• Anonym (TS)

    På gränsen till utbränd...

    Jag är så less. Vill få till en livsstilsförändring. Men HUR?

    Jag är på gränsen till utbränd. Arbetar heltid inom socialt arbete. Utöver detta har jag sambo och flera barn med olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Har NOLL tid till mig själv.

    Lider av en konstant inre och yttre stress. Huvudvärk varje dag. För lite sömn varje natt. Gått upp 15kg de senaste åren. Är hela tiden irriterad och sur. Jag schemalägger och strukturerar vardagen för samtliga familjemedlemmar. Sköter 90% av hushållssysslorna. 

    Vill ta tag i mitt liv och göra en förändring. Men bara tanken gör mig stressad. Hur fan tar man tag i det?

  • Svar på tråden På gränsen till utbränd...
  • Anonym (Svan)
    Anonym (TS) skrev 2022-05-23 21:25:07 följande:
    På gränsen till utbränd...

    Jag är så less. Vill få till en livsstilsförändring. Men HUR?

    Jag är på gränsen till utbränd. Arbetar heltid inom socialt arbete. Utöver detta har jag sambo och flera barn med olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Har NOLL tid till mig själv.

    Lider av en konstant inre och yttre stress. Huvudvärk varje dag. För lite sömn varje natt. Gått upp 15kg de senaste åren. Är hela tiden irriterad och sur. Jag schemalägger och strukturerar vardagen för samtliga familjemedlemmar. Sköter 90% av hushållssysslorna. 

    Vill ta tag i mitt liv och göra en förändring. Men bara tanken gör mig stressad. Hur fan tar man tag i det?


    Man tar en sak i taget och ordnar upp rutiner.

    Eftersom du drar ett stort lass självmåste du prata med din sambo. Du måste även se över hur du arbetar. Varför stressar du? Ta även tag i din hälsa.
  • Anonym (A)
    Anonym (Svan) skrev 2022-05-23 21:29:29 följande:
    Man tar en sak i taget och ordnar upp rutiner.

    Eftersom du drar ett stort lass självmåste du prata med din sambo. Du måste även se över hur du arbetar. Varför stressar du? Ta även tag i din hälsa.
    Håller med
  • Räkan77

    Våga be om hjälp! Det är svårt, men du vet iom ditt jobb att det är det bästa att göra för hela familjens skull. Dina barn behöver en mamma som inte kraschar. 

  • Anonym (S)

    Du och din man måste lösa detta tillsammans. Finns mkt förändringar ni kan göra. Gå ner i arbetstid, dela jämt på hemarbetet, köpa in hushållsnära tjänster, egentid där du kan vila/läsa/motionera, se över ekonomin, välja bort aktiviteter, välja bort sociala medier.

  • Anonym (Stegvis)

    Har du skrivit förr? Känner igen sammanhanget. I så fall är det ännu mer hög tid nu att göra nåt. Hårda prioriteringar, slopa allt oviktigt, dra ner på jobb, delegera! Ens egen hälsa går före allt annat. Kraschar du- vem tackar dig då? Vem ror då iland allt? Just därför måste du tänka betydligt mer på dig själv. Stödpersoner för barnen kanske? Avlastning på nåt sätt? 

  • Anonym (AntoniaK)

    Ta ett glas vin en helt vanlig måndagkväll och bryt mönstret. Strunta i alla måsten för en dag och boka in vila eller massage el liknande 
    Se till att ni föräldrar delar på ansvaret över barnen och hushåll. Finns stöd till familjer som behöver avlastning 

  • Anonym (Svan)
    Anonym (AntoniaK) skrev 2022-05-24 13:21:50 följande:

    Ta ett glas vin en helt vanlig måndagkväll och bryt mönstret. Strunta i alla måsten för en dag och boka in vila eller massage el liknande 
    Se till att ni föräldrar delar på ansvaret över barnen och hushåll. Finns stöd till familjer som behöver avlastning 


    Det där kommer bara att gräva henne ännu djupare ner i sanden. Man tar tid för vila när man gjort jobbet, inte innan.
Svar på tråden På gränsen till utbränd...