Inlägg från: Anonym (Strattera) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kaffedraken)

    Ni som är vuxna vad är era erfarenheter av Strattera?

    Jag har tagit Strattera några dagar nu (startdos på 25 mg) och skulle gärna höra andras erfarenheter. Hur snabbt märkte ni effekt, fick ni några biverkningar? 


    Är Strattera bättre eller sämre än mediciner som concerta? Jag har fått för mig att den är mildare eftersom den inte är narkotikaklassad. Jag har inte en ADHD diagnos så det här var det enda läkaren kunde skriva ut. Strattera användes tidigare mot depression. 


     

  • Svar på tråden Ni som är vuxna vad är era erfarenheter av Strattera?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Johanna) skrev 2022-05-15 18:04:56 följande:

    Jag fick bara biverkningar, inga positiva effekter alls. Det var som att alla mina ADHD-symtom förvärrades. Jag blev än mer ofokuserad och stressad, fick ökad ångest etc. 

    Men jag vet också att många blir hjälpta av Strattera så mina erfarenheter säger inte så mycket om hur den funkar för någon annan.

    Idag har jag ingen ADHD-medicin alls. Det som funkar för mig är att jobba med bra rutiner, kost, motion, sömn och meditation.


    Trist att den inte fungerade för dig. Jag har läst många negativa berättelser därför är jag skeptisk. 


    Jag hoppas må så pass bra och fokuserad så att jag kan satsa på rutiner som sömn, motion och mat på regelbundna tider något som inte fungerar alls med följden att jag har exploderat i vikt. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (gg) skrev 2022-05-15 16:29:47 följande:

    Jag fick ingen effekt (har ADD), men däremot biverkningar, det var dock så längesedan att jag inte minns exakt vilka, men tror magen blev knepig och att jag fick ångest, får det av nästan alla mediciner.

    Varför får du den?


    Trist att det inte fungerade för dig. Har du hittat något annat som fungerar bättre? 


    Diagnoserna jag har på papper är bipolär typ 2, autism nivå 1 och generellt ångestsyndrom. Jag är osäker på om jag har ADHD/ADD en del tyder på det annat talar helt emot det. Jag har det i släkten så det finns definitivt en ärftlig komponent. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (gg) skrev 2022-05-15 20:01:33 följande:
    Jag har provat alla mediciner för adhd, men ingen fungerar i längden för mig. Jag gör som den andra som skrev i tråden, försöker ha rutiner osv, men har också anpassat till ett liv jag bättre klarar av, andra arbetstider än förut osv. 
    Tack för tipset. Rutiner har inte fungerat under en längre tid för mig och jobbat har jag inte gjort på en herrans massa år. Jag har snart testat mig igenom de mediciner som finns så jag hoppas på det här. 
    Anonym (Johanna) skrev 2022-05-15 19:50:33 följande:
    Om du bestämt dig för att faktiskt testa en medicin får du passa dig för nocebo-effekten (omvänd placebo). Du är det nog inte så bra fästa allt för mycket uppmärksamhet vid andras negativa upplevelser.

    Hur som önskar jag dig lycka till och att du finner en väg som funkar för dig.
    Tack
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (gg) skrev 2022-05-16 00:10:47 följande:

    Jag klarade heller inte av att arbeta under många år. Det kom jag igång med tack vare adh-medicin (elvanse) dock klarade jag inte av medicinen efter 3 år, blev sjukskriven ett par år igen. Nu hoppas jag det ska fungera ett tag, helt alltid förstås, men får tyvärr svackor då jag antingen orkar arbeta men inte städa hemma eller tvärtom...


    Vad tur att den fungerade ett tag i alla fall. Bara tre år av normalt liv skulle betyda massor för mig nu.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Bra tips ändå) skrev 2022-05-16 19:26:17 följande:

    Har testat det mesta mot adhd utom just den. Tycker varenda adhd-medicin jag fått triggar igång sug på att använda amfetamin (och annat) jag tidigare missbrukat så då är jag hellre dampig.

    Men tänker mest för sambons skull (mest han som drabbas av min adhd) om inte den vore värd ett försök om det är annorlunda.


    Då kanske Strattera är något för dig. Den är inte narkotikaklassad. Funkar det inte är ingen skada skedd.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (J) skrev 2022-05-17 18:44:23 följande:

    Inte haft just Strattera - men en annan som också är strikt noradrenalinåterupptagshämmare pga en något annan biverkansprofil. 

    Den gav absolut resultat på arbetsminnet, blev tydligt bättre på soduku när jag åt den, det blev i slutändan inte värt biverkningarna dock. Den kraftiga magknip jag fick i början gick bort efter några veckor men muntorrhet och konstiga svettningar blev kvar (nu var just den jag tog en med lite mer av sådana biverkningar men färre av de ovanliga men mer farliga). 
    Däremot gav det inte en så dramatisk effekt så att det skulle lösa att rutiner etc. som inte gått att fungera innan skulle få det. 

