• Anonym (irriterad)

    Jag blir galen! Kollega säger att vi skyller på henne för att hon är mörkhyad.

    Ja, som rubriken säger, vad ska vi göra? Vi har talat med chefen som är konflikträdd och livrädd för att ses som rasist. 


    Problemet är en kvinna på mitt jobb som jag här kallar Anna. Anna är mörkhyad och en av få på vår arbetsplats som är det. Vi är totalt 43 personer som jobbar och bara 4 st har annat ursprung än svenskt. 


    Detta är inte uträknat på något vis, all rekrytering till företaget sker genom att en rekryteringsfirma läser igenom ansökningarna och sen får vi dem utan att veta kön, namn, härkomst eller något annat än vad referenserna säger och vad som står i CV:t. 

    Nåväl, den här kvinnan är ganska slarvig rätt ofta vilket gör att vi andra får rycka in och rätta till/slutföra hennes arbete. 


    Inte nog med det, hon är också väldigt ofta sjuk. Om det är på riktigt eller inte vet vi inte, men vi misstänker att hon tar sig en 'ledig' dag då och då för att det är skönt. Men det är bara en reflektion från vår sida och hon 'skärper' sig ett tag när hon varit inne på samtal om sina många och korta sjukskrivningar. 


    När vi påpekar att hon måste göra sitt eget arbete brister hon ut i tirader om att vi klankar ner på henne för att hon är svart (det är hon inte, hon är mörkhyad, men inte svart) och att svarta alltid får ta skiten oavsett vad. 


    Jag sa häromdagen, mycket stillsamt, inte alls argt eller med höjd röst: Vem ska jag skylla på då? Vi alla har ju individuella uppgifter som vi ska genomföra och du lämnar ifrån dig halvfärdiga uppgifter som vi andra fullföljer för att det ska gå att lämna ut till kund över huvud taget. 

    Detta resulterade i att hon stormade in till chefen och grinade och sa att vi mobbar henne för att hon är svart och att hon faktiskt mådde dåligt nu så hon behövde gå he,. 


    S, återigen fick vi andra göra klart hennes jobb. Vi har ett slutdatum på alla jobb och vi förlorar pengar om jobbet blir försenat. Chefen kallade till ett krismöte för att diskutera ur vi ska hantera detta och vi alla sa i princip unisont att hon måste skärpa sig och göra sitt jobb eller så måste hon få sparken. Chefen mesade och mumlade något om att det är svårt att få någon sparkad. 


    När chefen gick pratade vi andra vidare och sa att from nu så gr ingen klart hennes jobb, chefen får ta på sig att förklara för kunder varför vi inte levererar i tid. Då kanske de högre upp inser att detta är ohållbart och ger henne ultimatum


     


    Hur tycker ni vi skulle ha hanterat det? Just nu känns allt bara olustigt även om det var nödvändigt att göra något för att få i ordning på det. 

  • Svar på tråden Jag blir galen! Kollega säger att vi skyller på henne för att hon är mörkhyad.
  • Anonym (irriterad)
    Lönnsirap skrev 2022-05-20 09:19:30 följande:

    "Vi är totalt 43 personer som jobbar och bara 4 st har annat ursprung än svenskt. " Och "För att hon är svart (det är hon inte, hon är mörkhyad, men inte svart) 

    ....
    Personligen reagerar jag på att frågan om personen överhuvudtaget är svart kommer fram och om att TS far fullständig koll på andra i gruppens ursprung.

    Kollegan är kanske en "vanligt" latmask, men att man genast går i fällan att diskutera hudfärg, benämning på denna och resten av personalens ursprung är liksom en rätt tydlig ledtråd om att arbetsplatsen.

    För ärligt talat, om någon tycker sig vara orättvist behandlad p.g.a. att den är svart funkar det inte att hävda att hon minsann bara är mörkhyad! 


    Jodå, jag har koll på hennes ursprung eftersom hon de första sex månaderna skötte sitt jobb briljant och då fanns inga motsättningar. Under den tiden lärde vi känna varandra, några blev närmare vänner med henne än jag dock. Vi har inte samma intressen privat så vi ses på jobbet, på AW osv men hade inga problem att prata med varandra och diskutera varandras kulturer, likheter och olikheter osv. 


    Jag ville bara påpeka att hon själv säger svart om sig själv, men enkom i dessa sammanhang, men det framkom nog inte särskilt tydligt. Det handlar inte ens om samma världsdel. 


     

  • Anonym (Racist much?)
    Anonym (jag har adhd) skrev 2022-05-20 17:38:46 följande:
    Jag har ett företag på ca 10-20 anställda. Jag anställer nästan uteslutande svenskar och sydasiater, någon skön sydamerikan också.

