• Anonym (Obekvämt)

    Barnmorskan pillade på min blygdläpp vid cellprovtagning

    När jag var på MVC senast och lämnade cellprov hände nåt jätte konstigt. Jag låg i den där stolen och väntade på att hon skulle börja undersöka. Då kände jag plötsligt att hon pillade på min blygdläpp och tittade på den så jag ryckte till och undrade vad det var hon gjorde. Jag sa inget till henne men det kändes väldigt obekvämt efter det.

    Efter att jag hade ryckt till började hon själva undersökningen. Hon sa inget om varför hon pillade på den så jag har grubblat lite på vad det var som gjorde att hon gjorde det nu i efterhand. Såg den konstig ut? Eller låg den i vägen? Var det nåt fel på den? 

    Jag skäms för att skriva det här då det känns så märkligt hela alltihopa. Ingen annan barnmorska har gjort så tidigare så jag blir ju att fundera. Men det var ett tag sen det hände nu så jag tror inte hon skulle minnas om jag frågade henne för dom har väl hundratals patienter varje vecka.

    Men har någon annan varit med om något liknande? Frågade du i så fall varför hen gjorde så och vad fick du för svar?

  • Svar på tråden Barnmorskan pillade på min blygdläpp vid cellprovtagning
  • Superjohan
    Anonym (Obekvämt) skrev 2022-05-17 17:41:31 följande:
    Barnmorskan pillade på min blygdläpp vid cellprovtagning

    När jag var på MVC senast och lämnade cellprov hände nåt jätte konstigt. Jag låg i den där stolen och väntade på att hon skulle börja undersöka. Då kände jag plötsligt att hon pillade på min blygdläpp och tittade på den så jag ryckte till och undrade vad det var hon gjorde. Jag sa inget till henne men det kändes väldigt obekvämt efter det.

    Efter att jag hade ryckt till började hon själva undersökningen. Hon sa inget om varför hon pillade på den så jag har grubblat lite på vad det var som gjorde att hon gjorde det nu i efterhand. Såg den konstig ut? Eller låg den i vägen? Var det nåt fel på den? 

    Jag skäms för att skriva det här då det känns så märkligt hela alltihopa. Ingen annan barnmorska har gjort så tidigare så jag blir ju att fundera. Men det var ett tag sen det hände nu så jag tror inte hon skulle minnas om jag frågade henne för dom har väl hundratals patienter varje vecka.

    Men har någon annan varit med om något liknande? Frågade du i så fall varför hen gjorde så och vad fick du för svar?


    Hon kanske tyckte om dig, hon kanske är lesbisk och gillar kvinnor och helt enkelt tog tillfället i akt att tafsa. 
    Eller så tyckte hon att den såg konstig ut, är den avvikande från den vanliga?
  • Superjohan
    Anonym (Obekvämt) skrev 2022-05-17 17:41:31 följande:
    Barnmorskan pillade på min blygdläpp vid cellprovtagning

    När jag var på MVC senast och lämnade cellprov hände nåt jätte konstigt. Jag låg i den där stolen och väntade på att hon skulle börja undersöka. Då kände jag plötsligt att hon pillade på min blygdläpp och tittade på den så jag ryckte till och undrade vad det var hon gjorde. Jag sa inget till henne men det kändes väldigt obekvämt efter det.

    Efter att jag hade ryckt till började hon själva undersökningen. Hon sa inget om varför hon pillade på den så jag har grubblat lite på vad det var som gjorde att hon gjorde det nu i efterhand. Såg den konstig ut? Eller låg den i vägen? Var det nåt fel på den? 

    Jag skäms för att skriva det här då det känns så märkligt hela alltihopa. Ingen annan barnmorska har gjort så tidigare så jag blir ju att fundera. Men det var ett tag sen det hände nu så jag tror inte hon skulle minnas om jag frågade henne för dom har väl hundratals patienter varje vecka.

    Men har någon annan varit med om något liknande? Frågade du i så fall varför hen gjorde så och vad fick du för svar?


    Med tanke på den sexuella mångfalden i Sverige idag, inget fel i det, så får man som kvinna och man vara beredd på tafsande från samkönade också. Sånt kan lätt gå under radarn, men är ju självklart lika illa. Det är ju lika allvarligt att bli tafsad på av en kvinna som av en man, om man är kvinna. Det är ju jämställt här, eller?
  • Tom Araya
    Anonym (Obekvämt) skrev 2022-05-17 17:41:31 följande:
    Barnmorskan pillade på min blygdläpp vid cellprovtagning

    När jag var på MVC senast och lämnade cellprov hände nåt jätte konstigt. Jag låg i den där stolen och väntade på att hon skulle börja undersöka. Då kände jag plötsligt att hon pillade på min blygdläpp och tittade på den så jag ryckte till och undrade vad det var hon gjorde. Jag sa inget till henne men det kändes väldigt obekvämt efter det.

    Efter att jag hade ryckt till började hon själva undersökningen. Hon sa inget om varför hon pillade på den så jag har grubblat lite på vad det var som gjorde att hon gjorde det nu i efterhand. Såg den konstig ut? Eller låg den i vägen? Var det nåt fel på den? 

    Jag skäms för att skriva det här då det känns så märkligt hela alltihopa. Ingen annan barnmorska har gjort så tidigare så jag blir ju att fundera. Men det var ett tag sen det hände nu så jag tror inte hon skulle minnas om jag frågade henne för dom har väl hundratals patienter varje vecka.