    ADHD och ASD går ofta lite ihop och flytande vad som är vad och kombinationen gör ju tyvärr att det där med de exekutiva funktionerna och att få saker gjort blir extra svårt och att man kan behöva mer hjälp. Har för egen del båda och där ASD diagnosen var det som behövde tvingas dit lite för att få rätt hjälp från samhället. Men det kan ju lika gärna vara tvärt om om medicinering kan hjälpa ordentligt. Är nog bra om du får en utredning om det också om det inte redan gjorts. Har det gjorts och du inte uppfyllde diagnosen är det inte så troligt att medicinering skulle hjälpa så mycket. 

    Om du är bipolär är du nog redan medicinerad mot det? Hoppas de håller noga koll på interaktionerna. Feldiagnostiserades med depression i tonåren och fick då SSRI och SNRI vilket jag inte tålde. Det är inte helt ovanligt att man med neuropsykiatriska störningar har annorlunda och/eller kraftigare reaktioner på den typen av mediciner vad jag förstår. 


    Tack för ditt svar. Jag har inte gjort någon utredning på ADHD. Strattera användes ursprungligen för depression så jag hoppas den ska ha effekt där också. Mitt största problem är koncentration, uthållighet och trötthet, jag är jämt trött och det förstör så mycket att jag helst skulle sova fast jag inte vill något annat än att göra saker. I perioder är jag helt sängbunden. Att jobba, ha hobbys, ha en relation, eller få barn är helt uteslutet pga tröttheten. Läkarna försöker få det till att det beror på autismen men jag tror inte det. Ingen med NPF jag har träffat är såhär trött. 


    Jag fick också SSRI och SNRI i början och tålde det inte heller. Jag tycker det är hemskt att det inte forskas på hur vi med NPF reagerar på mediciner. Särskilt eftersom samsjuklighet är så vanligt. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (J) skrev 2022-05-18 14:53:50 följande:
    Har också förlamande trötthet och väldig uttröttbarhet, det är faktiskt inte så ovanligt med koppling till autismen. Har själv halv sjukersättning pga just den tröttheten. Den har det inte hjälpt med varken noradrenalinsåterupptagshämmare eller centralstimulerande (komiskt nog så gör den centralstimulerande att jag för en gångs skull slappnar av på riktigt så att jag visserligen mår bra men även att jag lätt somnar), däremot hjälper det koncentrationen, vilket i teorin kan hjälpa att man inte blir så trött av att försöka koncentrera sig - själv har jag aldrig upplevt att det gett tillräckligt av sådan effekt för att påverka tröttheten mycket. Kanske för att jag har väldigt stora problem med att filtrera alla sinnesintryck (syn, hörsel, lukt framförallt men även känsel en del) så att det alltid kommer utmatta mig (har du liknande problem och aldrig provat aktivt brusreducerande hörlurar så rekommenderar jag det varmt, det är gudasänt i tröttare perioder att få en paus från i alla fall ljud även om jag önskar de var effektivare då jag har extremt bra hörsel)

    Strattera (och andra rena noradrenalinsupptagshämmare) tror jag inte skrivs ut för depression längre i princip då de helt enkelt inte har mycket effekt där trots att det var de de ursprungligen utvecklades för. 
    Men du får väl helt enkelt se hur mycket det har effekt för dig, men det tar ju generellt typ upp till ett par månader innan man helt ser och dos kan behöva justeras etc. 

    Trötthet är en sak men jag kan inte leva ett vanligt liv, inte ha intressen, förhållande, vänner, en meningsfull fritid, ingenting. Det går ett tag sen förstörs det när jag blir sängbunden. De med autism klarar av att åtminstone sitta ner i soffan jag måste ligga. Det har inte alltid varit såhär, fram till jag var 25 var jag pigg som alla andra. Det är något som är fel.

    Jag är känslig för synintryck och ljud men lukt och känsel och smak har jag inga problem med alls. Jag har alltid öronproppar när ljudnivån är för hög det fungerar bra. Lyrica (medicin) hjälper också. Är det några speciella öronproppar du använder? Vart köper du dem? 


    Jag har börjat få effekt av Stratteran redan nu, jag är lugnare och kan numera läsa böcker något jag verkligen saknat. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (gg) skrev 2022-05-18 16:06:46 följande:

    Intressant du nämner lyrica, det är den enda medicinen jag lyckats ta en period utan hemska biverkningar. fast sen blev jag tvingad av läkare att sluta med den, pga den passade inte när man skulle gå i terapi. 

    SSRI och SNRI går inte för mig heller, har provat de flesta av dem.

    Har du kollat så du är helt fysiskt frisk?


    Varför fick du inte ta den när du gick i terapi? Jag fick lyckligtvis fortsätta med mina mediciner när jag gick i terapi annars hade jag inte kunnat ta till mig någonting.

    De har tagit de vanliga proverna, sköldkörteln, vitaminer mm men inte hittat något fel. Eftersom jag både har autism och är bipolär vill de inte gå vidare med något annat. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (gg) skrev 2022-05-18 16:40:55 följande:
    Nej ok. Jag är iof oftast också trött och blir utbränd regelbundet, även om det verkar värre för dig. Men det finns ju andra orsaker till så extrem trötthet liksom. 

    Jag gick i traumaterapi, man får inte ta lyrica eller bensodiazepiner då.
    Det är nog olika regler på olika ställen. Jag bearbetade trauma i psykoterapi.
Svar på tråden Ni som är vuxna vad är era erfarenheter av Strattera?