• Anonym (???)

    Hur långt innan har man rätt att få veta om ens semester är beviljad?

    Jag la in om semester redan i januari eftersom jag redan då visste när jag ville ha semester. 


    Jag arbetar på en skola både som resurs och på fritids och i år ska vi ev täcka upp på annat fritids så att den personalen får ledigt (inte alla samtidigt så klart) samt att vi måste ha vårt eget fritids öppet också. (Eleverna har särskilda behov, därav att vi inte kan låta dem gå på andra ställen under sommaren) Tidigare har alla föräldrar på vårt fritids valt att ta semester i juli så då har alla fått ledigt då, men i år har vi elever som kommer att gå alla dagar som de kan och vi måste därför ha öppet. 

    Jag vet att lagen säger två månader innan, men finns risken att jag inte får min semester beviljad? Den är nämligen inte det och ingen annans heller ännu. 


    Eller kan jag helt kallt räkna med att min semester är beviljad då jag inte fått något besked och bara tala om att jag kommer att ha semester då, punkt slut eller vad kan hända? Kan chefen beordra mig att jobba? 

  • Svar på tråden Hur långt innan har man rätt att få veta om ens semester är beviljad?
  • EpicF
    Anonym (???) skrev 2022-05-23 17:55:07 följande:
    Hur långt innan har man rätt att få veta om ens semester är beviljad?

    Jag la in om semester redan i januari eftersom jag redan då visste när jag ville ha semester. 


    Jag arbetar på en skola både som resurs och på fritids och i år ska vi ev täcka upp på annat fritids så att den personalen får ledigt (inte alla samtidigt så klart) samt att vi måste ha vårt eget fritids öppet också. (Eleverna har särskilda behov, därav att vi inte kan låta dem gå på andra ställen under sommaren) Tidigare har alla föräldrar på vårt fritids valt att ta semester i juli så då har alla fått ledigt då, men i år har vi elever som kommer att gå alla dagar som de kan och vi måste därför ha öppet. 

    Jag vet att lagen säger två månader innan, men finns risken att jag inte får min semester beviljad? Den är nämligen inte det och ingen annans heller ännu. 


    Eller kan jag helt kallt räkna med att min semester är beviljad då jag inte fått något besked och bara tala om att jag kommer att ha semester då, punkt slut eller vad kan hända? Kan chefen beordra mig att jobba? 


    Så länge du inte har fått den beviljad så får du nog räkna med att den inte är beviljad. Och självklart kan chefen beordra dig att jobba om verksamheten måste ha öppet även om du fått din semester beviljad. 
  • violis

    Du har rätt att få veta två månader innan om inte er kommun / företag har ett annat lokalt avtal - men har det ska det klart framgå i det avtalet datum för när man både senast ska söka semester och när arbetsgivaren ska meddela beviljad semester ( detta gäller då sommarsemester) 
    Hur långt i förväg man lägger in om semester har ingen betydelse i lagens ordning , sista dagen för att bekräfta semester är den samma oavsett om du ansöker långt innan semesterlappen sätts upp på förskolan/ skolan eller om du ansöker sista dagen .
    Har ni de vanligaste veckorna det handlar om dvs v28-31 så har sista dagen för arbetsgivaren att meddela om semester är beviljad eller inte gått ut..och då kan du kallt räkna med att den semester alla önskat är beviljad 
    ( vi fick veta det för ett par veckor sedan  o nästa vecka börjar arbetet med sommarschemat för de som ska jobba på sammanslagningen )

    Prata med rektor, med attityden att du förutsätter att rektor har löst sommarperioden o att du får den semester du önskat . Kommer rektor med att det ännu inte är löst o att ni måste vänta så skulle jag dra in facket ..
    prata antingen direkt med dem eller gå via er AO 

  • Anonym (Ida)

    Självklart spelar det ingen roll hur tidigt man lämnar in sin ansökan om semester. I så fall skulle ju alla kunna lämna i sommarens semesteransökan i januari för att få ledigt bästa veckorna i juli/augusti. På de flesta arbetsplatser jag varit på har man fördelat semestern så rättvist som möjligt från år till år så att lämna in semesteransökan i januari hade bara varit fånigt. 

