bra tips på hur man lyckas gå ner på ett BRA sätt? Dvs så kroppen ändå mår bra, inga dieter. 

  • Svar på tråden Hur äter man för en bra viktnedgång?
  • Anonym (L)

    Protein, mycket grönsaker och fibrer.


    Frukost för mig är havregrynsgröt på 1 dl havregryn och vatten och lite kanel, plus två kokta ägg.
    Middag kan vara en tallrik blandade grönsaker och kycklingfilé. Lagar man den i ugn behövs ingen olja eller smör att steka i. Eller broccoli och ungsbakad lax. Kyckling och fisk är bra protein. Ett par skedar turkisk yoghurt som "sås" är inte många kalorier heller.
    Sallad på vanlig isbergsallad, gurka och paprika är saftigt nog för mig utan att jag behöver blanda i olja i salladen. Tycker ändå att olja i sallad inte smakar bra.

  • StudierKemi

    Ät gärna vegetarisk för att det har mindre kalorier.
    Drick ingefära-avkok (hemmagjort), då denna håller blodsockret på en stabil nivå! Själv har jag aldrig en dag utan 2 glas (?) ingefära avkok, och jag väger 48 kg till 162 cm (jag är kort, men ändå). Jag hade inte klarat detta utan vegetarisk mat och ingefära.

  • Anonym (Minus)

    Det beror lite på utgångsläget. Hur fet man är. Ska man gå ner över 100 kg ska man enligt Dr Now äta 1200 kalorier per dag fördelat på 3 ggr per dag och nästan enbart protein. Vissa av hans patienter har gått ner runt 50 kg på en månad. Men överlag äta regelbundet, lite eller inget sött, mycket protein, långsamma kolhydrater. Och nej, sås behövs verkligen inte. Jag är ingen såsätare öht och vi i vår familj äter mest "torr" mat. Grädde är oerhört sällsynt.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (L) skrev 2022-05-14 19:42:42 följande:

    Protein, mycket grönsaker och fibrer.


    Frukost för mig är havregrynsgröt på 1 dl havregryn och vatten och lite kanel, plus två kokta ägg.
    Middag kan vara en tallrik blandade grönsaker och kycklingfilé. Lagar man den i ugn behövs ingen olja eller smör att steka i. Eller broccoli och ungsbakad lax. Kyckling och fisk är bra protein. Ett par skedar turkisk yoghurt som "sås" är inte många kalorier heller.
    Sallad på vanlig isbergsallad, gurka och paprika är saftigt nog för mig utan att jag behöver blanda i olja i salladen. Tycker ändå att olja i sallad inte smakar bra.


    Tack! Är lite sådana inlägg jag behöver för att förstå lite hur andra äter.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Minus) skrev 2022-05-14 22:57:39 följande:

    Det beror lite på utgångsläget. Hur fet man är. Ska man gå ner över 100 kg ska man enligt Dr Now äta 1200 kalorier per dag fördelat på 3 ggr per dag och nästan enbart protein. Vissa av hans patienter har gått ner runt 50 kg på en månad. Men överlag äta regelbundet, lite eller inget sött, mycket protein, långsamma kolhydrater. Och nej, sås behövs verkligen inte. Jag är ingen såsätare öht och vi i vår familj äter mest "torr" mat. Grädde är oerhört sällsynt.


    Behövs och behövs.. är mycket man inte behöver men vill gärna hitta sätt att kunna gå ner på ett bra sätt utan att behöva leva på tråkig och torr mat resten av livet. 
  • enola

    Jag går emot alla andra här och säger att kroppen behöver fett. Dock ska det såklart vara nyttigt fett, från t.ex avocado, ägg, olivolja, smör. Inga halvfabrikat och annat som innehåller transfetter. Långsamma kolhydrater, dvs undvik stärkelserik mat som potatis, vetemjöl (bröd, vanlig pasta etc.) och satsa på att få dina kolhydrater från baljväxter, havregryn etc. 
    Grönsaker kan du äta precis hur mycket du vill. Gärna fiberrika grönsaker som broccoli, vitkål, blomkål och spenat. Även baljväxter kan du äta dig proppmätt på utan att få i dig så många kalorier. Ett exempel: vi gjorde en gryta igår på broccoli, haricots verts, paprika, vitkål, morötter, tofu och kokosmjölk. Den innehöll 84 kcal/100 g, vilket innebär att jag, som ska äta ca 1500 kcal/dag hade, om jag bara ätit sån under dagen, hade kunnat äta 1,8 kg gryta. Packad med näring och mättande. En vegetarisk chili med blandade baljväxter, lök och krossade tomater innehåller ca 100 kcal/100 g. Du kan garanterat äta dig proppmätt på 300-400 kcal.
    Man behöver absolut inte gå hungrig för att man ska gå ner i vikt :)

  • Anonym (-70 kg)

    Jag har gått ner över 70 kg. Från ca 125 till 53. Det var 5 år sen jag landade där och jag äter fortfarande likadant som under viktnedgången.

    Jag kan återkomma och berätta hur jag äter. 

  • Anonym (Minus)
    Anonym (Ts) skrev 2022-05-14 23:10:06 följande:
    Behövs och behövs.. är mycket man inte behöver men vill gärna hitta sätt att kunna gå ner på ett bra sätt utan att behöva leva på tråkig och torr mat resten av livet. 
    Så du tror att vi äter torr och tråkig mat bara för att vi inte äter en massa gräddsåser jämt? Det gör vi absolut inte. Men dränka fullt ätbar och god mat i en massa sås bara för att är mer en vana än en nödvändighet. De gånger jag gör köttfärssås och dillsås har jag lättmjölk i. Funkar utmärkt. Mjöl ger tjockhet och kryddor smak.
  • Anonym (Periodisk fasta)

    Jag äter en gång om dagen plus lite frukt och nötter. 
    Mitt ätfönster är ca 3-4 timmar mitt på dagen, men det går lika bra att äta på kvällen eller morgonen. Jag äter mig hellre rejält mätt en gång än att gå runt och vara småhungrig hela tiden. Det går så lätt att vänja sig vid och midjemåttet går ner stadigt. 

  • Anonym (Periodisk fasta)

    Äter helt vanlig mat. Lunchmat på restaurang på jobbet och hemlagad mat när jag är hemma. Husmanskost typ. Det krävs inga speciella matvaror för att gå ner i vikt. Det är kalorier in och kalorier ut som gäller. 

  • katrinp

    Jag rekommenderar faktiskt 66dagars utmaningen skriven av Ulrika Davidsson, lätt att följa, enkla recept som är goda och inte massa lightprodukter. Vi kör medelhavsvarianten och har än så länge gått ner 8 kg, går in på vecka 5 imorgon. Både jag och min man gillar den, och vi har ändå haft en dag varje vecka där vi äter utanför recepten. Har också bytt ut recept mot andra med samma antal kval.
    Men det kräver en hel del planering, eftersom det ju är färska grönsaker, så får helt plötsligt handla mycket oftare, men det är det värt.

Svar på tråden Hur äter man för en bra viktnedgång?