• Anonym (M)

    Svårare att bli gravid när man ammar trots att man har fått tillbaks mensen?

    Undrar alltså inte om man KAN bli det för det vet jag att man kan. Men undrar om det är svårare eller om det är precis lika lätt som när man inte ammar (menar alltså när man har fått tillbaks mensen)? 


    Just nu helammar jag fortfarande , bebis är ca 4 månader och jag har haft mens 2 gånger. Funderar på att kanske börja försöka få syskon snart.. men är det säkert att man ens har ägglossning bara för att man har mens? Och blir det stor skillnad om man bara delammar? 


    Är det bättre att vänta tills jag har slutat amma eller iallafall slutat helamma? Tänker på att näringen ska räcka till både mjölken och ev graviditet, det kanske blir svårt.. 


     

  • Svar på tråden Svårare att bli gravid när man ammar trots att man har fått tillbaks mensen?
  • toughshit

    Du kan säkert bli gravid om du har fått mens under amningen. När jag ammade mitt barn så fick jag inte mens alls förrän vi slutade med amningen ett år senare. Blev ingen bebis under tiden då heller Glad


    "Did you fall from heaven? Because so did Satan".
  • Anonym (Jag)

    Jag brukar bli gravid på första försöket vanligtvis, ammar just nu och har försökt bli gravid i ca 4-5 månader utan framgång. Verkar inte som att jag ägglossar trots regelbunden mens. 

    Men alla är olika och det går ju, bara att amningen försvårar det hela. Och det är inga problem att amma och vara gravid samtidigt så det behöver du inte tänka på.

  • Anonym (i)

    Jag gjorde ivf när jag fortfarande ammade första barnet (som då var drygt 1år, så delamning).
    Kliniken hade inga synpunkter på ammandet, och i och med att de vill ha bra statistik = många lyckade försök, tänker jag att de skulle bett mig vänta till efter amningen om det skulle påverka.

  • Anonym (F)
    Anonym (M) skrev 2022-05-17 13:10:47 följande:
    Svårare att bli gravid när man ammar trots att man har fått tillbaks mensen?

    Undrar alltså inte om man KAN bli det för det vet jag att man kan. Men undrar om det är svårare eller om det är precis lika lätt som när man inte ammar (menar alltså när man har fått tillbaks mensen)? 


    Just nu helammar jag fortfarande , bebis är ca 4 månader och jag har haft mens 2 gånger. Funderar på att kanske börja försöka få syskon snart.. men är det säkert att man ens har ägglossning bara för att man har mens? Och blir det stor skillnad om man bara delammar? 


    Är det bättre att vänta tills jag har slutat amma eller iallafall slutat helamma? Tänker på att näringen ska räcka till både mjölken och ev graviditet, det kanske blir svårt.. 


     


    Vet inte, första barnet här och ammar och står inför samma dilemma då vi börjar planera inför barn nr 2. Jag vill gärna amma så länge som möjligt men inte vänta för länge med att försöka få till ett syskon heller. Svårt! Följer tråden för tips och råd
  • Leontien

    Jag har fått mens så fort jag slutat med nattamningen,  dvs vid 5mån ålder.  


    jac har helammat min barn (utan att ge ersättning eller tillägg) så de har inte med saken att göra men så fort jag hållit upp över natten har mensen kommit tillbaka och efter första barnet blev jag gravid direkt igen 

Svar på tråden Svårare att bli gravid när man ammar trots att man har fått tillbaks mensen?