• Anonym (nope)

    Min biologiska mamma är arg för att jag inte vill ha en relation till henne

    Min biologiska mamma har börjat posta saker på facebook och insta om mig och mitt nyfödda barn. Eller, ja, hon började för ganska exakt ett år sen, innan jag blev gravid men sen under grav har det bar eskalerat. Hon postar allt möjligt konstigt, mellan snyfthistorier om att jag aldrig pratar med henne och poster där hon höjer sig själv till skyarna som mamma. Och nu mormor. Och så klart är det jätteorättvist att jag inte låter henne träffa sitt barnbarn.

    Det är sant, hon får inte träffa sitt barnbarn. Inte mig heller för den delen. Det kan låta jättehårt, men grejen är den att jag är 26 år gammal va, och sist jag träffade min biologiska mamma var jag 10 månader. Inte år, månader. Min pappa var på ett tillfällit jobb som skulle vara 4 dagar i Finland när han plötsligt blev uppring av våra grannar. Min biomamma hade lämnat mig hos dem, vilket hon tydigen kunde göra ibland för att springa ärenden någon halvtimme-timme, men den gången var hon puts väck, pappa fick ta sig hem med första bästa färja. Sen har ingen hört av henne på 20+ år.

    Hur är man funtad om man gör så? Först bara försvinner i åratal och sen inbilar sig att man bara kan komma tillbaka och allt är frid  och fröjd? Jag känner ju inte henne.

  • Svar på tråden Min biologiska mamma är arg för att jag inte vill ha en relation till henne
  • Anonym

    Varför läser du hennes inlägg?
    Om du inte vill ha henne i ditt liv så gå inte in på hennes sociala media. 
    Då slipper du irritera dig på vad hon skriver

  • Anonym (S)
    Anonym (nope) skrev 2022-05-19 19:39:31 följande:
    Min biologiska mamma är arg för att jag inte vill ha en relation till henne

    Min biologiska mamma har börjat posta saker på facebook och insta om mig och mitt nyfödda barn. Eller, ja, hon började för ganska exakt ett år sen, innan jag blev gravid men sen under grav har det bar eskalerat. Hon postar allt möjligt konstigt, mellan snyfthistorier om att jag aldrig pratar med henne och poster där hon höjer sig själv till skyarna som mamma. Och nu mormor. Och så klart är det jätteorättvist att jag inte låter henne träffa sitt barnbarn.

    Det är sant, hon får inte träffa sitt barnbarn. Inte mig heller för den delen. Det kan låta jättehårt, men grejen är den att jag är 26 år gammal va, och sist jag träffade min biologiska mamma var jag 10 månader. Inte år, månader. Min pappa var på ett tillfällit jobb som skulle vara 4 dagar i Finland när han plötsligt blev uppring av våra grannar. Min biomamma hade lämnat mig hos dem, vilket hon tydigen kunde göra ibland för att springa ärenden någon halvtimme-timme, men den gången var hon puts väck, pappa fick ta sig hem med första bästa färja. Sen har ingen hört av henne på 20+ år.

    Hur är man funtad om man gör så? Först bara försvinner i åratal och sen inbilar sig att man bara kan komma tillbaka och allt är frid  och fröjd? Jag känner ju inte henne.


    Varför har du henne på FB? Ta bort henne, så slipper du se vad hon skriver. 
  • Anonym (Stopp)

    Blockera henne på F.b så kanske hon fattar piken.

  • Anonym (Birgitta)

    Har du någonsin frågat varför hon lämnade dig?

  • Anonym (nope)
    Anonym skrev 2022-05-19 20:54:05 följande:

    Varför läser du hennes inlägg?
    Om du inte vill ha henne i ditt liv så gå inte in på hennes sociala media. 
    Då slipper du irritera dig på vad hon skriver


    Andra skickar hennes inlägg till mig av olika anledningar.
    Anonym (S) skrev 2022-05-19 21:17:36 följande:
    Varför har du henne på FB? Ta bort henne, så slipper du se vad hon skriver. 
    Anonym (Stopp) skrev 2022-05-19 21:29:23 följande:

    Blockera henne på F.b så kanske hon fattar piken.




  • Anonym (nope)
    Anonym (Birgitta) skrev 2022-05-19 22:59:48 följande:

    Har du någonsin frågat varför hon lämnade dig?


    Nej. Varför skulle jag? Vad för anledning kan hon ha utöver "jag ville"? Hotad av maffian? 
  • Anonym (Kickan)
    Anonym (nope) skrev 2022-05-19 23:15:40 följande:
    Nej. Varför skulle jag? Vad för anledning kan hon ha utöver "jag ville"? Hotad av maffian? 
    Hon måste ju ha haft/har en mental sjukdom. 
  • Anonym (123)

    Tala om för de som skickar inläggen till dig att du inte är intresserad! Det blir ju att de då spär på det här jobbiga, som du så klart inte vill ha i ditt liv. 

