• Anonym (Kajsa)

    Är jag för ”snål” mot barnen?

    Har tre barn. Ett på 12 år och den andra på 17 år Och den tredje på 19 år. alla är tjejer. 12 åringen får 150 kr i veckan. Köper kläder åt henne som jag tar av barnbidraget. Hon får inga nya jackor utan köper begagnat. Ska hon få kläder så är det alltid på rean. Köper inte kläder varje månad. Köper kläder åt henne 3 gånger per år och då får det räcka åt henne hela året. Godis, glass och bio får hon stå för själv. 

    Stora tjejen får hela sitt studiebidrag. Hon får stå för alla kläder själv. Även nöjen och skönhet. händer Nån gång per år att jag hjälper henne om hon vill köpa ny jacka eller skor..  hon  håller på att färga håret, sminkar sig och använder clips on löshår. och då lägger hon hela studiebidraget på skönhet och kläder. Vissa gånger spar hon flera studiebidrag för att ha råd med löshår.  Jag tycker hon ska jobba och tjäna egna pengar då hon är stor nog. 


    19 åringen får stå för allt själv. jag hjälper inte med pengar alls. Då hon är vuxen... men hon bor fortfarande hemma. men hon jobbar. 


    Tycker ni jag är för snål mot barnen eller är det rätt såhär? 

  • Svar på tråden Är jag för ”snål” mot barnen?
  • Anonym (Hyra)

    Betalar 19- åring för mat och husrum? 
    Mina barn har gjort det. Även han som får understöd från pappan betalar här eftersom han bor heltid. (19)

  • Anonym (Kajsa)
    Anonym (Hyra) skrev 2022-05-17 12:53:47 följande:

    Betalar 19- åring för mat och husrum? 
    Mina barn har gjort det. Även han som får understöd från pappan betalar här eftersom han bor heltid. (19)


    Ja men hon kommer rätt billigt undan 
  • Anonym (Hyra)
    Anonym (Kajsa) skrev 2022-05-17 12:54:41 följande:
    Ja men hon kommer rätt billigt undan 
    Bra ändå. Jag tycker ditt upplägg ser bra ut. 
  • Anonym (S)

    Jag tycker att du håller dem rätt kort, ja. Studiebidraget räcker inte långt om man vill gå till frissan och köpa en tröja.

  • Anonym (Kajsa)
    Anonym (S) skrev 2022-05-17 12:58:22 följande:

    Jag tycker att du håller dem rätt kort, ja. Studiebidraget räcker inte långt om man vill gå till frissan och köpa en tröja.


    Då får dom väl jobba?? 
  • Anonym (jaha)

    Jag tycker det ser ganska vettigt ut. 

    Det är lätt att tycka man är för snål när många andra skämmer bort sina ungar rejält och har även helt andra ekonomiska förutsättningar för det. Ett par med bra löner och delad ekonomi har ju lite mer att ta från än en ensamstående förälder om man säger så.

    Vissa ungar är sjukt bortskämda i min kommun, man kan se 16 åringar glida fram i bmw omvandlade till epa, kryllar av moppebilar som inte heller är speciellt billiga. Jag tror inte det är ungarna själva som betalar försäkring och soppa. Mycket märkeskläder oxå, helt sjukt.

  • Tesskk

    Tycker du är väldigt snål faktiskt. mot alla 3. 12 åringen får bara kläder 3 gånger per år. Hur mycket handlar du då? 12 åringar växer fort. 

  • jellyfishh
    Tesskk skrev 2022-05-17 13:03:59 följande:

    Tycker du är väldigt snål faktiskt. mot alla 3. 12 åringen får bara kläder 3 gånger per år. Hur mycket handlar du då? 12 åringar växer fort. 


    Dessutom bara begagnat eller på rea.. 
  • Mrs Moneybags

    Inte direkt snål, men väldigt sparsam. Om det är för snålt eller inte beror ju på din ekonomi. 

    Begagnade kläder tycker jag är okej till yngre barn, men större barn vill nog gärna ha något nytt ibland. Men har man inte råd, så har man inte och det är bättre för barnen att ha en trygg ekonomi med lite marginal i hemmet än att ha nya jackor. 

Svar på tråden Är jag för ”snål” mot barnen?