• Anonym (I)

    Skadar jag mina barn?

    Nej det här är inget trolltråd. Inte heller nån hittepå tråd, där jag skulle vara ett barn som beskriver mina föräldrar.

    Jag känner att jag brister i min föräldrarroll ibland. Sen vet jag inte om det är nån stor grej egentligen. Har pratat om dom här händelserna med mina väninnor, enligt dom är det här inget att hänga läpp över. Alla föräldrar tappar humöret eller gör fel ibland. Man är en människa ingen robot. 

    Min dotter och hennes kompis skulle tävla förut i idrott. Springa 60 m samt 400 m. Kompisen kom före min dotter och fick snabbare tid. Vi åkte iväg till skogen där dom fick springa också. Kompisen hann före med ungefär 2 sek. efteråt så sa jag lite frågande varför hon låter sin kompis komma före varje gång. Varför inte visa att hon kan vinna över sin vän. Varför låta henne vinna. Fick inget bra svar av min dotter.

    Min dotter är i 11 års åldern. En av mina nära vänner skulle iväg till Grönan och ville ha med sig ett barn. Hon hade mitt barn att välja på som hon kände väl, och så hade hon ett annat barn att välja på, som hon knappt kände. Min kompis dotter, som hon bara hade träffat en gång. Hon valde att ta med sig min Kompis dotter, som hon knappt kände. jag blev förvånad och tyckte de va dålig stil. Varför inte ta med sig min dotter, som hon känner väl? Fick då höra av henne att det var för att min dotter va för jobbig att ha med sig, därför valde hon nån annans dotter... Det berättade jag för min dotter. Hon blev ledsen, men jag kände att det va bra för henne att veta det. Berättade att min vännina tyckte hon var jobbig och hellre ville ha med sig ett annat barn.

    skulle köra min dotter till träningen och hon hade glömt både vattenflaska och inneskor. Trots att jag påmint henne innan vi åkte. Hon är 11 år och bör kunna ta ansvar. Blev riktigt arg och skrek. Jag sprang omkring utanför hennes träning och skrek. alla tittade häpnadsväckande på mig och bad mig lugna ner mig. 

    Min dotter har väldigt svårt för Matte och även simning. Hon hänger inte med alls. Jag sa då att hon måste kunna det hon inte kan då hon går o 5an. pappan här hemma tyckte jag var lite väl hård mot henne. Han menar på att jag aldrig lagt ner tiden på att lära henne matte. Att det inte är rätt att låta sådär anklagande då det inte är hennes fel att hon inte hänger med i skolan. Hon är ett barn och vi är dom vuxna menar han på. Men jag vill bara få henne att förstå allvaret.

    Brukar även kalla hennes känslig. Att så fort man petar på henne så skriker hon. Att hon inte tål nånting. Får dåligt samvete efteråt då jag inte menar nåt illa... men det är så. Hon är väldigt känslig. Inget fel med det..

    När vi skulle cykla så ramla hon av cykeln hela tiden. Hon är 11 år men har inte lärt sig cykla på rätt sätt. Där man ställer sig på tramperna. Hon lägger benet över själva sadeln. Om ni förstår vad jag menar? Vilket är väldigt svårt och gör att de inte går. så hon ramlade av cykeln flera gånger när vi cykla senaste Gången. Jag visade henne då en gång hur man gör, att man ställer sig på pedalerna så går de lättare. Att både gå och på. Hon vågade inte göra så. vilket resulterade i att hon ramlade över cyckeln säkert 5-6 gånger. men jag brydde mig inte då jag ville fram dit vi skulle, till cafet. Tänkte att det kan ha varit en bra lärdom för henne. När vi kom hem senare så blev pappan i familjen sur på mig då hon hade märken på sina knän. Att jag inte borde cyklat iväg med nån som inte kan cykla. eller köpa en mindre cykel där hon faktiskt kan lyfta benet över sadeln smidigt. 

    Tycker ni dethär är allvarliga saker? Kan hon ta skada av dethär sen? Sett så många trådar där vuxna personer inte bearbetat Sin barndom nämligen. 

  • Svar på tråden Skadar jag mina barn?
  • Anonym (I)

    Men oj, blev några stavfel. Menar såklart mitt barn och inte mina barn. 

