• Anonym (Jag)

    Venlafaxin och Escitalopram

    Jag står på en låg dos Venlafaxin, 37,5 mg. Tanken är på längre sikt sluta helt med den. 
    Läkaren vill nu sätta in en låg dos Escitalopram, börja med 5 mg sen öka till 10 mg. 

    Jag har läst att det kan vara skadligt att ta två olika SSRI/SNRI preparat samtidigt 

    Så min fråga är om något gjort detta och hur ni mådde? Är rädd för att äta dessa två samtidigt, om än en låg dos. 

    Kanske tom någon som ätit just dessa två mediciner samtidigt?

  • Svar på tråden Venlafaxin och Escitalopram
  • Anonym (Jag)
    FtS70 skrev 2022-05-18 22:27:48 följande:

    Det är ingen lämplig kombination. Praxis är att man sätter ut venlafaxin helt innan escitalopram sätts in. Kanske har din behandlade läkare gjort erfarenheten att det inte behövs. Det finns vissa risker med att kombinera flera SSRI/SNRI,  det är korrekt. Värt att diskutera med din - förhoppningsvis - psykiater!


    Precis. Är just därför jag tvekar. Men med tanke på hur låg doserna är bör risken vara liten?
    Syftet är ju att fasa ut venlafaxinen helt under tiden. Men det sker ju inte på en gång ...
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Escitalopram) skrev 2022-05-18 22:32:40 följande:

    mår du inte bra på medicinen du äter nu? Jag har testat flera antidepressiva och just escitalopram är det som jag mår bra på


    Jag mådde jätte bra under flera år med Venlafaxinen. Men den fungerar inte längre. Har symtom jag tror är kopplad till just det preparatet som är jobbiga.
    Så vill byta till något annat.

    Skönt att höra något positivt om Escitalopram :)
Svar på tråden Venlafaxin och Escitalopram