• Thu 26 May 2022 21:30
    13084 visningar
    24 svar
    24
    13084

    Lägga blöjan

    Vi har varit hemma i 5 månader. Vår son är nyligen fyllda 4 år och har fortfarande blöja dag och natt. Vi vill passa på nu i sommar att vänja honom av med blöjan dagtid. 


    Han pratar inte svenska eller sitt modersmål. Mycket annat han vill kan han kommunicera och en gång har han väldigt tydligt visat att han vill gå på pottan/byta blöja. 

    Vi tänker att vi ska låta honom vara utan blöja hemma. Vi har testat utan byxor helt, med bara kalsongerna, med bara shorts eller mjukisbyxor Men han verkar inte bry sig alls. Idag avverkade han 5 shorts  bara mellan 17 och 20.30. En gång hade han bajsat men verkade inte bry sig överhuvudtaget. En gång kom jag på honom att sitta och plaska i kisset på golvet. En enda gång kom han och gick konstigt och ville jag skulle byta på honom och det var ett par shorts som han kissat ner, de var nått syntetmaterial så då märkte han kanske det tidigare. 


    Jag fattar ingenting. Borde han inte bry sig? Han är 4 och fysiskt så borde han vara redo. Han har kissat och bajsat massor av gånger på pottan när vi satt honom där. 


    Sista gången ikväll så kissade han ner sig typ 10 min efter han suttit på pottan och det kom ingenting. 

  • Svar på tråden Lägga blöjan
  • Sun 29 May 2022 12:12
    #12

    Tack för era tankar. Han är vårt första barn Så det är första gången vi gör detta.


    Det har gått bättre det senaste dygnet, vi har inte kört stenhårt utan har haft blöja när vi är borta men går ofta på toaletten. Han säger inte ifrån själv men han verkar hålla sig mer mellan gångerna. Jag har också pratat med andra som beskriver att det är så de börjar. Kissa mer när de kissar och mindre ?skvättande?. 

    Jag vill tillägga att vi såklart har kontakt med BVC och vår BVC-sköterska har nischat sig mot adoptivbarn. Så hon är erfaren och det är hon som uppmanat oss att göra det i sommar. Vi gör allt det där som tipsad om: vi samsover, vi leker, vi matar, kramas, är tillsammans dygnet runt och jobbar på vår anknytning. Det går bra och vi har ingen anledning att oroa oss för den. 

    Att han inte pratar gör ju såklart att det är svårare för honom att säga ?mamma jag vill kissa? Men han kan lära dig att visa på andra sätt. Precis som han visar att han vill studsa på studsmattan eller duscha. 

    Jag vill bara tillägga att min fråga gäller att bli av med blöjan, jag uppskattar alla tips och kommentarer men till dig som är orolig att han är traumatiserad av adoptionen. Jag uppskattar din omtanke och vi skulle säkert kunna ha timeslånga samtal om för eller emot adoption. Jag lovar dig att vi kommer ge vårt barn allt stöd i det när och om han behöver det. Nu är han 4 och traumat handlar nog mer om nya dofter, rutiner, människor, vardagliga saker som mat eller att gå på släktkalas vilket han aldrig gjort fram tills för några veckor sedan. Han har två föräldrar som längtat efter honom i flera år och som gör allt för att han ska ha det bra. 

  • Sun 29 May 2022 16:18
    #14

    Jag fattar inte hur jag ska svara på enskilda frågor här i tråden. 

    Vi samarbetar med BVC så här långt, vi har försökt bli av med blöjan sedan mitt inlägg typ så det var framförallt min frustration som behövde ut. Och jag uppskattar lite tips från er som har erfarenhet. 

    Är det någon som svarat här som har egna barn som är adopterade eller barn som har haft svårigheter/utmaningar med att sluta med blöja så lyssnar jag men kommentarer kring adoption i allmänhet och om det är positivt eller inte lämnar jag därhän nu. 

  • Tue 31 May 2022 12:48
    #18
    huala igen skrev 2022-05-30 22:54:09 följande:
    Så bra att det går bättre. Och bra att ni jobbar på anknytningen. Tänker att tar ni det lite chill så går det nog framåt med blöjan också. 

    Men viktigt att veta att traumat ofta handlar om själva separationen. Har själv en grabb med adoptionsrelaterat trauma och det har vi jobbat med sedan han kom strax innan han fyllde 1. Där finns hur mycket som helst att säga.

    Du ska inte behöva försvara er adoption för en random på nätet. Tyvärr är vi inne i en sådan tid där adoption väcker debatt.

    Vi förutsätter att vi kommer jobba med det hela hans uppväxt. 


    På förmiddagarna brukar det funka bra. Där har vi nog redan haft en bra rutin med att gå på toa på morgonen och sen efter frukost och innan lunch och kanske nått däremellan. 

    Idag tar vi lite paus, han är förkyld och det märks direkt att det blir svårare när han är trött.


    Får jag fråga ett exempel på hur det kan ge sig till uttryck med adoptionsrelaterat trauma? Många exempel jag hör är att barnen inte kan lämnas på förskola utan kaos eller att det går lite för lätt. Men tänker det måste finnas många andra exempel?


    För vår del kan det vara ilskeutbrott när han är trött, rivas och bitas om det är nått han inte vill eller som han vill men inte får. Vi tolkar det som att han inte förstår att det är NU han inte får men kan få ikväll eller i morgon. Och att han inte kan uttrycka det. Tex dusch som var ett stort problem men som idag funkar hur bra som helst för han vet att han får duscha varje dag. Idag kan han till och med välja bort det själv eller vara på toa om någon av oss andra duschar utan att vilja duscha själv. 

  • Wed 1 Jun 2022 20:57
    #20
    huala igen skrev 2022-05-31 21:40:11 följande:

    Bra att det går framåt. Han anstränger sig säkert väldigt mycket och orkar säkert inte hela vägen. En tanke är att sätta på honom blöjan efter lunch så han får slappna av? 

    Hur adoptionsrelaterat trauma visar sig i vår familj skriver jag gärna om för den som är intresserad. Men hellre i PM, om det är OK? Är så trött på alla som ifrågasätter trauma när man tar upp det. Och nätet här är som ett getingbo... 


    Ja vi sätter på blöja om vi ser att han inte orkar (framförallt på eftermiddagen) eller om vi åker iväg. men även om vi har blöja så försöker vi gå på toa regelbundet och på särskilda tider. innan och efter mat tex. 


    vi har skaffat sådana där träningskalsonger så om det händer en olycka så kommer det inte överallt och han känner det själv. Vanliga kalsonger försvinner det ju iväg.
    vet att det finns dem som inte tycker man ska sätta på dem nått för det lutar dem men eftersom vi sett att han ignorerar kisset tex och vi har hyfsat lutande golv så hinner det in under golvlisterna innan vi hinner reagera.  
    Kan ju vara blöjan som gör att han just nu är tröttare än vanligt och även om han vilat på dagen är övertrött kl 19. 

    Jag skriver gärna dm till dig. Förstår!

Svar på tråden Lägga blöjan