    Om jag var du skulle var vara sugen på att kontakta en tidning, be dem göra ett reportage om hur det varit att mamma bara försvann och du har levt utan mamma, hur det var för din pappa osv, och så på slutet en blänkare om hur det är i nutid. Sen lägger tidningen upp detta i sin onlinetidning, du kan tipsa folk som skickat hennes inlägg till dig, att de kan läsa länken så fattar de, och då kommer någon säkerligen skicka den till henne också. 
    Det tar lite tid detta så klart, men om det nu är online hon lägger ut sina åsikter, så får ju du också och en tidningsartikeln smäller högre än någons privata inlägg. 

  • Anonym (123)
    Anonym (nope) skrev 2022-05-19 23:15:40 följande:
    Nej. Varför skulle jag? Vad för anledning kan hon ha utöver "jag ville"? Hotad av maffian? 
    Hon kan ha lidit av depression osv, fått en knäpp, tagit droger - you name it.
    Men det spelar nog ingen roll så här långt efteråt. 
  • Anonym (Standard svar.)

    Jag tänker att du gör klokt i att skriva ett standard-svar att svara folk som "vill hjälpa".

    Typ: "Jag har ingen kontakt med min mor, eftersom hon övergav mig när jag var 10 månader. I nuläget vill jag inte ha kontakt med henne eller med dig och kommer nu blockera din profil" 

  • BreachMode
    Anonym (nope) skrev 2022-05-19 23:12:29 följande:
    Andra skickar hennes inlägg till mig av olika anledningar.
    Anonym (S) skrev 2022-05-19 21:17:36 följande:
    Varför har du henne på FB? Ta bort henne, så slipper du se vad hon skriver. 


    Då får du be dom sluta upp med att göra det! Out of sight out of mind..


    Lite konstigt att dom sitter och länkar dig saker från någon som du inte vill ska ha kontakt. 

    Förstår dig fullt ut dock. Har ingen relation med min biologiska farsa och skulle han börja hålla på sådär hade jag tyckt att det var konstigt som fan. 
    Förmodligen söker hon bara uppmärksamhet och lider utav borderline. Det är bara att blocka o ignorera! Och respekterar inte folk i din omgivning att du inte vill höra om det där, så är det bara passa på att blocka dom med. 

  • BreachMode

    Du behöver inte ens svara. Det är bara ignorera.

    Enda gången man ska vara schysst och svara på sånt där, är om dom själva kommer fram och försöker ta kontakt. Men en update på facebook är inte ett kontaktförsök på något sätt. Det är uppmärksamhets sökande och gissel med trams. 

  • Friger

    Brukade din biomamma lämna dig ensam en halvtimme-timme redan som bebis? Sen drog hon bara?

    Som någon sa, låter ju som att hon har någon form av mentala problem.

    Säkert samma mentala problem som gör att hon är som hon är nu. Acceptera att hon är lite "knäpp". Knäppa människor gör knäppa saker.

    Antingen har du ingen kontakt med henne. Eller så har du det, då ingår det nog i priset att hon är lite unik. Men du ska nog inte låta henne sitta barnvakt i så fall.

  • klyban
    Anonym (nope) skrev 2022-05-19 23:12:29 följande:
    Andra skickar hennes inlägg till mig av olika anledningar.



    Blockera dom en efter en, och är det en kompis, så berätta dom att sluta.
    Så ska du nog se efter ett tag att du sållat ut agnarna ifrån vetet.


    Det finns ett annat alternativ, och det är att sluta vara på socialamedier, så kan hon skriva hur mycket hon vill.

    Nummer två, undrar hur hon resonerar ens, för om hon vill träffa er, så lär ju inte det funka och skriva en massa skräp på FB.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Stopp)

    Blocka alla som skickar vidare nåt. Inga "vänner" att ha.

  • Anonym (q)

    Fast varför är det så självklart att TS vänner och bekanta behövs blockeras?


    Jag och mina vänner kan vidarebefordra sådant den andra inte kan se. Inte för att plåga någon utan för att vissa faktiskt hellre vet om dessa poster än att inte veta om dom. TS ska be dom sluta skicka om hn inte vill se dessa men att utgå från att de är dåliga vänner är många växlar för högt.

  • Anonym (Hilda)

    Det enkla vore att informera de som skickar detta vidare till dig att du inte vill ha med din mamma att göra pga hennes beteende och att hon försvann när du var liten och att du vore tacksam om dom respekterade det.
    antar att det är släktingar som tror att dom kan hjälpa er att hitta tillbaka till varandra, men det bästa är att du är ärlig med dessa personer om hur du känner.

  • Anonym (Flest bokstäver vinner?)

    Din mamma gav dig noll uppmärksamhet som barn. Så du behöver inte ge henne någon heller nu.

    Men om det vore jag hade jag velat veta vilka diagnoser hon ev. har, så man kan vara uppmärksam på sina egna barn, om det är något ärftligt.

    Både min svärmor och hennes dotter är (diagnosticerat) knepiga, men männen i familjen är normala. Jag är så glad att vi fick en son...

Svar på tråden Min biologiska mamma är arg för att jag inte vill ha en relation till henne