• Anonym (Min bästa vän)

    Får ingen hjälp med min hund av veterinär

    Vart ska jag vända mig egentligen ? 


    Jag har en hund med vad som kallas ha trubbnos. Min har väl en "halv" trubb nos egentligen.


    Vid flera tillfällen har hon tuppat av vid ansträngning då den inte har fått in syre. Men reser sig efter någon minut som ingenting har hänt. Hinner verkligen inte filma händelseförloppet då man gör mun mot nos metoden.


    Har bett så många olika veterinärer och olika kliniker /enheter att kolla upp hennes luftvägar ordentligt! Men dom gör aldrig det! 


    Vad ska jag be dom göra egentligen för att dom ska kolla upp henne ?


    Är det en skiktröntgen? 


    Hon har veterinärs skräck, så behöver alltid sederas i princip för att kolla hjärtat. Vilket inte ger rätt resultat. Ultraljud på hjärtat är gjort likaså lyssnat på lugnorna. Allt ser så fint och bra ut hela jävla tiden, men någonting är ju fel! 


    Under årets kalla tider så rinner nosen konstant. Och under högsommaren så rinner ögonen och hon är utmattad i värmen. Men älskar värmen då nosen slutar rinna.


    Sbälla, Vad ska jag be veterinärerna göra för att de ska kolla upp henne ordentligt?? I övrigt är det inga fel på henne. 


     


     


     


     


     


     


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-05-24 01:16
    I övrigt inga fel på henne som sagt förutom att hon inte orkar springa längre sträckor. Tänker vätska i lungorna?

    Nu ligger hon bredvid mig, vaken och det låter som när man andas ur en syrgasmask vid dykning på henne.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-05-24 01:16
    I övrigt inga fel på henne som sagt förutom att hon inte orkar springa längre sträckor. Tänker vätska i lungorna?

    Nu ligger hon bredvid mig, vaken och det låter som när man andas ur en syrgasmask vid dykning på henne.
  • Svar på tråden Får ingen hjälp med min hund av veterinär
  • Anonym (Min bästa vän)
    Dexter dot com skrev 2022-05-24 04:52:18 följande:

    Kan inte rasklubben rekommendera nån vet som är kunnig på BOAS och berätta hur en grundlig undersökning bör gå till? 

    www.hbgvet.se/poliklinik/boas-trubbnos/

    Helsingborg verkar ha en veterinär som är kunnig. Har du kontaktat henne?


    Tack snälla för länken! Nej, men kommer att göra det! 
  • LFF

    Vad gäller att filma, gör inte det i akutsituationer utan i de vanliga situationerna när man ser att hon inte orkar som hon borde, att hon har problem att andas. Tex när hon ligger bredvid dig i soffan. Eller när ni är ute på en promenad och man märker att hon andas väldigt tungt. Just för att visa hur det faktiskt ser ut. 

  • Anonym (S)

    Men snälla ts, kollade du ens nånting om hundar innan du skaffade en sönderavlad hund med andningsproblem? För det är exakt vad du får med såna där trubbnosar, halv eller inte. Det finns inget att kolla för det ingår i sådana raser att de kan ha problem. Säger KAN ha, många har inga större besvär annat än att de snörvlar och har sig och en del har riktigt stora problem. Men med en kort nos så kommer också ofta en massa snor, tårar och annan smörja, och som i din hunds fall också andningsproblem.

    Gå gärna till experter osv om du vill men de kommer inte kunna göra något åt medfödda defekter och om hunden lider mycket kommer du att behöva avliva den. Om det behövs hoppas jag att du har så pass mycket medkänsla att inte låta hen lida.

    Nåt det helt säkert inte är, är vätska i lungorna, så det kan du släppa direkt. Det hade veterinären hittat för länge sen annars. Och naturligtvis skulle det inte vara vätska i lungorna som gör att snor osv rinner.... Dessutom skulle hjärtat ha påverkats av det också. Så glöm den biten direkt.

  • Glinda från Oz

    Det är tyvärr helt normalt och det finns inget man kan göra. Det borde klassas som djurplågeri att avla på trubbnosiga katter och hundar. 

  • Anonym (Min bästa vän)
    Anonym (S) skrev 2022-05-24 09:33:27 följande:

    Men snälla ts, kollade du ens nånting om hundar innan du skaffade en sönderavlad hund med andningsproblem? För det är exakt vad du får med såna där trubbnosar, halv eller inte. Det finns inget att kolla för det ingår i sådana raser att de kan ha problem. Säger KAN ha, många har inga större besvär annat än att de snörvlar och har sig och en del har riktigt stora problem. Men med en kort nos så kommer också ofta en massa snor, tårar och annan smörja, och som i din hunds fall också andningsproblem.

