• Anonym (Avundsjuk)

    Så avundsjuk på vackra människor. :(

    Ibland, när jag ser riktigt vackra människor så kan jag bli så jävla avundsjuk att jag bara vill försvinna. Jag är riktigt ful. 

    Det är ju populärt bland folk att säga att 'skönhet kommer inifrån'. Och visst, en fin personlighet gör absolut en person finare, men det tar inte ifrån vikten av riktig skönhet. Fina ansiktsdrag och symmetrisk kropp till exempel, fri från sjukdomar och skador.

    Jag har ärr, är osymmetrisk och allmänt FUL.
    Jag lider av självhat, och ibland känns det inte värt att leva längre.

  • Svar på tråden Så avundsjuk på vackra människor. :(
  • Anonym (A)
    Anonym (Diana) skrev 2022-05-18 17:10:09 följande:
    Sedan jag fick barn insåg jag att livet handlar om annat än utseende. Det är egentligen helt sjukt att vi lägger ner så mycket tid och pengar, oro och dåligt mående på det när man kan må bra, ha trevligt och njuta av livet. Jag tror att du skulle behöva något annat som tar upp din tid så att du inte hinner tänka så mycket och som skiftar ditt fokus, då kommer du må så mycket bättre.
    Håller med
  • Anonym (Diana)
    Anonym (Avundsjuk) skrev 2022-05-18 17:38:07 följande:
    mm... men jag är ju både permanent sjuk, ful och lider av depression och ångest. 
    Jag skulle haft ett bättre liv om jag inte var sjuk, och om jag såg 'bra' ut. Som tidigare sagts- de som ser bra ut blir lyckligare. Lättare att få jobb, får bättre självförtroende, har lättare att få relationer. 

    ALLT blir bättre av god hälsa och 'estetik'.
    Jag tror de som ser 'normalt bra' ut inte fattar hur jäkla mycket sämre ens liv kan vara om man är riktigt jäkla ful. 
    Som sagt- snygga personer har det lättare från början. 
    Bättre psykisk och fysisk hälsa gör att man har ett bättre liv.

    att ha bra grundförutsättningar som dessa gör ju att man inte BEHÖVER fokusera på sitt utseende (eller andra tillkortakommanden.)
    Enkel matematik. Alla har inte samma lott i livet.

    Jag är så jävla trött på allt. F*cking hell. 
    Missade att du skrivit att du har en permanent sjukdom och förstår att det är jobbigt, men jag tror att det är din depression som är ditt största hinder för att må bra och trivas med dig själv. Du skulle behöva prata med någon och få hjälp med depressionen och ångesten. Det finns för övrigt många rent objektivt snygga människor som har låg självkänsla och dåligt självförtroende och som inte alls tycker att dom är snygga eller duger. Dom kanske också har ångest och mår dåligt fastän det inte märks på dom. Alla människor kämpar med något. Jag tror inte heller att livet blir perfekt bara för att man ser bra ut. Du fokuserar för mycket på det ytliga, livet handlar om så mycket mer än så. Ta hand om dig.
  • Anonym (Avundsjuk)
    Anonym (Diana) skrev 2022-05-19 00:33:30 följande:
    Missade att du skrivit att du har en permanent sjukdom och förstår att det är jobbigt, men jag tror att det är din depression som är ditt största hinder för att må bra och trivas med dig själv. Du skulle behöva prata med någon och få hjälp med depressionen och ångesten. Det finns för övrigt många rent objektivt snygga människor som har låg självkänsla och dåligt självförtroende och som inte alls tycker att dom är snygga eller duger. Dom kanske också har ångest och mår dåligt fastän det inte märks på dom. Alla människor kämpar med något. Jag tror inte heller att livet blir perfekt bara för att man ser bra ut. Du fokuserar för mycket på det ytliga, livet handlar om så mycket mer än så. Ta hand om dig.
    Nej
    jag tror inte heller att alla som ser bra ut och har frisk kropp alltid är lyckliga och aldrig har ångest. Jag har aldrig påstått det. Jag är väl medveten om att många mår riktigt dåligt trots framgång på olika plan.

    Men det här är min verklighet, och i min situation- så är en permanent sjuk kropp (med tillhörande fula utseende) något som sänker hela min självbild, och förmåga till lycka. Jag menar att hade mitt grundmående varit bättre hade jag förmodligen inte haft lika stor risk att drabbas av långvariga depressioner.