    Min uppfattning rent generellt är att svenskar mer skötsamma, mindre beägna att fuska, trevligare utåt och mindre benägna att ställa till med drama. Asiater(thailändare, japaner, vietnameser, koreaner) är också väldigt artiga och skötsamma.

    Jag hade undvikt folk från Östeuropa, Balkan och Spanien. 
    Jag hade starkt undvikt folk från Mellanöstern. Jag hade även starkt undvikt folk som är uppväxta i svenska förorter och som riskerar föra med sig ghettomentalitet. 

    Så hade jag resonerat om jag var företagare. Svenskar är mer förtroendeingivande överlag. Men jag vet att det finns värdelösa svenskar också, alla är inte bra. Sedan finns det ju även undantag bland grupperna jag nämnt som jag starkt undviker. Men har man ett företag så chansar man inte.

    Jag är själv inte svensk ska sägas. Är från ett land jag själv undviker att anställda folk ifrån. Och mina erfarenheter från service i det landet är dåliga. Jag är dock uppväxt här. 
     
    Man måste inte vara svensk för att vara rasist.
  • Anonym (jag har adhd)
    Anonym (irriterad) skrev 2022-05-20 17:40:06 följande:

    Jodå, jag har koll på hennes ursprung eftersom hon de första sex månaderna skötte sitt jobb briljant och då fanns inga motsättningar. Under den tiden lärde vi känna varandra, några blev närmare vänner med henne än jag dock. Vi har inte samma intressen privat så vi ses på jobbet, på AW osv men hade inga problem att prata med varandra och diskutera varandras kulturer, likheter och olikheter osv. 


    Jag ville bara påpeka att hon själv säger svart om sig själv, men enkom i dessa sammanhang, men det framkom nog inte särskilt tydligt. Det handlar inte ens om samma världsdel. 


     


    Hon låter som en problematisk jävla dramaqueen. Hade jag haft henne som anställd så hade jag bett henne sluta klaga på rasism och sagt åt henne att det är jävligt illa att anklaga sina kollegor för det. Och att om hon inte slutar göra det så får hon gå. Sedan hade jag frågat varför det gick så bra det första halvåret men går så dåligt nu. Det kan ju finnas någon anledning som ni inte känner till, allt från psykisk ohälsa till familjära problem. 

    Hade hon inte haft någon vettig anledning till sitt förändrade beteende så hade jag sparkat henne rakt av. Hade aldrig lagt pengar på en sån jobbig människa. En annan sorts människor jag stör mig på är folk som klagar på andra och som skapar negativitet i en grupp. Man ska vara en god kollega, trevlig och hjälpsam, göra sitt bästa. Det viktigaste är att ha viljan! Sedan har alla olika fallenhet för saker, olika begåvningsgrader. Det får man ta hänsyn till. Det viktigaste är att positiviteten finns och viljan.    
  • Anonym (jag har adhd)
    Anonym (Racist much?) skrev 2022-05-20 17:47:53 följande:
    Man måste inte vara svensk för att vara rasist.
    Nä precis. Jag är rasist mot mig själv. Jag kanske lider av självskadebeteende då? 
  • Anonym (irriterad)
    Mrs Moneybags skrev 2022-05-20 09:50:21 följande:

    Jag tycker ni gjorde rätt ändå. Till slut kommer chefen att inse att jobbet hon har blivit ålagd inte blir gjort och då får de hantera det problemet när det uppstår.

    Sedan kan jag som svart kvinna säga att vissa är lite känsliga och känner sig utsatta på olika sätt, vilket kan vara förståeligt ibland. Det är så olika hur utsatt man har blivit för rasism under livets gång och man blir säkert mer misstänksam ju oftare det sker. 

    För min egen del har jag sällan tänkt på min hudfärg på jobbet och jag har alltid haft lätt att skapa goda relationer på arbetsplatsen. Men där är ju folk olika, oberoende av vad man har för hudfärg.

    Många av oss kallar oss svarta även om vi är bruna, det kanske kan vara bra att veta. Svarta människor har många olika nyanser från beige till djupsvart. Det vi har gemensamt är att vi har rötter i Afrika. 


    Hon var en mycket uppskattad medarbetare tills hennes provanställning gått ut. Innan dess var hennes arbete fantastiskt och hon var en i gänget. Vartefter tiden lider och hennes slarv går ut över oss så skapas ju irritation. 


    Ingen har påtalat hennes ursprung, eller någon av de andra vars ursprung är annat än svenskt. Vi har pratat om det här på jobbet, absolut, under normala samtal där vi har givit och tagit emot varandras berättelser från våra respektive liv, kulturer och hobbys och ja, allt som man pratar om med kollegor som man ändå är ganska nära iom att vi är så pass få. 