  • EpicF
    Anonym (Ida) skrev 2022-05-23 20:43:32 följande:

    Självklart spelar det ingen roll hur tidigt man lämnar in sin ansökan om semester. I så fall skulle ju alla kunna lämna i sommarens semesteransökan i januari för att få ledigt bästa veckorna i juli/augusti. På de flesta arbetsplatser jag varit på har man fördelat semestern så rättvist som möjligt från år till år så att lämna in semesteransökan i januari hade bara varit fånigt. 


    Är väl aldrig fånigt att lämna in semesteransökan tidigt. Där jag jobbar ska alltid semesteransökan för sommarsemestern in i slutet av januari. 
  • Anonym (???)
    EpicF skrev 2022-05-23 18:02:43 följande:

    Men vad säger din chef när du frågat? 


    Han undviker frågan helt. Han slutar i samband med skolavslutningen och vi har ingen ny vad vi vet än. 
  • Anonym (???)
    violis skrev 2022-05-23 18:49:18 följande:

    Du har rätt att få veta två månader innan om inte er kommun / företag har ett annat lokalt avtal - men har det ska det klart framgå i det avtalet datum för när man både senast ska söka semester och när arbetsgivaren ska meddela beviljad semester ( detta gäller då sommarsemester) 
    Hur långt i förväg man lägger in om semester har ingen betydelse i lagens ordning , sista dagen för att bekräfta semester är den samma oavsett om du ansöker långt innan semesterlappen sätts upp på förskolan/ skolan eller om du ansöker sista dagen .
    Har ni de vanligaste veckorna det handlar om dvs v28-31 så har sista dagen för arbetsgivaren att meddela om semester är beviljad eller inte gått ut..och då kan du kallt räkna med att den semester alla önskat är beviljad 
    ( vi fick veta det för ett par veckor sedan  o nästa vecka börjar arbetet med sommarschemat för de som ska jobba på sammanslagningen )

    Prata med rektor, med attityden att du förutsätter att rektor har löst sommarperioden o att du får den semester du önskat . Kommer rektor med att det ännu inte är löst o att ni måste vänta så skulle jag dra in facket ..
    prata antingen direkt med dem eller gå via er AO 


    Anonym (Ida) skrev 2022-05-23 20:43:32 följande:

    Självklart spelar det ingen roll hur tidigt man lämnar in sin ansökan om semester. I så fall skulle ju alla kunna lämna i sommarens semesteransökan i januari för att få ledigt bästa veckorna i juli/augusti. På de flesta arbetsplatser jag varit på har man fördelat semestern så rättvist som möjligt från år till år så att lämna in semesteransökan i januari hade bara varit fånigt. 



    Jag menade inte att min tidiga semesterönskan skulle påverka att jag skulle få först beviljat   Jag bara skrev det så att det tydligt skulle framkomma att jag inte varit sen med att ansöka och därför inte fått besked än. 


    Alla har önskat samma veckor här. Att vi inte har fått besked än verkar vara för att den andra skolan inte fått in alla lappar från föräldrarna än.


    Här har vi satt ett sista datum och på lappen står även att om lappen inte kommit in i tid räknar vi med att eleverna är lediga hela sommaren. Sen kan föräldrarna så klart be om att få komma in med lappen lite senare om de själva inte vet besked innan satt datum. Och skulle någon förälder ha missat så må det vara hänt, men förut hade vi föräldrar som satte det i system att vänta in i det sista (då alltså utan annan anledning än att de än inte bestämt sig för hur mycket barnledigt de vill ha. Många av våra elever har fritids för att de behöver det, inte för att föräldrarna jobbar) så det har hänt både att vi har varit underbemannade och alldeles för många för antalet elever. 