    Och jag är allt annat än ytlig. Jag vet att personlighet och djup är viktigt för att både må bra och uppfattas som 'attraktiv' också. Inte bara utseende.
    Min frustration just när jag skapade tråden fokuserade på utseende OCH hälsa. (fri från skador på kroppen.)

    Det är inte ytligt att må dåligt av att ens kropp STÄNDIGT är sjuk. Permanent skadad. Det påverkar hela mitt mående.

    Jag tycker inte heller att man ska bortse från att 'vackra' människor oftast är både mentalt och fysiskt hälsosammare.
    Det ingår liksom lite i varför vi människor anser att någon ser vacker ut- personen utstrålar hälsa. (helst både mental och fysiskt god hälsa.)

    Jag skrev om det 'ytliga', men jag vet att det ytliga hör ihop med hälsa. Så fungerar människor.
    De flesta väljer till exempel partner efter uppfattad hälsa.
    De flesta 'presterar bättre i livet' på alla plan om de är friska psykiskt och fysiskt.

    Så du kan genast sluta kasta epitet efter mig att jag skulle vara någon som 'fokuserar' på det ytliga.
    Jag vet vad livet handlar om. Och för mig fattas det förutsättningar att må bra och vara 'lycklig' på mer än ett plan, alltså fysiskt, mentalt, socialt.
  • Anonym (Diana)
    Anonym (Avundsjuk) skrev 2022-05-19 10:59:29 följande:
    Nej
    jag tror inte heller att alla som ser bra ut och har frisk kropp alltid är lyckliga och aldrig har ångest. Jag har aldrig påstått det. Jag är väl medveten om att många mår riktigt dåligt trots framgång på olika plan.

    Men det här är min verklighet, och i min situation- så är en permanent sjuk kropp (med tillhörande fula utseende) något som sänker hela min självbild, och förmåga till lycka. Jag menar att hade mitt grundmående varit bättre hade jag förmodligen inte haft lika stor risk att drabbas av långvariga depressioner.

    Och jag är allt annat än ytlig. Jag vet att personlighet och djup är viktigt för att både må bra och uppfattas som 'attraktiv' också. Inte bara utseende.
    Min frustration just när jag skapade tråden fokuserade på utseende OCH hälsa. (fri från skador på kroppen.)

    Det är inte ytligt att må dåligt av att ens kropp STÄNDIGT är sjuk. Permanent skadad. Det påverkar hela mitt mående.

    Jag tycker inte heller att man ska bortse från att 'vackra' människor oftast är både mentalt och fysiskt hälsosammare.
    Det ingår liksom lite i varför vi människor anser att någon ser vacker ut- personen utstrålar hälsa. (helst både mental och fysiskt god hälsa.)

    Jag skrev om det 'ytliga', men jag vet att det ytliga hör ihop med hälsa. Så fungerar människor.
    De flesta väljer till exempel partner efter uppfattad hälsa.
    De flesta 'presterar bättre i livet' på alla plan om de är friska psykiskt och fysiskt.

    Så du kan genast sluta kasta epitet efter mig att jag skulle vara någon som 'fokuserar' på det ytliga.
    Jag vet vad livet handlar om. Och för mig fattas det förutsättningar att må bra och vara 'lycklig' på mer än ett plan, alltså fysiskt, mentalt, socialt.
    Jag skrev inte att du är ytlig kopplat till din sjukdom utan att du fokuserar för mycket på utseende. Du skriver ju hur ful du är och att vackra människor är lyckligare, och det verkar som om det är allt som är viktig för dig i livet eftersom det är det du ständigt återkommer till, hur ful du är. Jag försöker få dig att inse att det finns annat i livet som kan göra dig lycklig och må bra och att man inte automatiskt är lycklig bara för att man ser bra ut, men ger upp och lämnar tråden. Hej då.
  • Anonym (Känner igen mig!)

