• Luckytiger

    Viktuppgång tidig graviditet

    Hej! Jag är gravid i vecka 5+0 och har gått upp 5kg sedan jag plussade. min vikt var ganska stabil tidigare så detta känns som en extrem viktuppgång på kort tid. känner mig stressad över det, vart kommer det sluta lixom?  Någon som varit med om liknande? 

  • Svar på tråden Viktuppgång tidig graviditet
  • Kvinna1989

    Jag gick upp jätte mycket fram till vecka 12 (för snabbt dvs) och jag åt inte ens onyttigt utan nyttigare än aldrig förr.. Jag hade graviditetsdiabetes så MVC sa att då kan kroppen reagera så , men betyder absolut inte att du har de!

    Sen efter vecka 20 gick jag ner i vikt.. Så ja, kroppen är skumm ibland... 

  • svansmamman
    Luckytiger skrev 2022-05-25 19:36:01 följande:
    Viktuppgång tidig graviditet

    Hej! Jag är gravid i vecka 5+0 och har gått upp 5kg sedan jag plussade. min vikt var ganska stabil tidigare så detta känns som en extrem viktuppgång på kort tid. känner mig stressad över det, vart kommer det sluta lixom?  Någon som varit med om liknande? 


    Enligt vad jag fått höra sker viktuppgång ofta i perioder under en graviditet, kanske tillhör du en av dem som går upp mycket tidigt - men som viktkurvan sedan planar ut för. Så om du inte ändrat din kost eller levnadsförhållanden i övrigt sedan du blev gravid tycker jag inte att du ska oroa dig. Du kan ju dock alltid lyfta det med BM för att säkerställa att det inte är något annat som spökar för dig. 

    Personligen gick jag ner förhållandevis mycket från det jag blev gravid fram till typ vecka 16. Från omkring vecka 20 och framåt gick jag istället upp i vad jag själv tyckte var en rasande fart. Jag mådde väldigt dåligt över detta och kände, precis som du, vart tusan det skulle sluta om jag snittade 1 kg i viktuppgång/vecka. Min barnmorska försäkrade mig om att allt var som det skulle och att det inte var någon fara, och förklarade då att gravida ofta ökar i vikt periodvis under en graviditet. Trots det har jag fortsatt tyckt att det känts jobbigt att gå upp i vikt, men det ligger nog mer i kroppskomplex än att jag oroar mig för om det är som det ska eller ej. 
  • Anonym (Va)

    Ja om du har gått upp fem kilo på en vecka förstår jag att du är orolig. Har du ätit din familj?

  • Anonym (inget)
    Anonym (Va) skrev 2022-05-27 20:07:09 följande:

    Ja om du har gått upp fem kilo på en vecka förstår jag att du är orolig. Har du ätit din familj?


    vem har frågat om din töntiga och osympatiska åsikt din troll. 
  • Anonym (Va)
    Anonym (inget) skrev 2022-05-27 23:15:35 följande:
    vem har frågat om din töntiga och osympatiska åsikt din troll. 
    Ts påstår att hon gått upp fem kilo på en vecka och du kallar mig troll?
Svar på tråden Viktuppgång tidig graviditet