  • Anonym (usch)

    Ja hon kan ta skada av det. Du är en dålig mamma. 

  • Anonym (A)

    Ja du, inte fan hjälper du ditt barn i alla fall. Snarare stjälper.

  • Mrs Moneybags

    Ofta är det så när man ställer en fråga av det här slaget, att man redan vet svaret. Du vet svaret, TS. 

    Du vet att du skadar ditt barn. Flera av varandra oberoende personer har kommenterat ditt föräldraskap negativt. Ta det som en ledtråd. 

  • LFF
    Anonym (I) skrev 2022-05-19 14:18:13 följande:
    Skadar jag mina barn?

    Nej det här är inget trolltråd. Inte heller nån hittepå tråd, där jag skulle vara ett barn som beskriver mina föräldrar.

    Jag känner att jag brister i min föräldrarroll ibland. Sen vet jag inte om det är nån stor grej egentligen. Har pratat om dom här händelserna med mina väninnor, enligt dom är det här inget att hänga läpp över. Alla föräldrar tappar humöret eller gör fel ibland. Man är en människa ingen robot. 

    Min dotter och hennes kompis skulle tävla förut i idrott. Springa 60 m samt 400 m. Kompisen kom före min dotter och fick snabbare tid. Vi åkte iväg till skogen där dom fick springa också. Kompisen hann före med ungefär 2 sek. efteråt så sa jag lite frågande varför hon låter sin kompis komma före varje gång. Varför inte visa att hon kan vinna över sin vän. Varför låta henne vinna. Fick inget bra svar av min dotter.

    Min dotter är i 11 års åldern. En av mina nära vänner skulle iväg till Grönan och ville ha med sig ett barn. Hon hade mitt barn att välja på som hon kände väl, och så hade hon ett annat barn att välja på, som hon knappt kände. Min kompis dotter, som hon bara hade träffat en gång. Hon valde att ta med sig min Kompis dotter, som hon knappt kände. jag blev förvånad och tyckte de va dålig stil. Varför inte ta med sig min dotter, som hon känner väl? Fick då höra av henne att det var för att min dotter va för jobbig att ha med sig, därför valde hon nån annans dotter... Det berättade jag för min dotter. Hon blev ledsen, men jag kände att det va bra för henne att veta det. Berättade att min vännina tyckte hon var jobbig och hellre ville ha med sig ett annat barn.

    skulle köra min dotter till träningen och hon hade glömt både vattenflaska och inneskor. Trots att jag påmint henne innan vi åkte. Hon är 11 år och bör kunna ta ansvar. Blev riktigt arg och skrek. Jag sprang omkring utanför hennes träning och skrek. alla tittade häpnadsväckande på mig och bad mig lugna ner mig. 

    Min dotter har väldigt svårt för Matte och även simning. Hon hänger inte med alls. Jag sa då att hon måste kunna det hon inte kan då hon går o 5an. pappan här hemma tyckte jag var lite väl hård mot henne. Han menar på att jag aldrig lagt ner tiden på att lära henne matte. Att det inte är rätt att låta sådär anklagande då det inte är hennes fel att hon inte hänger med i skolan. Hon är ett barn och vi är dom vuxna menar han på. Men jag vill bara få henne att förstå allvaret.

    Brukar även kalla hennes känslig. Att så fort man petar på henne så skriker hon. Att hon inte tål nånting. Får dåligt samvete efteråt då jag inte menar nåt illa... men det är så. Hon är väldigt känslig. Inget fel med det..

    När vi skulle cykla så ramla hon av cykeln hela tiden. Hon är 11 år men har inte lärt sig cykla på rätt sätt. Där man ställer sig på tramperna. Hon lägger benet över själva sadeln. Om ni förstår vad jag menar? Vilket är väldigt svårt och gör att de inte går. så hon ramlade av cykeln flera gånger när vi cykla senaste Gången. Jag visade henne då en gång hur man gör, att man ställer sig på pedalerna så går de lättare. Att både gå och på. Hon vågade inte göra så. vilket resulterade i att hon ramlade över cyckeln säkert 5-6 gånger. men jag brydde mig inte då jag ville fram dit vi skulle, till cafet. Tänkte att det kan ha varit en bra lärdom för henne. När vi kom hem senare så blev pappan i familjen sur på mig då hon hade märken på sina knän. Att jag inte borde cyklat iväg med nån som inte kan cykla. eller köpa en mindre cykel där hon faktiskt kan lyfta benet över sadeln smidigt. 

