• Anonym (Undra­r)
    Sat 21 May 2022 22:38
    4572 visningar
    5 svar
    5
    4572

    Förlorade 1 liter blod vid snittet förra gången

    Är det verkligen normalt ? De sa aldrig något , jag hade ett hb på 89 eller något men fick aldrig någon extra blod eller liknande . Vad beror det på att man förlorar så mycket på ett snitt ? Blev snitt efter en igångsättning som inte alls fungerade på 1,5 dygn.

  • Svar på tråden Förlorade 1 liter blod vid snittet förra gången
  • Sun 22 May 2022 07:19
    #1

    Alltså dina frågor bör du ju ställa till någon sjuksköterska eller läkare. Så får du mer adekvata svar på dina frågor.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (S)
    Sun 22 May 2022 07:25
    #2

    Skulle också säga att du bör vända dig till vården om du har frågor, men om jag inte minns heltokigt så är upp till ca 1 liter blod en hyfsat normal förlust under en förlossning. HBt var förstås lågt, men inte så lågt att det skulle bli tal om en transfusion väl? Då provar man väl i första hand järndropp om inte niferex/liknande biter. Som jämförelse låg mitt på 72 senaste kollen (gravid) och är det inte bättre nästa gång med niferex så blir det järndropp.

  • Anonym (S)
    Sun 22 May 2022 07:26
    #3

    Du får ju ca 1 liter extrablod att pumpa runt som gravid, som sedan ska försvinna, och det är rätt vanligt med lågt hb, varför man ofta ombeds äta järn under själva graviditeten för att inte få katastrofalt lågt efteråt.

  • Anonym (75)
    Sun 22 May 2022 16:49
    #4

    Tämligen normalt. Jag förlorade 1,8 liter pga sprucken livmoder och hamnade på 75 i Hb och fick järndropp. De vågade inte ge en blodtransfusion.

  • Sun 22 May 2022 16:57
    #5

    1000ml är gränsen för normal blodförlust här i finland och över det får man diagnosen " hemorragia...". Vid ett snitt kan man räkna med mer blödning än vid vaginal förlossning överlag, såå i ditt fall låter allt normalt. Hälsn en bm

Svar på tråden Förlorade 1 liter blod vid snittet förra gången