    Hon är inte från Afrika, därav att jag skrev att hon inte var svart, utan mörkhyad. Jag ville inte skriva varifrån hon kommer men uttryckte det klumpigt i all frustration.  

  • Anonym (jag har adhd)
    Anonym (Racist much?) skrev 2022-05-20 17:47:53 följande:
    Man måste inte vara svensk för att vara rasist.
    Rasistbegreppet är så jävla 2005, bara så du vet. 
  • Anonym (jag har adhd)
    Anonym (irriterad) skrev 2022-05-20 17:56:38 följande:

    Hon var en mycket uppskattad medarbetare tills hennes provanställning gått ut. Innan dess var hennes arbete fantastiskt och hon var en i gänget. Vartefter tiden lider och hennes slarv går ut över oss så skapas ju irritation. 


    Ingen har påtalat hennes ursprung, eller någon av de andra vars ursprung är annat än svenskt. Vi har pratat om det här på jobbet, absolut, under normala samtal där vi har givit och tagit emot varandras berättelser från våra respektive liv, kulturer och hobbys och ja, allt som man pratar om med kollegor som man ändå är ganska nära iom att vi är så pass få. 


    Hon är inte från Afrika, därav att jag skrev att hon inte var svart, utan mörkhyad. Jag ville inte skriva varifrån hon kommer men uttryckte det klumpigt i all frustration.  


    Du ska ha jävligt mycket vatten på din kvarn om du ska tas seriöst när du drar det uråldriga rasistkortet idag. Mobbning på rasistiska grunder finns och är självklart vedervärdigt. Vet själv folk som drabbats av det. 

    Men att att vara en oseriös person med taskig attityd och sedan anklaga sin omgivning för rasism när folk tröttnar, det gör mig så jävla lack att höra om sånt. Hade din chef inte varit en vekling så hade han gett henne sparken. Jag hade inte tvekat en sekund. 

    Där tycker jag faktiskt att invandrare är bättre än svenskar. Svenska chefer är nog ganska konflikträdda och speciellt rädda för anklagelser om rasism. 
  • Anonym (irriterad)
    Mimosa86 skrev 2022-05-20 11:14:49 följande:

    Jag hade gjort som du med en tvist. 


    Dvs. Personen levererar inte och lämnar över halvfärdiga uppgifter.

    Antingen låter du hennes arbetsuppgifter ligga eller så går du in till chefen och sägner att hon lämnat detta och du vill veta vilken prioritet detta är. För om du ska göra klart hennes delar så måste du avlastas från dina uppdrag. om chefen ligger på att du ska jobba 150% istället för dina 100% för att hinna med både dina och hennes uppgifter så kräver du övertidsersättning och att det skriftligt anges att du måste jobba över. 

    Ta inte på dig hennes skit. Var inte den duktig flickan som räddar upp bolaget på egen bekostnad. Ska du göra hennes jobb så ska du ha ett motiverande för övertiden och ett regält påslag på lön annars får det falla fritt. Det är inte ditt ansvar att få kollegan i arbete. Det är din chefs jobb. Slut på sötebrödsdagarna. Din chef har lön för att hantera detta. Du är inte anställd att lösa personalfrågor.


    Tack! Bra råd. Det är inte alltid jag som drabbas, den av oss som fn haft minst att göra har tagit på sig det. Vi kan alla mer eller mindre varandras jobb iom att vi har olika kunder som fördelas mellan oss vartefter det kommer in uppdrag och hur stora de är. Ofta samarbetar vi med varandra då vi så klart är olika 'bäst' på olika saker. 


    Det innebär att ibland jobbar vi ensamma med feedback från kollegor, ibland gör vi varsin del och det kan vara delat på två eller flera. Är det bara två så vet ju chefen ofta direkt vem som är satt att göra vad. men är vi flera inblandade har vi mandat att dela upp det mellan oss som vi behagar. 


    Tidigare har det löst sig så att säga. ibland har jag en svacka, då täcker kollegorna upp för mig och vice versa. Men Anna har satt i system att lämna över halvfärdig. Dessutom oftast mot slutet av veckan, då kan hon lägga sin del av uppdraget i rätt fack och när vi andra tittar igenom så att helheten är rätt och att kunden får det denne har efterfrågat så märker vi att hennes inte är klart. Hon själv har då ofta hunnit gå hem. 


    Det är nämligen en informell förmån vi har. Är vi klara med de uppdrag vi är ålagda och inget småjobb finns att påbörja så får vi gå hem from kl 14 på fredagar. 


    Oftast kan vi alla gå vid 15, men på sistone då har de som har uppdrag ihop med henne stanna kvar och göra klart hennes bit. Ibland tar det en kvart, ibland en timme. Inte jättekul precis. 


