• Anonym (Arvet)

    Arv bröstarvinge

    Mannen har et barn och vi har ett gemensam. vi har inte så bra ekonomi men han äger en fastighet. 
    min han dör kan han dotter kräva sin laglott dvs att vi då måste sälja fastigheten som jag vet att vårt gemensamma barn har intresse i. Nu funderar vi på att skriva över hela fastigheten på mig för att säkra upp den. Visst skulle det funka? för han barn kan inte ärva någonting annat än hans tillgångar eller hur? 
    Vi är gifta och han är beredd att skriva allt på mi.

  • Svar på tråden Arv bröstarvinge
  • chrissepisse

    Jag råder din man att undersöka möjligheten att överlåta fastigheten till ert gemensamma barn. Om det är som jag uppfattar det, att detta är en fastighet som du inte har varit med och betalat för, vore det ett i mitt tycke mycket dåligt ekonomiskt beslut av din man att göra den till din enskilda egendom.

    Det bästa vore väl att undersöka möjligheten att teckna någon sorts försäkring som gör att det i händelse av din mans död finns pengar att ge dottern motsvarande hennes laglott, vilket är det som inte kan testamenteras bort. Att göra dottern arvslös till förmån för ert gemensamma barn är inte så snyggt. 

  • Anonym (Arv)
    Anonym (Arvet) skrev 2022-05-18 09:06:52 följande:
    Arv bröstarvinge

    Mannen har et barn och vi har ett gemensam. vi har inte så bra ekonomi men han äger en fastighet. 
    min han dör kan han dotter kräva sin laglott dvs att vi då måste sälja fastigheten som jag vet att vårt gemensamma barn har intresse i. Nu funderar vi på att skriva över hela fastigheten på mig för att säkra upp den. Visst skulle det funka? för han barn kan inte ärva någonting annat än hans tillgångar eller hur? 
    Vi är gifta och han är beredd att skriva allt på mi.


    Ja, det kan funka. Nackdelen blir dels om du dör så får ert gemensamma barn bostaden vilket kan bli trassligt. Dels blir han helt lottlöst avseende bostaden vid en skiljsmässa.

     
  • Anonym (Arv)

    Titta också på lösningar som kombinationer av sparande, testamente och livförsäkring.

  • EnAnonumius

    Hade jag varit er så hade jag kontakta en advokat i stället för att fråga på ett diskussionsforum där man kan få flera olika svar på hur det är.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Sockerikaffet

    Det är nog bättre att teckna en livförsäkring som skulle göra att du har råd att köpa ut dottern om din man dör. Utöver det kan ni skriva ett testamente om att hon får laglotten om hennes pappa dör och resten av sin arvslott när även du har dött. Hälften av sina tillgångar kan han testamentera till dig och andra halvan ska hans två barn dela på.Det beror såklart på fastighetens värde men det borde gå att lösa så att ni har råd att ge henne sitt arv och ändå bo kvar. 

  • Anonym (betty)

    Teckna en livförsäkring eller kapitalförsäkring så att ni har råd att bo kvar om den andre skulle avlida.

  • Anonym (Inte förskott.)

    Tycker man ska göra som man vill med sina tillgångar, man rikta dom dit man själv vill, detta förebygger bråk mellan arvingar.

    Penning gåvor genom livet kan man skriva att det inte ska vara förskott på arv, på så sätt presenteras inget belopp för övriga arvtagare hur stor pengar det rör sig om.
    Testamente ska dom flesta skriva, där man framför sin vilja, detta motverkar även tvister o bråk.

    Vi har ett upplyst samhälle idag, alla vet om att man kan rikta sitt arv, det handlar inte då om rättvisa och fula metoder, det handlar om att ge sitt arv till människor man älskat som mest, dom som betytt något för en. Och det följer lagen.

  • Anonym (Arv)
    Anonym (Inte förskott.) skrev 2022-05-18 12:25:58 följande:

    Tycker man ska göra som man vill med sina tillgångar, man rikta dom dit man själv vill, detta förebygger bråk mellan arvingar.

    Penning gåvor genom livet kan man skriva att det inte ska vara förskott på arv, på så sätt presenteras inget belopp för övriga arvtagare hur stor pengar det rör sig om.
    Testamente ska dom flesta skriva, där man framför sin vilja, detta motverkar även tvister o bråk.

    Vi har ett upplyst samhälle idag, alla vet om att man kan rikta sitt arv, det handlar inte då om rättvisa och fula metoder, det handlar om att ge sitt arv till människor man älskat som mest, dom som betytt något för en. Och det följer lagen.


    Problemet är den laglott som bröstarvingar har rätt till, oavsett testamente. Kan i detta fall tvinga TS att flytta om särkullsbarnet skulle ärva.

     
  • Anonym (betty)
    Anonym (Inte förskott.) skrev 2022-05-18 12:25:58 följande:

    Tycker man ska göra som man vill med sina tillgångar, man rikta dom dit man själv vill, detta förebygger bråk mellan arvingar.

    Penning gåvor genom livet kan man skriva att det inte ska vara förskott på arv, på så sätt presenteras inget belopp för övriga arvtagare hur stor pengar det rör sig om.
    Testamente ska dom flesta skriva, där man framför sin vilja, detta motverkar även tvister o bråk.

    Vi har ett upplyst samhälle idag, alla vet om att man kan rikta sitt arv, det handlar inte då om rättvisa och fula metoder, det handlar om att ge sitt arv till människor man älskat som mest, dom som betytt något för en. Och det följer lagen.


    Det står ingenstans att TS make inte älskar sitt barn från första äktenskapet. Det är du som tolkar det så.

    Jag tolkar det som att det mest handlar om att TS vill kunna bo kvar i sitt hus utan att behöva sälja det för att ge sitt styvbarn sitt rättmätiga arv. Det är en ganska vanlig oro, som man kan göra något åt. 
  • Anonym (Inte förskott.)
    Anonym (betty) skrev 2022-05-18 12:35:51 följande:
    Det står ingenstans att TS make inte älskar sitt barn från första äktenskapet. Det är du som tolkar det så.

    Jag tolkar det som att det mest handlar om att TS vill kunna bo kvar i sitt hus utan att behöva sälja det för att ge sitt styvbarn sitt rättmätiga arv. Det är en ganska vanlig oro, som man kan göra något åt. 
    Ts skriver vi funderar på skriva över fastigheten, det menas att dom tar ett gemensamt beslut, paret har även ett syfte med överskrivningen. det är att minska arv till särkullen.

    För mig kan det ses som en handling av kärlek till sin fru.
    Men kärleken behöver inte vara mindre till särkullen för det, bara att Ts och hennes maka tar ett gemensamt beslut att fastigheten säkras upp.
Svar på tråden Arv bröstarvinge