    Tycker ni dethär är allvarliga saker? Kan hon ta skada av dethär sen? Sett så många trådar där vuxna personer inte bearbetat Sin barndom nämligen. 


    Ja, du är elak mot din dotter!

    Vad får dig att tro att hon låter kompisen vinna?

    Varför var det en bra idé i ditt huvud att berätta att hon inte är omtyckt, att hon är "jobbig" (och vad i h-vete menade din vän med det?)?

    Om din dotter har svårt för matten så får ni 1) ta det med skolan och 2) hjälpa henne hemma. Att tro att hon ska lösa det på egen hand funkar inte och hon kommer bara känna sig ännu mer usel.

    Att hon glömt skor och vattenflaska, hon är ett BARN! Att du beter dig som en idiot och skämmer ut både dig själv och henne genom att gå omkring och skrika  så till den milda grad att andra ber dig lugna ner dig är inte ok. 

    Du sänker din dotter totalt! Hennes självkänsla är sannolikt noll och vad hon än gör så duger det inte för mamma. Sök hjälp för ditt beteende så kanske du kan rädda din relation till din dotter samt börja bygga upp hennes självkänsla och självförtroende.
  • cosinus
    Anonym (I) skrev 2022-05-19 14:18:13 följande:
    Skadar jag mina barn?

    Nej det här är inget trolltråd. Inte heller nån hittepå tråd, där jag skulle vara ett barn som beskriver mina föräldrar.

    Jag känner att jag brister i min föräldrarroll ibland. Sen vet jag inte om det är nån stor grej egentligen. Har pratat om dom här händelserna med mina väninnor, enligt dom är det här inget att hänga läpp över. Alla föräldrar tappar humöret eller gör fel ibland. Man är en människa ingen robot. 

    Min dotter och hennes kompis skulle tävla förut i idrott. Springa 60 m samt 400 m. Kompisen kom före min dotter och fick snabbare tid. Vi åkte iväg till skogen där dom fick springa också. Kompisen hann före med ungefär 2 sek. efteråt så sa jag lite frågande varför hon låter sin kompis komma före varje gång. Varför inte visa att hon kan vinna över sin vän. Varför låta henne vinna. Fick inget bra svar av min dotter.

    Min dotter är i 11 års åldern. En av mina nära vänner skulle iväg till Grönan och ville ha med sig ett barn. Hon hade mitt barn att välja på som hon kände väl, och så hade hon ett annat barn att välja på, som hon knappt kände. Min kompis dotter, som hon bara hade träffat en gång. Hon valde att ta med sig min Kompis dotter, som hon knappt kände. jag blev förvånad och tyckte de va dålig stil. Varför inte ta med sig min dotter, som hon känner väl? Fick då höra av henne att det var för att min dotter va för jobbig att ha med sig, därför valde hon nån annans dotter... Det berättade jag för min dotter. Hon blev ledsen, men jag kände att det va bra för henne att veta det. Berättade att min vännina tyckte hon var jobbig och hellre ville ha med sig ett annat barn.

    skulle köra min dotter till träningen och hon hade glömt både vattenflaska och inneskor. Trots att jag påmint henne innan vi åkte. Hon är 11 år och bör kunna ta ansvar. Blev riktigt arg och skrek. Jag sprang omkring utanför hennes träning och skrek. alla tittade häpnadsväckande på mig och bad mig lugna ner mig. 

    Min dotter har väldigt svårt för Matte och även simning. Hon hänger inte med alls. Jag sa då att hon måste kunna det hon inte kan då hon går o 5an. pappan här hemma tyckte jag var lite väl hård mot henne. Han menar på att jag aldrig lagt ner tiden på att lära henne matte. Att det inte är rätt att låta sådär anklagande då det inte är hennes fel att hon inte hänger med i skolan. Hon är ett barn och vi är dom vuxna menar han på. Men jag vill bara få henne att förstå allvaret.

