• Anonym (Mår illa)
    Fri 20 May 2022 19:12
    772 visningar
    5 svar
    5
    772

    Hur vet man att man har näringsbrist?

    Jag har haft det väldigt svårt med ekonomin. Vilket gjort att en god bekant lite spontant köpt kassa med varor i. Massa nudlar och korv. Jag har ätit det tillsammans med sojabönor och ketchup. Jag har också haft havregryn, som jag gjort till gröt och ätit.

    Så min mat har varit, havregrynsgröt, nudlar, korv och bönor.

    Jag känner mig nästan som om jag börjat bli sjuk. Jag har väldigt ont i nacken, som kanske bidrar till min ''seghet''.

    Men ananrs, så känner jag nästan som om jag har näringsbrist. Det är nästan som att jag hör mig själv säga: ''Köp smör och bröd, så skulle det hjälpa!''.

    Hur vet man att man har näringsbrist? :(

    Jag mådde väldigt illa för en stund sedan, men det börjar gå över. Jag började med att städa lägenheten, men plötsligt kunde jag inte vara funktionell. Jag kände mig bara så seg..

  • Svar på tråden Hur vet man att man har näringsbrist?
  • Anonym (Mat)
    Fri 20 May 2022 19:21
    #1

    Hur länge har du ätit så? Har du ätit normalmycket eller mindre än vanligt? 
    Du borde få i dig det mesta du behöver från korv, nudlar, sojabönor och ketchup om det är i tillräcklig mängd. Men i längden är det ju bättre att äta mer varierat. Gärna mer grönsaker och kanske fisk. 
    Smör och bröd innehåller inte så mycket mer näring än det du nämner.
    Hoppas ekonomin bättrar sig. Kyrkan eller tex stadsmissionen kan hjälpa till ibland.

    Det går att ta test hos läkare för att se om man har näringsbrist, men det är kanske bättre att försöka lösa problemet med maten istället. 

  • Fri 20 May 2022 19:24
    #2

    Enda helt säkra sättet att veta är att ta prover hos läkaren. Men det låter som lite väl enformig kost om det pågått ett tag. Tänker på grönsaker och frukt. Du har inte fått i dig särskilt mycket magert animaliskt protein heller. Eller långsamma kolhydrater. Så inte omöjligt du kanske börjar bli lite små låg på vissa vitaminer. 

  • Anonym (hon den där)
    Fri 20 May 2022 19:30
    #3
    +1

    En burk multivitamin på apoteket kostar ju inte så mycket.

    Du har inte tänkt på att det kunde vara bra att ta om du behöver äta "dåligt"?

  • Anonym (Emmy)
    Fri 20 May 2022 20:01
    #4

    Kanske lite morötter, lök och krossade tomater kan ge dig lite mer näring och fibrer utan att det gör så stora hål i plånboken?

  • Anonym (Vivi)
    Fri 20 May 2022 20:15
    #5

    Maten du äter är ju inte helt knasig. Men, som andra sagt, lägg till billiga grönsaker. Tex det som Emmy föreslagit. Torkade bönor, ärtor och linser är löjligt billigt och väldigt näringsrikt. 


    Det kan inte vara oro som får dig att må dåligt? 

Svar på tråden Hur vet man att man har näringsbrist?