• Anonym (Otrevlig)

    Uppfattas som otrevlig

    Hej!
    Jag har märkt att människor ofta missförstår mig och jag uppfattas som otrevlig eller ?konstig?. 

    Vad ska jag tänka på för att kunna uppfattas på ett annat vis? 

  • Svar på tråden Uppfattas som otrevlig
  • Anonym (Lära känna dig själv)

    Alltså, jag tänker att det finns massor av saker man kan göra för att uppfattas som trevlig och tillmötesgående och att detta faktiskt är knep som man kan lära sig.

    Jag tänker att du naturligtvis kan testa dig fram, men att det troligen är ganska smart att ta professionell hjälp. Att bli missförstådd och ha problem med att "vara trevlig" är väl en typisk sak som man faktiskt inte riktigt kan fråga vänner om, eftersom det är otroligt svårt att peka på exakt vad det är som du gör "fel".

  • Anonym (Prata "lagom")

    Något som jag tror är viktigt är att lära sig att prata lagom mycket. Har ADD så jag tänker på att hålla igen när samtalsämnet är intressant och skådespela visst intresse när det är trist.

    Funkar rätt bra.

  • Anonym (pyramid)

    Le mycket
    Lyssna på den du pratar med
    Ställ positiva frågor
    Prata mindre än du lyssnar
    Skratta då och då när det passar
    Ha ett öppet kroppsspråk
    Var generös och servera andra t ex om ni sitter vid ett middagsbord, häll upp vatten åt din bordsgranne etc
    Fokusera på den du talar med

  • Anonym (Tips)
    Anonym (Otrevlig) skrev 2022-05-18 13:01:59 följande:
    Uppfattas som otrevlig

    Hej!
    Jag har märkt att människor ofta missförstår mig och jag uppfattas som otrevlig eller ?konstig?. 

    Vad ska jag tänka på för att kunna uppfattas på ett annat vis? 


    Några tips: 
    *Låt andra prata snarare än att prata själv
    *Lyssna aktivt när någon pratar
    *Dela med sig av sig själv men inte för mycket 
    *Vara positiv och glad 
    *Bjuda in till saker
    *Inte vara för påflugen

    Jag upplevs nog också som konstig ibland, men mest av folk jag inte känner så jag bryr mig inte så mycket haha. Orsaken är att jag inte är så himla bekväm med nya kontakter. När jag var yngre hanterade jag det genom att pladdra och prata för mycket. Nu när jag blivit äldre och visare så har jag insett att det nog är bättre att göra tvärt om, dvs prata lite om man är obekväm :P. Så jag brukar känna in situationen innan jag gör mig sedd och hörd, vilket har hjälpt en del. 
  • Anonym (R)

    Nu är jag lite osäker på varför du uppfattas som otrevlig. 


    Jag har en kollega som är hur trevlig och kul som helst men som jag uppfattade som otrevlig i början för hon ler aldrig och har mungipor som pekar nedåt. Hela hennes framtoning och utstrålning får mig att tro att hon helt inte vill prata. Men så var jag tvungen att prata med henne och då visade det sig att hon är extremt duktig och kunnig och sjukt trevlig och rolig.


    Ett annat sätt som kan få mig att tycka personer är otrevliga är dem som bara pratar utan att lyssna tillbaka eller visa något intresse i det jag säger eller berättar.  


    Det kan vara så att det är något du gör eller din utstrålning. 


    Att le mycket är inbjudande, att visa intresse för den man pratar med oavsett om man är intresserad eller ej, att komma ihåg folks födelsedagar och gratulera brukar också få de flesta att uppskatta en mer. 

  • Anonym (Tips från coachen)

    Tonfall, mimik, kroppsspråk, inga pikar eller ironi och särskilt inte mot andra människor, tänk på vad du säger helt enkelt.

    Tyvärr svårt att beskriva mer precist när man inte vet hur du verkligen är i samtal.

  • Anonym (gg)

    Jadu, jag har också ofta fått höra det. Men det är ofta innan folk ens pratat med mig som de känt så, när de pratat med mig har de uppfattat mig annorlunda, så jag antar att det på något sätt ligger i mitt utseende eller ansiktsuttryck, eller att jag är blyg. Jag försöker ju le, men ibland känns det lite onaturligt att gå runt och flina stelt för att inte se ut som jag ogillar alla. Haha.

  • Um Hamza

    Brukar lyssna på podden Dumma människor, där finns det ett avsnitt som handlar om att bli omtyckt. Det är då mätbart vad man kan göra för att bli mer omtyckt. Jag är nog inte så bra på det för det var en hel del saker där som jag inte spontant gör, trots att jag faktiskt bryr mig mycket om andra människor 

  • Anonym (sådär)
    Anonym (Otrevlig) skrev 2022-05-18 13:01:59 följande:
    Uppfattas som otrevlig

    Hej!
    Jag har märkt att människor ofta missförstår mig och jag uppfattas som otrevlig eller ?konstig?. 

    Vad ska jag tänka på för att kunna uppfattas på ett annat vis? 


    Sluta vara otrevlig kanske?

    Kolla hur andra gör och försöka göra likadant?

    Köra trial and error och lära dig av dina misstag, får du negativ respons så undviker du det nästa gång, osv. osv.

    Vara lyhörd för andras känslor och tänka, hur hade jag själv känt om någon annan sagt likadant till mig eller betett sig på samma sätt mot mig?
  • Anonym (Otrevlig)

    Tack för alla svar. 
    Har fått med mig en del bra saker att tänka på nu. Ska testa lite olika saker och förhoppningvis också lycka framställa mig mer som den jag är. 

    Tror mitt yttre, att jag inte är den som ler och tonfallet i mitt tal ställer till det för mig. Ska experimentera lite med sådant som ni skrivit framöver. 

  • Anonym (Amour)
    Anonym (Otrevlig) skrev 2022-05-19 00:05:13 följande:

    Tack för alla svar. 
    Har fått med mig en del bra saker att tänka på nu. Ska testa lite olika saker och förhoppningvis också lycka framställa mig mer som den jag är. 

    Tror mitt yttre, att jag inte är den som ler och tonfallet i mitt tal ställer till det för mig. Ska experimentera lite med sådant som ni skrivit framöver. 


    Ja sådana där småsaker betyder ju väldigt mycket. Tonfallet spelar absolut roll.
Svar på tråden Uppfattas som otrevlig