    Hej TS! Ville bara skriva att jag verkligen förstår och känner igen mig. Trots att jag inte ser helt förfärlig ut ( är väl ganska medel egentligen skulle jag tro.) har jag haft förfärligt mycket problem med mitt utseende och mitt mående. När jag var 17 påpekade min kompis något om mitt utseende och efter det trodde jag verkligen att jag såg så förfärlig ut att jag inte ville gå ut. Under den tiden hade jag en söt kille som var galet kär i mig, och jag vågade inte ens träffa honom för trodde verkligen att jag var så ful att ingen kunde kolla på mig.Vi blev tillsamman sedan och var tillsammans i två år, så så hemsk var jag nog inte ;)  Det kan absolut vara så att du är ?ful? men tror väldigt mycket ligger i ditt huvud. Tror egentligen att min problematik i grunden hade med att göra att jag var deprimerad och osäker. Efter det har jag haft problem med psykisk ohälsa och för två år sedan blev jag dessutom diagnostiserad med en kronisk sjukdom som syns på utsidan precis som du. Det är det enda jag kan tänka på då jag har otroligt ont och jag är rädd att folk ska lägga märke till det. Men ingen av mina vänner bryr sig utan dom stöttar mig och min familj också. Jag har gett upp på att träffa killar nu på grund av att jag mår för dåligt, för vet du, relationer är verkligen inte det viktigaste! Men jag har trots allt hopp om att min sjukdom kommer bli bättre och då har jag ändå varit sjuk i två år, bara blivit sämre och sämre och lagt väldigt mycket pengar på vård utomlands och så vidare. Tro mig, jag vet hur mycket det tär på en att vara kroniskt sjuk! Har legat inne i flera månader ibland. Jag bryr mig knappt om hur jag ser ut längre, allt jag vill är att ha en frisk kropp och att slippa ha ont. Har du ont av din sjukdom? Får jag fråga vad det är för sjukdom, hur begränsar det dig? 

    Även fast det känns som att du är ensammast i världen finns det folk som känner igen sig och också är i samma position som dig och vi får stötta varandra helt enkelt. Jag har mått lite bättre nu senast två månaderna just för att jag tvingat mig själv att gå ut och göra saker. Tycker du ska testa det och även psykolog hjälper. Tro mig, jag var ändå den som sa till alla att det var lönlöst eftersom det ändå var min kropp det var fel på. Jag hoppas att du börjar må bättre snart, trots att jag till 100% förstår vad du menar om att folk inte förstår hur det är att vara kroniskt sjuk, speciellt som ung. Kramar! 

  • Anonym (Avundsjuk)
     att slippa ha ont. Har du ont av din sjukdom? Får jag fråga vad det är för sjukdom, hur begränsar det dig? 
    Tack för ditt svar!!
    Jag har förlamning (bland annat) i halva andningsmuskeln.
    Det är andra nerver som är skadade i min kropp också. Men andningen påverkar mig hela tiden. 
    Det både ser fult ut och är jobbigt.

    Det begränsar mig på så sätt att jag ofta har ont om jag springer. Känns som att alla organ trycker mot varandra typ. 
    Känner också ofta som att jag inte får tillräckligt med syre typ, bara till vardags.

    Jag har också nervskador i ena armen som gör att jag kan få svinont när det är kallt ute. Sedan har jag skadade nerver i ett öga som gör att det ser fult ut.
    assymetriskt ansikte helt enkelt. :(

    Har inte nämnt allt. Det är svårt att beskriva hur mycket min kropp påverkar mig varje dag, för de flesta märker ju inte att jag ont på många ställen pga. skadade nerver och organ som trycker mot varandra i magen/bröstkorgen.

    Så ledsen för din skull att du inte heller mår bra. <3

    Men det stämmer som du säger att jag kanske inte är så ful som jag själv tror... 
  • Anonym (Känner igen mig!)

    Jag är säker på att du inte är så ful som du tror! Har också ett ganska asymmetriskt ansikte, det är ju olika vad folk tycker är snyggt men vet många som inte bryr sig så mycket om asymmetri. Och precis som du blir jag också trött på folk som säger att utseende inte är det viktigaste då det har en så stor plats i vårt samhälle vilket är tråkigt. Jag har mycket komplex som jag jobbar på. Men tror det växer bort lite när man blir äldre, då blir ju alla rynkiga och estetiskt fulare och folk slutar bry sig så mycket. 

    Gällande din sjukdom eller skador så förstår jag att det är jätte jobbigt eftersom jag är i en liknande situation. Jag tycker inte att du ska ge upp utan fortsätta träffa läkare! Det har jag gjort och trots att det kanske inte alltid går att få resultat får man iallafall lite hopp. Utvecklingen går framåt och vem vet, om några år kanske dem kommer på något bra! 

