• Anonym (Jag)

    Bebis hålla nappflaska själv

    I vilken ålder kunde eran bebis hålla nappflaskan själv?

    Och hur länge höll ni bebisen i famnen medans ni flaskmatade? 

  • Svar på tråden Bebis hålla nappflaska själv
  • KaptenOhoy

    Haha! Våran kille har haft noll (0) intresse i att hålla sin nappflaska. Även om han äter mer av annat nu vid 14 månader, så är han fortfarande inte intresserad av att hålla flaskan om man inte tvingar dit händerna. Han har det väl bekvämt i pappas famn. Oskyldig

  • Anonym (Varför)

    Passa på och njut av hålla bebisen i famnen medan hen äter vare sig det är flaska el amning. 

  • Anonym (Jag)
    Anonym (Varför) skrev 2022-05-20 03:49:59 följande:

    Passa på och njut av hålla bebisen i famnen medan hen äter vare sig det är flaska el amning. 


    Ja absolut de är de jag gör! :)

    Jag undrade mer för att jag fick en komentar angående detta och hen är ju så liten tycker jag!

    Det var en som frågade "Oj håller du hen fortfarande i famnen och matar, kan hen inte hålla flaskan själv ? Det började våran göra redan för ett par månader sedan" (dvs. Runt 6 månaders ålder)

    Denna stund har varit vår mys stund som både bebis och jag gillar. Men jag testade , nej hen kan inte hålla flaskan själv. Har aldrig tänkt på detta än faktiskt! Hen är 8 månader.
  • Spucks

    Min son flaskmatades tills han slutade med ersättning, så kanske runt ettårsdagen eller lite senare. Jag har ingen aning när han kunde hålla flaskan själv, men din andra fråga, när jag slutade hålla honom i famnen, är lätt att svara på: aldrig!
    Jag tycker det är en sorglig syn när bebisar inte h
    ålls i famnen när de dricker mjölk. Det är ju en ersättning för bröstmjölk när mamman av någon anledning inte kan eller vill amma. Så jag tycker att inte bara mjölken själv ska vara så nära modersmjölken som möjligt, utan att hela situationen ska vara så nära amning som möjligt, om det finns inga hinder.

    Att bebisar h
    åller sina flaskar själv - att flaskan tom blir upproppat med kuddar och liknande, om bebisen inte kan hålla den själv en - har jag mest upplevt i Storbritannien. Men där har jag känslan av att det finns extrem lite fysisk närhet mellan föräldrar och barn, att allt går ut på att unvika kroppskontakt så mycket som möjligt. Kanske inte medvetet, men ändå. Inget jag strävar att ta efter.

  • Anonym (Jag)
    Spucks skrev 2022-05-21 17:27:39 följande:

    Min son flaskmatades tills han slutade med ersättning, så kanske runt ettårsdagen eller lite senare. Jag har ingen aning när han kunde hålla flaskan själv, men din andra fråga, när jag slutade hålla honom i famnen, är lätt att svara på: aldrig!
    Jag tycker det är en sorglig syn när bebisar inte hålls i famnen när de dricker mjölk. Det är ju en ersättning för bröstmjölk när mamman av någon anledning inte kan eller vill amma. Så jag tycker att inte bara mjölken själv ska vara så nära modersmjölken som möjligt, utan att hela situationen ska vara så nära amning som möjligt, om det finns inga hinder.

    Att bebisar håller sina flaskar själv - att flaskan tom blir upproppat med kuddar och liknande, om bebisen inte kan hålla den själv en - har jag mest upplevt i Storbritannien. Men där har jag känslan av att det finns extrem lite fysisk närhet mellan föräldrar och barn, att allt går ut på att unvika kroppskontakt så mycket som möjligt. Kanske inte medvetet, men ändå. Inget jag strävar att ta efter.


    Ja det har varit vår mys stund också, hud mot hud . Pappan kan också göra det,  och bebisen älskar detta. 

    Jag blev väll mer orolig att jag gjort "fel" som inte ens försökt att hen håller den själv. (Man är väll lite extra känslig när man blir mamma första gången) . Onödig kommentar/fråga då av denna personen antar jag..

    Jag såg på sociala medier att det var en som gjorde som du skrev, lägger upp kuddar så hennes bebis på 3 månader ligger och äter ur flaska ensam, lite sorgligt ja.. 
    BVC sa dock till oss från när vi började med flaska att det är viktigt att se till så bebisar inte suger på en tom flaska, dom kan få så ont i magen av luften osv...
Svar på tråden Bebis hålla nappflaska själv