     


     

  • Anonym (Chef)

    Besked om semester ska lämnas senast två månader innan, se semesterlagen 11§

    I vissa kollektivavtal finnas att om inget besked lämnas räknas det som godkännt

    Ts: snacka med ditt fack 

  • Anonym (???)
    Anonym (Chef) skrev 2022-05-23 21:38:31 följande:

    Besked om semester ska lämnas senast två månader innan, se semesterlagen 11§

    I vissa kollektivavtal finnas att om inget besked lämnas räknas det som godkännt

    Ts: snacka med ditt fack 


    Ja, jag kollade upp det innan, men här har i princip INGEN fått sin ansökan godkänd två månader innan, sedan jag började här för ca tre år sen. Ja, ajg får väl ringa facket om jag inte får något besked. 
  • Anonym (???)
    Anonym (Chef) skrev 2022-05-23 21:38:31 följande:

    Besked om semester ska lämnas senast två månader innan, se semesterlagen 11§

    I vissa kollektivavtal finnas att om inget besked lämnas räknas det som godkännt

    Ts: snacka med ditt fack 


    Tillägg till ovanstående: Så är illa har det inte varit tidigare, då har vi iaf i slutet av maj fått besked. 
  • Anonym (Right)

    Har jag inte fått besked då det är mindre än 2 månader kvar tills då jag önskat semester, så tar jag det som beviljat!
    Det är deras skyldighet att ge besked.

  • Anonym (mit)
    EpicF skrev 2022-05-23 20:55:09 följande:
    Är väl aldrig fånigt att lämna in semesteransökan tidigt. Där jag jobbar ska alltid semesteransökan för sommarsemestern in i slutet av januari. 
    Löjligt. Jag ska nästa vecka påminna folk om att fylla i semester, så att jag kan göra schemat över sommaren.
  • EpicF
    Anonym (mit) skrev 2022-05-23 23:54:52 följande:
    Löjligt. Jag ska nästa vecka påminna folk om att fylla i semester, så att jag kan göra schemat över sommaren.
    Du får gärna tycka det är löjligt men hade jag börjat med sommarschemat såhär sent hade det inte gått ihop med personal under sommaren. Vi måste ha klart allt med sommarcheman senast slutet av mars/början av april för att veta att allt går ihop i verksamheten. Jobbar inom vården ska väl nämnas. 

    Så nej, för oss är det inte löjligt och har aldrig varit några problem att få in semesterönskorna i slutan av januari. 
  • Anonym (Right)
    Anonym (mit) skrev 2022-05-23 23:54:52 följande:
    Löjligt. Jag ska nästa vecka påminna folk om att fylla i semester, så att jag kan göra schemat över sommaren.
    Då hade mitt varit beviljat ändå, och säkert de flesta andras också, så känns onödigt att försöka få ihop ett schema så här sent!
  • Anonym (???)

    Rektorn har ännu inte meddelat om semester och skolavslutningen är nästa vecka. 


    Visst, jag förstår läget att om föräldrarna har behov av fritids under sommaren så måste vi ha öppet. det är en särskola så det finns ingen möjlighet att flytta eleverna till något annat fritids (de har så pass särskilda behov många av dema tt det inte går) men jag anser att man i rimlighetens namn ska kunna kräva av föräldrarna att de lämnar in sina barns tider SENAST sista april, för då borde de själva ha fått sin semester beviljad. 


    Har de inte lämnat in då (eller meddelat att de behöver dröja lite till pga att de inte har fått veta själva) så kan vi anse att eleverna helt enkelt är lediga och även skriva det på semesterlapparna. OCH sen hålla stenhårt på det. 


     


     


     

Svar på tråden Hur långt innan har man rätt att få veta om ens semester är beviljad?