    Det är tufft när man känner att sin kropp är för ung för att inte fungera, eller det är iallafall så jag känner, men vad jag har läst har du ju haft det som barn men du kanske ändå känner igen dig i känslan. 

    Vet ju inte mycket om dina skador eller problem men det jag kan tipsa om är bara att försöka njuta av små saker och speciellt de stunder där du kanske inte har ont. När du mår dåligt så försök att inte kolla dig i spegeln för mycket om du har ångest över hur du ser ut. När jag mådde som sämst kunde jag ställa mig och filma mig och peka ut varje liten asymmetri i mitt ansikte vilket verkligen gör allting så mycket värre, tror verkligen att så många hade mått bättre om man inte kollar sig i spegeln så mycket och tar kort. 

    Hur gammal är du, har du familj eller vänner du kan prata med? <3 


     

  • Anonym (Avundsjuk)
    Anonym (Känner igen mig!) skrev 2022-05-20 01:47:36 följande:

    Jag är säker på att du inte är så ful som du tror! Har också ett ganska asymmetriskt ansikte, det är ju olika vad folk tycker är snyggt men vet många som inte bryr sig så mycket om asymmetri. Och precis som du blir jag också trött på folk som säger att utseende inte är det viktigaste då det har en så stor plats i vårt samhälle vilket är tråkigt. Jag har mycket komplex som jag jobbar på. Men tror det växer bort lite när man blir äldre, då blir ju alla rynkiga och estetiskt fulare och folk slutar bry sig så mycket. 

    Gällande din sjukdom eller skador så förstår jag att det är jätte jobbigt eftersom jag är i en liknande situation. Jag tycker inte att du ska ge upp utan fortsätta träffa läkare! Det har jag gjort och trots att det kanske inte alltid går att få resultat får man iallafall lite hopp. Utvecklingen går framåt och vem vet, om några år kanske dem kommer på något bra! 

    Det är tufft när man känner att sin kropp är för ung för att inte fungera, eller det är iallafall så jag känner, men vad jag har läst har du ju haft det som barn men du kanske ändå känner igen dig i känslan. 

    Vet ju inte mycket om dina skador eller problem men det jag kan tipsa om är bara att försöka njuta av små saker och speciellt de stunder där du kanske inte har ont. När du mår dåligt så försök att inte kolla dig i spegeln för mycket om du har ångest över hur du ser ut. När jag mådde som sämst kunde jag ställa mig och filma mig och peka ut varje liten asymmetri i mitt ansikte vilket verkligen gör allting så mycket värre, tror verkligen att så många hade mått bättre om man inte kollar sig i spegeln så mycket och tar kort. 

    Hur gammal är du, har du familj eller vänner du kan prata med? <3 


     


    Jag vill inte outa min ålder. Jag är vuxen sedan många år. Jag har vänner och familj, men de blir också sura på mig om jag beklagar mig över hur jag mår. Så det hjälper inte att prata med dem.

    Läkare gör ingen nytta alls, så de bryr jag mig inte om.
    De har inte gett mig något som helst stöd hittills i livet angående mina skador.

    Jag tror jag ska försöka att ta hjälp av någon annan professionell som inte är allmänläkare. Någon som bryr sig om det funktionella i kroppen på riktigt. Men jag vet inte ens om de kan göra något.

    Tack för att du bryr dig iallafall! 
  • Anonym (Ingen har allt)

    Förstår dig TS. Att vara vacker är en sån gåva/tillgång och livet blir så mycket bättre och mer spännande. Man tjänar mer, har lättare för att få jobb, sex, partners, tjäna pengar, får mer respekt, mer framgång osv. Listan kan göras lång.
    Sen finns ju grader av skönhet på samma sätt som att smaken är olika trots att det finns vissa utseendemässiga ideal i varje kultur och samhälle, varav vissa mer eller mindre alltid ansetts vara tecken på skönhet.

    Vissa drag och proportioner återkommer hela tiden genom historien och anses åtråvärda.