    Men har någon annan varit med om något liknande? Frågade du i så fall varför hen gjorde så och vad fick du för svar?


    Kan du utesluta att det ingick i undersökningen?

    Hur gjordes undersökningen och vad undersöktes?
  • Anonym (Obekvämt)

    Jag vet inte om hon tafsade eller bara undersökte men det kändes väldigt obehagligt i vilket fall som helst. Det var därför jag ryckte till och då slutade hon ju titta på den.

    Nej, jag tror inte den ser avvikande ut. 
    Men jag hade hellre velat att hon hade sagt något om det var nåt konstigt med den än att behöva undra så här långt efter.

  • Anonym (Obekvämt)
    Tom Araya skrev 2022-05-17 18:02:11 följande:
    Kan du utesluta att det ingick i undersökningen?

    Hur gjordes undersökningen och vad undersöktes?
    Jag skulle ta cellprov. Jag vet inte om det ingick i undersökningen men det var obehagligt när hon bara pillade på den och tittade utan att säga nånting. Jag undrade liksom vad som var fel.
  • Anonym (Kolla)
    Anonym (Obekvämt) skrev 2022-05-17 18:09:38 följande:

    Jag vet inte om hon tafsade eller bara undersökte men det kändes väldigt obehagligt i vilket fall som helst. Det var därför jag ryckte till och då slutade hon ju titta på den.

    Nej, jag tror inte den ser avvikande ut. 
    Men jag hade hellre velat att hon hade sagt något om det var nåt konstigt med den än att behöva undra så här långt efter.


    Har varit med om att gyn undersökt analflik (nu bortopererad) utan att säga något. Va jävligt obehagligt att bli pillad i arslet när jag trodde han skulle pilla i fifiluran..

    Har du kollat m spegel? Om du ser något som kunde åkalla uppmärksamhet. Kanske satt en liten pappersbit där eller nå annat. Jag har tex ett ärr på ena blygdläppen som kke ser något ut etc. Har du väldigt långa blygdläppar?

    Hon borde sagt något oavsätt. 

    Att det skulle va tafs känns långsökt, varför tafsa på ena blygdläppen? Men där ska du nog låta magkänslan styra..

    Jag har vart m om så mkt konstigt hos gyn så dår kan mkt hända...
  • Anonym (Ta chansen)

    Du får ta med dig den här erfarenheten och fråga nästa gång du kommer i en situation där du inte förstår vad som händer.

    Oavsett om det handlar om att någon pillar på dig eller om det är något annat som händer.

    Det kan kännas jobbigt att fråga i stunden, men visst är det jobbigare att gå och älta efteråt?

  • Anonym (Obekvämt)
    Anonym (Kolla) skrev 2022-05-17 18:27:27 följande:
    Har varit med om att gyn undersökt analflik (nu bortopererad) utan att säga något. Va jävligt obehagligt att bli pillad i arslet när jag trodde han skulle pilla i fifiluran..

    Har du kollat m spegel? Om du ser något som kunde åkalla uppmärksamhet. Kanske satt en liten pappersbit där eller nå annat. Jag har tex ett ärr på ena blygdläppen som kke ser något ut etc. Har du väldigt långa blygdläppar?

    Hon borde sagt något oavsätt. 

    Att det skulle va tafs känns långsökt, varför tafsa på ena blygdläppen? Men där ska du nog låta magkänslan styra..

    Jag har vart m om så mkt konstigt hos gyn så dår kan mkt hända...
    Ja, man blir ju att undra när dom pillar nånstans där dom inte ska vara, som inte riktigt ingår i undersökningen. Cellprov är väl prov från livmodertappen och den sitter ju inte på blygdläppen direkt.
     
    Nej, jag tror dom är ganska normallånga men jag har en som sticker ut lite och det var den hon pillade på. Så det var därför jag först tänkte att den kanske låg i vägen för att komma in i slidingången. Men hon pillade i flera sekunder och att flytta lite på den tar ju inte så lång tid, så hon verkade undersöka den utan att säga nåt (?)

    Ja, jag håller med, det känns lite långsökt att tafsa på en blygdläpp. Men det var i alla fall obehagligt, just det att hon inte sa något utan bara pillade.
    Sen är hon väldigt omtyckt som barnmorska så det känns inte som att hon är någon tafsare direkt. Då borde hon ju tvärtom ha ganska dåligt rykte om det vore så.
  • Anonym (Obekvämt)
    Anonym (Ta chansen) skrev 2022-05-17 18:29:26 följande:

    Du får ta med dig den här erfarenheten och fråga nästa gång du kommer i en situation där du inte förstår vad som händer.

    Oavsett om det handlar om att någon pillar på dig eller om det är något annat som händer.

    Det kan kännas jobbigt att fråga i stunden, men visst är det jobbigare att gå och älta efteråt?


    Ja, om det händer något liknande någon mer gång så tänker jag absolut fråga direkt. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Obekvämt) skrev 2022-05-17 18:09:38 följande:

    Jag vet inte om hon tafsade eller bara undersökte men det kändes väldigt obehagligt i vilket fall som helst. Det var därför jag ryckte till och då slutade hon ju titta på den.

    Nej, jag tror inte den ser avvikande ut. 
    Men jag hade hellre velat att hon hade sagt något om det var nåt konstigt med den än att behöva undra så här långt efter.


    Du vet att du kan fråga själv? 
Svar på tråden Barnmorskan pillade på min blygdläpp vid cellprovtagning