Inlägg från: ElaineBenes |Visa alla inlägg
  • ElaineBenes

Ni som inte ger välling

Detta är ingen tråd om vällingens vara eller icke vara, men vill berätta hur jag tänkte. 
    Var väldigt skeptisk till välling innan, men när matindtroduktioen tog tid och vi märkte att hon inte blev mätt av ersättningen testade vi välling ändå. 
    Jag har egentligen varit lite för fanatisk över att hon får i sig allt hon behöver, framförallt järn och var betydligt lugnare när hon faktiskt fick i sig en hel del genom vällingen. 
    Aptiten är väldigt varierande och gröt tycker hon om, men sällan mer än några skedar. 

Hon är idag 3 år och får oftast välling innan hon sover. Om hon precis ätit en stor måltid skippar vi den och ibland ber hon om det men vill ändå inte ha. 
    Jag känner mig lugn med att jag vet att hon aldrig behöver somna hungrig om hon ätit dåligt. 

• ElaineBenes
    Jag är bara jag skrev 2022-05-22 17:16:38 följande:
    Nästan bara i Sverige det finns. Det är nämligen näringsmässigt likvärdigt med gröt. Gröt i flytande form helt enkelt. Absolut inget som kan ersätta bröstmjölk eller ersättning. Inte nödvändigt pga järnet heller som det tjatas om på Bvc och från barnmatindustrins sida. Järn går tillföra på andra sätt.
    Alltså det är klart att det går att tillföra järn på annat sätt
     Men jag tyckte iallafall att det var skönt med ett par portioner välling/gröt så var iallafall en dryg fjärdedel av järnintaget fixat. Speciellt om barnet inte är så stora i maten i övrigt. 

Svar på tråden Ni som inte ger välling