    Idag mer än någonsin är det ju omöjligt att undvika, då man får idealen upptryckta i huvet varje gång man sätter på en skärm, läser en tidning, ser en film, kollar runt på stan och ser skönhetstrender och vad som anses åtråvärt. Svårt att slippa denna hets med sociala medier och speciellt om man bor i storstäder där än ängsligheten kring mode och utseenden är extra stor och alla mer eller mindre tvingas in i samma mall.
     
    Jag kan också bli otroligt avundsjuk på vissa typer av kroppar och utseenden, trots att jag haft många fördelar pga av mitt yttre och fått mycket uppmärksamhet och varit begärlig för många. Jag skulle kunna offra en hel del för att få ha en nästintill hårlös kropp med långa slanka ben och endast fjun till hår då jag brottats med hårighet sedan tonåren. Hade också gärna varit lite längre, smalare, snyggare tänder, mun, tjockare hår, snyggare leende och händer osv. Man blir nog aldrig helt nöjd, för det finns ju alltid konkurrens och minst lika snygga eller snyggare än en själv. Så gäller säkert också för supermodellerna och snygga kändisar som lever på sitt utseende.

    Som tröst TS finns det alltid möjlighet till förbättring hur missnöjd man än är.

    Att ändra frisyr, byta klädstil, sminka sig annorlunda, banta några kilo, börja träna och  t ex göra yoga, mindfullness och andra mer inåtreflekterande och kärleksfulla övningar och rutiner kan bättra på självkänslan och utstrålningen, likaså att utöva kreativa sidor och upptäcka sina inre talanger. Sånt gör en mer nöjd och vacker som människa:)

  • Anonym (Avundsjuk)
    Anonym (Ingen har allt) skrev 2022-05-24 18:33:27 följande:

    Förstår dig TS. Att vara vacker är en sån gåva/tillgång och livet blir så mycket bättre och mer spännande. Man tjänar mer, har lättare för att få jobb, sex, partners, tjäna pengar, får mer respekt, mer framgång osv. Listan kan göras lång.
    Sen finns ju grader av skönhet på samma sätt som att smaken är olika trots att det finns vissa utseendemässiga ideal i varje kultur och samhälle, varav vissa mer eller mindre alltid ansetts vara tecken på skönhet.

    Vissa drag och proportioner återkommer hela tiden genom historien och anses åtråvärda.

    Idag mer än någonsin är det ju omöjligt att undvika, då man får idealen upptryckta i huvet varje gång man sätter på en skärm, läser en tidning, ser en film, kollar runt på stan och ser skönhetstrender och vad som anses åtråvärt. Svårt att slippa denna hets med sociala medier och speciellt om man bor i storstäder där än ängsligheten kring mode och utseenden är extra stor och alla mer eller mindre tvingas in i samma mall.
     
    Jag kan också bli otroligt avundsjuk på vissa typer av kroppar och utseenden, trots att jag haft många fördelar pga av mitt yttre och fått mycket uppmärksamhet och varit begärlig för många. Jag skulle kunna offra en hel del för att få ha en nästintill hårlös kropp med långa slanka ben och endast fjun till hår då jag brottats med hårighet sedan tonåren. Hade också gärna varit lite längre, smalare, snyggare tänder, mun, tjockare hår, snyggare leende och händer osv. Man blir nog aldrig helt nöjd, för det finns ju alltid konkurrens och minst lika snygga eller snyggare än en själv. Så gäller säkert också för supermodellerna och snygga kändisar som lever på sitt utseende.

    Som tröst TS finns det alltid möjlighet till förbättring hur missnöjd man än är.

    Att ändra frisyr, byta klädstil, sminka sig annorlunda, banta några kilo, börja träna och  t ex göra yoga, mindfullness och andra mer inåtreflekterande och kärleksfulla övningar och rutiner kan bättra på självkänslan och utstrålningen, likaså att utöva kreativa sidor och upptäcka sina inre talanger. Sånt gör en mer nöjd och vacker som människa:)


    Tack för ditt svar. <3

    Jag ska försöka jobba mer med det jag har... göra det bästa av situationen.. Både mentalt och fysiskt.

    Jag är avundsjuk på de som har en bra grundhälsa, och som har vackra ansikten och tjockt hår. 
    Jag jobbar på det lite var dag. Att göra det bästa av det jag har, både kroppsligt och mentalt. 
Svar på tråden Så avundsjuk på vackra människor. :(