    Brukar även kalla hennes känslig. Att så fort man petar på henne så skriker hon. Att hon inte tål nånting. Får dåligt samvete efteråt då jag inte menar nåt illa... men det är så. Hon är väldigt känslig. Inget fel med det..

    När vi skulle cykla så ramla hon av cykeln hela tiden. Hon är 11 år men har inte lärt sig cykla på rätt sätt. Där man ställer sig på tramperna. Hon lägger benet över själva sadeln. Om ni förstår vad jag menar? Vilket är väldigt svårt och gör att de inte går. så hon ramlade av cykeln flera gånger när vi cykla senaste Gången. Jag visade henne då en gång hur man gör, att man ställer sig på pedalerna så går de lättare. Att både gå och på. Hon vågade inte göra så. vilket resulterade i att hon ramlade över cyckeln säkert 5-6 gånger. men jag brydde mig inte då jag ville fram dit vi skulle, till cafet. Tänkte att det kan ha varit en bra lärdom för henne. När vi kom hem senare så blev pappan i familjen sur på mig då hon hade märken på sina knän. Att jag inte borde cyklat iväg med nån som inte kan cykla. eller köpa en mindre cykel där hon faktiskt kan lyfta benet över sadeln smidigt. 

    Tycker ni dethär är allvarliga saker? Kan hon ta skada av dethär sen? Sett så många trådar där vuxna personer inte bearbetat Sin barndom nämligen. 


    Om din dotter är långsammare än kompisen så kommer hon ju inte bli snabbare för att du tvingar ut dem i skogen och gör en poäng av det. Springer hon det hon kan så gör hon. 

    Din kompis har rätt att välja vilket barn hon vill. Frågar din dotter varför så kan man svara precis det. Att kompisen får välja och att hon får fråga kompisen själv. Frågar dottern inget alls så håller man tyst.

    Glömmer barnen grejor till träning så missar de träning eller får träna utan skor och vatten om det går. Utöver det så kommer man som förälder ihåg att dubbelkolla åtminstone skorna nästa gång innan man åker hemifrån.

    Simning går man antingen och badar själv eller sätter i simskola. Matte tragglar man själv eller ber skolan om hjälp. 

    o s v.

    I princip inget av det du tar upp verkar ju avspegla något din dotter kan lösa bara sådär. Hon är inte långsam, dålig på matte eller dålig på att cykla för att hon tycker det är kul. Alltså måste man jobba med lösningar där det är viktigt (springa ifrån kompisen är det inte) och ge henne möjlighet att utvecklas utan att anklaga henne. 

    Låter nästan som att du tar din dotters prestationer (eller brist på densamma) som personlig kritik. Släpp stoltheten och hjälp din dotter där det behövs och låt henne annars vara som hon vill.
  • Anonym (L)

    Om du vill att hon ska växa upp till en kvinna som helt saknar självkänsla, en som blir utnyttjad av vänner, partners och arbetsgivare, så gör du helt rätt. Men vill du att hon ska bli lycklig och stark så är du inne på helt fel spår. Kontakta kommunen och be att få gå en föräldrautbildning!

  • Anonym (Q)

    Ja, du skadar henne och hennes självkänsla. Dessutom förstör du din och hennes relation. Bli inte förvånad om det kommer bli ett helvete när hon kommer in i tonåren eller om hon inte vill ha med dig att göra som vuxen.

  • Anonym (I)

    Tack alla för svar

    Jag ska ändra på mig, vet innerst inne i mitt hjärta att det här inte är helt rätt av mig.

    Tack att ni tog tiden att läsa och ge utförliga, uppriktiga svar! Det betyder mycket. I stunden tycker jag inte att jag gör fel. Men efteråt lämnar det en bitter eftersmak.

  • Sandra36

    Ja, du sakar henne. Du är alldeles för hård mot henne. 


    Låter sjukt att du skrek utanför hennes omklädningsrum? Pinsamt!! 


    Och varför berätta anledningen till att kompisen inte ville ha med henne? Du hade kunnat sagt ?nästa gång får du säkert följa med.? 


    Man ska vara uppmuntrande att och stöttande och inte nedlåtande och trycka ner henne. Får hon dålig självkänsla och självförtroende så är det mkt pga dig. 

Svar på tråden Skadar jag mina barn?