• Anonym (A+)

    Studera vidare? Specialpedagog

    Anonym (Vilse) skrev 2022-05-20 20:40:31 följande:
    Studera vidare? Specialpedagog
    Hej. 
    Jag är lärare sedan ett antal år tillbaka (högstadiet och mellanstadiet) och är trött på det. Jag vill vidare på något vis men vill inte slänga bort min långa utbildning hur som helst. Det jobbiga är att ha så många elever, klasserna är jättestora och jag hinner inte. Dessutom är arbetsron under all kritik och eleverna är ouppfostrade. Det är skitjobbigt och man känner sig dålig.
     
    Jag har sneglat mycket på specialpedagogerna på min skola. De sitter i lugn och ro och skriver, diskuterar, har möten, kopierar etc (nåja jag fattar att de jobbar för fullt men de är aldrig genomsvettiga så som vi lärare är efter en tuff lektion. Jag förstår att det kan finnas jobbiga möten etc men det är inte 30 personer som man måste hantera samtidigt). Jag har således börjat fundera om jag borde vidareutbilda mig till det...
     
    Kan ni specialpedagoger berätta lite om ert jobb, hur ser en vanlig dag ut? Hur var utbildningen? Har ni ferietjänst eller semestertjänst? Hur är din lön? Är du nöjd med yrket? Känner ni att ni hinner? 
    Min make är specialpedagog så jag vet att arbetet är tufft, det kan vara mycket tunga ärenden (inte lika tunga som kuratorns) och riktigt rijäla insatser, vissa dagar är lugna och vissa kommer han hem sent för att något ärende drar ut på stiden och han måste sitta i timmar.

    Jag är speciallärare, det kan jag rekomendera, jag jobbar på en liten skola för barn med NPF svårigheter och det är jättemysigt, vi har små klasser, mycket grupprum, små ljusa lokaler och jättefin sammanhållning.
    har 38400 i lön. Jobbar i södra sverige om det spelar någon roll.
Svar på tråden Studera vidare? Specialpedagog