     


     

  • Anonym (irriterad)
    Anonym (Mia) skrev 2022-05-20 13:34:03 följande:

    Jag tror att hon behöver en annorlunda tjänst än den hon har idag. Ingen har någon glädje av att hon ständigt misslyckas med det hon ska göra.

    På mitt förra jobb fanns två kollegor som skulle dela på samma arbetsuppgifter. Den ena höll på att jobba sig fördärvad medan den andra var långsam, gjorde fel, glömde bort saker etc. Men efter att chefen delade upp det så att den mest kompetenta fick de mer avancerade uppgifterna och den mindre kompetenta fick sköta det som var enklare så blev arbetsplatsen mycket mer välfungerande. 


    Det finns inga delar som är avancerade än andra eg. Förutom att sortera in papper osv i pärmar isf. Och det behöver vi inte en högutbildad och kompetent person med hög lön till. 


    Hon ÄR nämligen väldigt kompetent och uppfyllde alla krav med råge sina första sex månader. När anställningen blev fast började hon slarva. 


     

  • Anonym (irriterad)
    Anonym (Djävulens advokat) skrev 2022-05-20 14:14:04 följande:

    Dels förstår jag er frustration men jag måste också få fråga hur ni löser den här typen av situation när personen inte är mörkhyad? Jag tänker att det ju måste hända annars också att någon blir sjuk och inte klarar en deadline. Är problemet här att hon så mycket oftare missar deadline än andra eller är problemet att ni inte gillar henne och därför är mindre benägna att vara positivt inställda till att hjälpa till?

    Jag har sett ett antal såna här situationer och gemensamt för dem är att vissa individer ges mycket hjälp ofta och gärna medans andra inte ges hjälp i samma utsträckning. Ofelbart uppstår konflikter enbart i den senare situationen. Över tid så är de som ges mindre hjälp också mindre benägna att ställa upp tillbaka (och får skit för det) och de är också betydligt mer drabbade av just korttidssjukskrivning etc. 

    Har hon från början dragit rastsitkortet och kännt sig mobbad, eller har det uppstått i och med att ni också verkar vara väldigt intresserade av att påpeka hennes hudfärg i samband med diskussioner kring hennes arbetskvalitet? Har ni tidigare valt att lägga ner att stötta upp sjuka kollegor i syfte att visa för chefen att kollegan är kass eller är det här första gången? I så fall, fundera ett tag över om hon är en överkänslig jävel eller om ni är äckliga mobbare...


    Den här situationen har aldrig tidigare uppstått nej. 


    Visst har vi alla varit sjuka då och då, och då tar den som fn har minst att göra tag i de arbetsuppgifterna. Precis som vi gjorde för henne då det hela började då vi trodde att hon var i en tillfällig svacka. 


    Det handlar inte om att vi får ta hennes arbetsuppgifter när hon är sjuk, då gör vi som för alla andra som blir sjuka. Hon är det dock två-tre ggr per månad, alltid fredag eller måndag. Det det handlar om är att hon lämnar sina halvfärdiga uppgifter så som klara och när de övriga som ingår i just den gruppen kollar igenom arbetet så är hennes inte färdigt eller så är det slarvigt utfört och då får vi andra göra klart eller ändra. 


    Vi har en informell förmån som innebär att på fredagar får vi gå från kl 14 om veckans uppdrag är klara och det inte finns något litet småuppdrag som väntar och som går fort. Större uppdrag som är schemalagda från måndagen veckan efter behöver vi inte börja på. 


    Vanligen kan vi alla gå omkring 15, då och då redan kl 14, mer sällan 16.30 som är den egentliga sluttiden. Anna däremot lämnar in sitt ofullständiga material och piper iväg vid 14 alltsom oftast. Och ingen av oss sitter ju och har vrålkoll på varandra på det viset så att vi ser när hon lämnar sitt material så vi kan kolla det direkt. 


    Vid ett tillfälle såg en kollega att hon lämnat sitt material och eftersom kollegan just då arbetade på samma uppdrag, men med en annan del så tog han det med sig för att samla ihop allt och då såg han att det var haftsigt utfört och gick mot hennes rum. Då hade hon klätt sig och var på väg att gå. Han sa att du måste göra klart det här, det kan inte lämnas ut till kund som det nu ser ut. 


    Det var första gången hon drog rasistkortet och stormade iväg. Min kollega blev så paff att han inte kom sig utan stod bara och gapade medan hon for iväg. Sen fick han slutföra det hela så det kunde lämnas ut till kund. 


     

Svar på tråden Jag blir galen! Kollega säger att vi skyller på henne för att hon är mörkhyad.