Studera vidare? Specialpedagog
Jag är specialpedagog efter många år som lärare och jag får nog ta ur dig illusionen om ett lugnt jobb. Man har inga klasser , lektionsplanering eller betygsättning att tänka på, men man får ju andra och ofta svårare, arbetsuppgifter.
Jag brukar säga att det finns två sorters specialpedagoger: de som ville bli det av intresse och de som ville bli det för att de inte orkar ha klasser längre. Jag blir smått oroad av att du funderar på det mest av den sista anledningen (låter det som på din text i alla fall).
Jag vidareutbildade mig inte för att jag blev trött på att vara lärare utan för att jag kände att jag ville bidra inom skolan på ett djupare sätt. Jag skulle kunna återgå till undervisning nästa vecka, om det skulle vara så, men "flyr" man lärarjobbet så ska du nog ta dig en rejäl funderar på om det är rätt väg du nu funderar på.
Det som är svårare nu är alla samtal man har med lärare, skolledning eller andra kollegor, En specialpedagogs arbete handlar inte om att stötta elever med särskilda behov enbart utan det är mycket annat. Jag behöver kunna leverera inför mina många kollegor, jag är ensam i min yrkesroll och får "ta" mycket när lärarna inte orkar eller är frustrerade. Mycket sånt ingår i yrket - att kunna prata med alla: både elever föräldrar, mentorer, ämneslärare osv. Man ska handleda och stötta personal.
Du kan leda olika utvecklingsprojekt på din skola och det går inte alltid så enkelt att styra en grupp lärare in i något något, som de inte är sugna på eller inte har tid eller ork till. Jag sitter med svåra elevärenden där elev kan ha flera diagnoser (och outredda) och behöver prata både med BUP; socialtjänst och det som ibland är svårast; föräldrar som inte ser sin ungdoms behov.
Jag skriver pedagogiska kartläggningar och åtgärdsprogram, jag sitter med stöd i de ämnen jag undervisat i tidigare.
Samtidigt ska man vara med och driva skolutveckling på organisationsnivå.
Utbildningen bestod av tre delar kan man säga: del 1 handlade mycket om NPF och dyslexi, och vad som står i skollagen, del 2 om att handleda lärare, ha samtal på olika sätt och del 3 om att arbeta på organisatorisk nivå. Man läste mängder med forskningsrapporter, skolinspektionsrapporter mm. Många skrivuppgifter.
Jag har fått upp lönen en bit, men kanske inget att skryta om. Jag har kvar min ferietjänst men jag vet att de flesta nog brukar ha semestertjänst.
Jag ångrar inte att jag vidareutbildade mig och bytte yrke. Det är dock otroligt mycket mer olikt läraryrket än jag visste innan. Men man ska nog gå in i det med energi och stort intresse, annars kan det nog bli för jobbigt.