    Gå gärna till experter osv om du vill men de kommer inte kunna göra något åt medfödda defekter och om hunden lider mycket kommer du att behöva avliva den. Om det behövs hoppas jag att du har så pass mycket medkänsla att inte låta hen lida.

    Nåt det helt säkert inte är, är vätska i lungorna, så det kan du släppa direkt. Det hade veterinären hittat för länge sen annars. Och naturligtvis skulle det inte vara vätska i lungorna som gör att snor osv rinner.... Dessutom skulle hjärtat ha påverkats av det också. Så glöm den biten direkt.


    Jag tog över hunden då den skulle avlivas p ga folk som inte kan hantera en hund. Och jag har gjort ett fantastiskt jobb med henne ska jag tala om för dig. Det ända problemet är fortfarande att när hon aktiverar sig (snabbare än promenad) så får hon kanske ca 5 ggr / år svårt att andas (nu lite oftare) och tuppat av ca gång per år.


    Har haft henne hos veterinär ca 8 gånger, och då bett dom att kolla gommen osv för mjuk spalt. Man har gjort det endast 1 gång och då har hon legat på röntgenbordet ca 6 gånger dessutom. Och svaret jag fick var att hon hade en medel mjuk gom som omöjligt kunde bringa henne sådan andnöd att hon ska ha problem med det.

  • Anonym (Engelsk bulldoggägare)
    Anonym (Min bästa vän) skrev 2022-05-24 11:45:13 följande:

    Jag tog över hunden då den skulle avlivas p ga folk som inte kan hantera en hund. Och jag har gjort ett fantastiskt jobb med henne ska jag tala om för dig. Det ända problemet är fortfarande att när hon aktiverar sig (snabbare än promenad) så får hon kanske ca 5 ggr / år svårt att andas (nu lite oftare) och tuppat av ca gång per år.


    Har haft henne hos veterinär ca 8 gånger, och då bett dom att kolla gommen osv för mjuk spalt. Man har gjort det endast 1 gång och då har hon legat på röntgenbordet ca 6 gånger dessutom. Och svaret jag fick var att hon hade en medel mjuk gom som omöjligt kunde bringa henne sådan andnöd att hon ska ha problem med det.


    Bry dig inte om det som personen skriver.

    Du har gjort en välgärning!

    Jag har haft EB i 30 år och vet att trubbnos inte är synonymt med bekymmer. Det är bara okunniga personer som gnäller om det.
  • Anonym (Min bästa vän)
    Glinda från Oz skrev 2022-05-24 10:56:44 följande:

    Det är tyvärr helt normalt och det finns inget man kan göra. Det borde klassas som djurplågeri att avla på trubbnosiga katter och hundar. 


    Ja de håller jag med om att det borde göras spec djur som ser ut att ha sprungit in i 200 km/  i en vägg. Nu är min en amstaff och de brukar inte ha sådana stora problem.
  • Anonym (S)
    Anonym (Min bästa vän) skrev 2022-05-24 11:45:13 följande:

    Jag tog över hunden då den skulle avlivas p ga folk som inte kan hantera en hund. Och jag har gjort ett fantastiskt jobb med henne ska jag tala om för dig. Det ända problemet är fortfarande att när hon aktiverar sig (snabbare än promenad) så får hon kanske ca 5 ggr / år svårt att andas (nu lite oftare) och tuppat av ca gång per år.


    Har haft henne hos veterinär ca 8 gånger, och då bett dom att kolla gommen osv för mjuk spalt. Man har gjort det endast 1 gång och då har hon legat på röntgenbordet ca 6 gånger dessutom. Och svaret jag fick var att hon hade en medel mjuk gom som omöjligt kunde bringa henne sådan andnöd att hon ska ha problem med det.


    Det spelar ingen roll hur bra "jobb" du gjort med hunden så ändrar inte det hundens fysiska förutsättningar. Det är mycket möjligt att den behöver avlivas ändå om den slutar andas stup i kvarten, det förstår du väl själv...?

    Ja men lyssna på vad veterinären säger till dig, ta till dig fakta. Det är inte gomen iaf, nu vet du det.
Svar på tråden Får ingen hjälp med min hund av veterinär