• Anonym (Uppgiven)

    Jag blir tokig på min snart-sjuåring

    Jag fattar inte vad som har hänt, senaste dagarna har hon medvetet gått in för att förstöra saker. Nyss upptäckte vi att hon klippt i sin systers täcke och hon har gjort flera andra saker senaste veckan.
    Hon säger att det är "hjärnan som säger åt henne att göra dumma saker". Jag blir tokig snart! 

    Snälla finns det någon som känner igen det här och har några råd?

  • Svar på tråden Jag blir tokig på min snart-sjuåring
  • Anonym (T)

    Mja dottern va mer innan hon började förskoleklass, sommaren innan de va riktigt jobbig! Slogs, ljög, skrek och gjorde allt möjligt för att jävlas. Men det lugnade sig !

  • Anonym (Förälder)

    Går det att prata med henne...kanske inte just då men vid annat tillfälle.
    Kan det hänt något i skolan, vet själv när jag var yngre och blev mobbad, höll god min i skolan men var ett "monster" hemma.
    Bytt kompisar tänkte om hon på något sätt vill bli tuffare, eller bara testa lite var gränsen går, vad händer om jag gör det här...

  • Anonym (anonym)

    Av egen erfarenhet, så var jag dum som barn BÅDE för att jag var mobbad mycket i skolan, och för att jag var otrygg hemma pga stundvis elaka föräldrar.

    Otrygga barn kan vara elaka mot andra för att de inte har kontroll eller inte känner sig respekterade.

    Om hon kanske känner att ni föräldrar är mer 'hårda' mot henne än sin syster, så kanske hon vill 'ge igen' på systern pga det, för att det är enklare som barn än att säga ifrån till sin vårdnadshavare.

    det är en möjlig anledning.

  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (anonym) skrev 2022-05-22 13:38:48 följande:

    Av egen erfarenhet, så var jag dum som barn BÅDE för att jag var mobbad mycket i skolan, och för att jag var otrygg hemma pga stundvis elaka föräldrar.

    Otrygga barn kan vara elaka mot andra för att de inte har kontroll eller inte känner sig respekterade.

    Om hon kanske känner att ni föräldrar är mer 'hårda' mot henne än sin syster, så kanske hon vill 'ge igen' på systern pga det, för att det är enklare som barn än att säga ifrån till sin vårdnadshavare.

    det är en möjlig anledning.


     


    Vi är inte hårdare mot henne, har snarare varit motsatta problemet.
    Jag har försökt fiska kring hur det är i skolan, men bortsett från att hon tycker det är tråkigt så har hon inget negativt att säga.

Svar på tråden Jag blir tokig på min snart-sjuåring