• Anonym (Oroli­g)
    Mon 23 May 2022 22:24
    3174 visningar
    12 svar
    12
    3174

    Bo Isär/terapi eller hur ska jag/vi tänka?

    Hjälp!
    Min sambo sedan 13år tillbaka och partner sen 14, sa för ett tag sedan att hen "inte kände sig lycklig" längre.

    Vi pratade då och då fick jag reda på hur hen kände över förhållandet.

    Jag blev såklart förtvivlad och Vet inte vart jag ska ta vägen.
    Efter några dagar pratade vi igen(vi har varit otroligt dåliga på prata,hela relationen) och då tyckte hen att jag verkligen försöker och förbättrat mitt beteende och hjälpsamhet i hushållet.

    Men känslorna går inte styra och vi va överens att försöka,men nu sist,så tyckte hen att vi borde bo isär ,för att inte gå på varandra och hen då skulle söka något eget. Jag sa att jag har det lättare och har nu 2nätter sovit på annan ort.
    Föreslagit att vi ska prova parterapi,men svalt bemötande. Jag pratar med nära,kära och jobbkompisar,men hen håller det inom sig och säger att sådan är hem..

    Vi har 2gemensamma barn i dagis/skol-ålder +plus bonusbarn sedan innan.
     Vi kommer prata mer i dagarna och jag försöker förbättra oss i den situationen. 
    Vill varken flytta isär,bo där jag är nu eller separera,utan se detta som ett avstamp mot en bättre relation..

  • Svar på tråden Bo Isär/terapi eller hur ska jag/vi tänka?
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Tue 24 May 2022 00:37
    #1

    Förslag?
    Hur gör vi?
    Vad ska man tänka på?

  • Anonym (.)
    Tue 24 May 2022 04:32
    #2
    +1
    Anonym (Orolig) skrev 2022-05-24 00:37:18 följande:

    Förslag?
    Hur gör vi?
    Vad ska man tänka på?


    Driv på om familjeterapi. Är hon väldigt off så kan hon redan ha träffat någon annan, men parterapin behöver ni oavsett hur det går för att prata om barnen.
  • Tue 24 May 2022 04:42
    #3
    +1

    Oavsett om ni ska fortsätta bo i hop, bli särbo eller avsluta relationen är terapi  otroligt bra och ger er verktyg att kunna kommunicera, samarbeta och förhoppningsvis förstå varandra bättre.

  • Tue 24 May 2022 05:19
    #4

    Tipsar oxå om familjerådgivning ovsett vad ni väljer att göra med förhållandet. 

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Tue 24 May 2022 05:35
    #5

    Är det skillnad på parterapi och familjerådgivning?
    Familjerådgivning finns i kommunen, parterapi verkar bara finnas online..typ .

  • Tue 24 May 2022 05:46
    #6
    Anonym (Orolig) skrev 2022-05-24 05:35:55 följande:

    Är det skillnad på parterapi och familjerådgivning?
    Familjerådgivning finns i kommunen, parterapi verkar bara finnas online..typ .


    Det är samma sak. Kommunen och kyrkan brukar ha terapi till humana priser.
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Tue 24 May 2022 05:55
    #7

    (.) 
    Hen bedyrar tydligt att ingen annan är i bilden. 
    Och det utgår jag ifrån..

    Kan det vara ålderskris? 
    Hen kom från ett destruktivt förhållande innan,som hen bröt(troligen liknande sätt) 
    Men nu är det INTE ett destruktivt,mer än olyckligheten..

  • Anonym (.)
    Tue 24 May 2022 07:43
    #8
    Anonym (Orolig) skrev 2022-05-24 05:55:32 följande:

    (.) 
    Hen bedyrar tydligt att ingen annan är i bilden. 
    Och det utgår jag ifrån..

    Kan det vara ålderskris? 
    Hen kom från ett destruktivt förhållande innan,som hen bröt(troligen liknande sätt) 
    Men nu är det INTE ett destruktivt,mer än olyckligheten..


    Det bedyrar dom alltid. Men man kan ju hoppas att det är så. Kan din partner ha depression eller någon annan psykisk ohälsa i botten? Fungerar livet bra annars med arbete, fritidsintressen? Oavsett det så låter det som att ni behöver hjälp med att kommunicera, boka familjerådgivning. Vägrar hen att gå dit så säger ju det en del om viljan angående förhållandet. Du kan också gå själv till familjeterapeuten för att få stöd och råd.
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Tue 24 May 2022 08:50
    #9

    (.)= 
    Hen säger ju att det varit en längre period,men tagit det som "det blir bättre" och kapslat in det.
    De saker som kom upp,som relaterade till mig, gör jag det bästa för att förbättra.
    Men inte lätt när kommunikationen varit en brist.
    Hen är i ålder för "kris", så det kan mycket väl vara så.

    Jag har som skrivit innan,sagt till om hjälp utifrån,jag har pratat och VI ska prata.

    Just nu är det boende på annan ort,för att låt hen få tid. Men det tär på mig, när barnen är där.
    Och att gå och tänka på detta,det vi har och situationen som vi satt oss i,genom vissa investeringar i framtiden..

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Tue 24 May 2022 09:30
    #10

    (.)= 
    Hen säger ju att det varit en längre period,men tagit det som "det blir bättre" och kapslat in det.
    De saker som kom upp,som relaterade till mig, gör jag det bästa för att förbättra.
    Men inte lätt när kommunikationen varit en brist.
    Hen är i ålder för "kris", så det kan mycket väl vara så.

    Jag har som skrivit innan,sagt till om hjälp utifrån,jag har pratat och VI ska prata.

    Just nu är det boende på annan ort,för att låt hen få tid. Men det tär på mig, när barnen är där.
    Och att gå och tänka på detta,det vi har och situationen som vi satt oss i,genom vissa investeringar i framtiden..

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Thu 26 May 2022 11:02
    #11
    +1

    Vi träffades igår, neutral mark,åt ute,något vi inte gjort på jättelänge! Alla hjärtans dag för 2år sen,nog.
    Pratade allmänt till början och om situationen.

    Vi kom in på känsliga ämnen och då kom det fram att barnen från förra förhållandet, är en stor bidragande orsak.
    Hur jag varit och brist på vissa delar i det förhållandet.
    Kom i försvars ställning,men förklarade även hur jag ser på det förhållandet,den tiden och hur jag upplevt situationen av det..

    Nu förstår jag lite mer,men försöker även säga till Hen att hen måste förstå mig..

    Blir allt närmare att jag bokar tid för parterapi eller familjerådgivning..
    Hen måste prata om detta,jag måste prata, VI måste prata!


    Anonym (.) skrev 2022-05-24 07:43:17 följande:
    Kan din partner ha depression eller någon annan psykisk ohälsa i botten? Fungerar livet bra annars med arbete, fritidsintressen? Oavsett det så låter det som att ni behöver hjälp med att kommunicera, boka familjerådgivning. Vägrar hen att gå dit så säger ju det en del om viljan angående förhållandet. Du kan också gå själv till familjeterapeuten för att få stöd och råd.
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Fri 27 May 2022 10:01
    #12

    Hur ska jag agera eller inte agera?

    Hen behöver tänka och tycker 3-5dagar är inte tillräckligt.

    Nu i dagarna har jag haft ett av barnen och umgåtts med, det andra barnet kommer jag med att hämta och hitta på något med.

    Det är inte ens fel att två träter.. och det fick vi nog fram sist vi pratade. 
    Men att jag ska förändra mig, absolut,men det får ju inte bli absurt..

Svar på tråden Bo Isär/terapi eller hur ska jag/vi tänka?